پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۸۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
مصطفی پورعلی گفت: «در حال حاضر تعداد ۵۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی یا ترکیبی از آن‌ها در فهرست موقت کشورمان در یونسکو قرار دارند خوشبختانه در دو سال اخیر موفق به تدوین و ارسال ۹ پرونده ثبت جهانی به یونسکو شده ایم که به لحاظ تعداد پرونده جهش بسیار خوبی در این حوزه به حساب می‌آید.»
 شعار سال: اهمیت ثبت جهانی آثار تاریخی، فرهنگی و رسوم ایران امروز برای زنده نگه داشتن آن‌ها و معرفی به جهانیان به قدری اهمیت پیدا کرده و حساس شده است که کارشناسان بسیاری از یونسکو برای تحلیل و بررسی آن‌ها به ایران مراجعه می‌کنند. در این میان، اورامانات به علت اهمیت منطقه‌ای آن و پرونده‌های ثبت آثار فرهنگی و ناملموس کشورمان به علت اینکه به صورت مشترک با برخی از کشور‌ها هستند، اهمیت مضاعفی دارند و اهمال در این عرصه منجر به ثبت آن‌ها به نام کشوری دیگر می‌شود و هزاران گردشگر از نقاط مختلف جهان برای مشاهده این آثار به جای عزیمت به ایران به کشور همسایه رفته و صنعت گردشگری ایران همچنان تشنه این موهبت خواهد ماند.

مصطفی پورعلی، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: پرونده ثبت جهانی اورامانات به کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال شده و بررسی‌ها توسط ایکوموس جهانی و کارشناسان کمیته میراث جهانی در حال انجام است.

او افزود: در مهرماه سال جاری بازدید ارزیاب یونسکو از این منظر فرهنگی نیز به انجام رسیده است. طبق دستور العمل اجرایی باید منتظر برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی برای سال آینده در این خصوص باشیم.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص پرونده‌های خوراک ایرانی برای ثبت جهانی خاطرنشان کرد: نظر به اینکه در میان کشور‌های جهان، آشپزی ایرانی یکی از مهم‌ترین مکاتب آشپزی دنیاست، می‌بایست موضوع پرونده با دقت، حساسیت بالا و با درنظر گرفتن همه جوانب، انتخاب شود. چون باتوجه به محدودیت سهمیه‌ای که از جانب یونسکو اعلام شده است، نمی‌توانیم هر سال بیش از یک پرونده ملی ارسال کنیم.

پورعلی ادامه داد: لذا چندین جلسه برای انتخاب موضوع آشپزی برگزار و در حال تصمیم گیری نهایی برای انتخاب موضوع آشپزی هستیم و به زودی تصمیم نهایی گرفته و تدوین پرونده آغاز خواهد شد. البته باید اشاره شود در حوزه شهر‌های خلاق خوراک، شهر رشت در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.  

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۵۱ اثر تاریخی،  فرهنگی و طبیعی یا ترکیبی از آن‌ها در فهرست موقت کشورمان در یونسکو قرار دارند  که بر اساس اولویت‌های تعیین شده فرایند تکمیل پرونده‌ها هر ساله انجام می‌پذیرد. در حال حاضر پرونده کاروانسرای ایرانی در مراحل پایانی آماده سازی و ارسال برای کمیته میراث جهانی یونسکو برای سال ۱۳۹۹ قرار دارد البته دو پرونده ثبت جهانی راه آهن و اورامانات نیز که قبلا برای یونسکو ارسال شده برای تصمیم گیری قطعی نیازمند برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی است.
 
پیشروی در ثبت پدیده‌های ایرانی در یونسکو

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص ثبت میراث فرهنگی ناملموس گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر موفق به تدوین و ارسال ۹ پرونده ثبت جهانی به یونسکو شده ایم که به لحاظ تعداد پرونده جهش بسیار خوبی در این حوزه به حساب می‌آید.

او افزود: در سال گذشته چهار پرونده به دبیرخانه یونسکو ارسال کرده ایم که در اجلاس سال جاری که در آذر ماه برگزار خواهد شد، بررسی و در خصوص آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد. این چهار پرونده عبارتند از هنر مینیاتور، به صورت مشترک با کشور‌های ترکیه، آذربایجان و ازبکستان، هنر ساختن و نواختن عود به صورت مشترک مشترک با سوریه، مراسم زیارت کلیسای تادئوس به صورت مشترک با ارمنستان و جشن مهرگان مشترک با تاجیکستان که در دستور کار قرار دارند.  

پورعلی در پایان گفت: همچنین گزارش اقدامات پاسدارانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص دو پرونده نقالی و مهارت سنتی لنج سازی ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس در اجلاس مذکور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹، کدخبر:۱۰۸۴۴۱۱، borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اینطوری کشورما در جامعه جهانی بیشتر شناخته میشه و بازدیدکننده های بیشتری به کشور میان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
اين خودش ميتونه زمينه ساز بهبود روند گردشگري در ايران بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
به نظر من هم با پيگيريهاي زياد و مكاتبات در اين زمينه ميشه به بهود روند گردشگري اميدوار بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین