پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۴۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
نقدعلی با بیان اینکه هر شأنی که نماینده به واسطه شئون نمایندگی دارد باید برای مردم شفاف و قابل دسترس باشد، می‌گوید: این شفافیت حق قانونی مجلس بوده، از این رو نمایندگان در تلاش برای تصویب آن هستند.

شعار سال: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در ابتدا از سوی محمدجواد فتحی نماینده تهران و پس از آن از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر که هر دو نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی بوده‌اند تحت عنوان «طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» مطرح و در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به ثبت رسید.

اما صحبت از این طرح در مجلس پس از انتشار ویدئویی از سخنان حجت‌الاسلام پناهیان درباره شفافیت آرای نمایندگان شروع شد و این انتقاد، اعتراض شماری از نمایندگان مجلس دهم را در پی داشت. برخی نمایندگان دوره قبل از الفاظ نامناسبی علیه وی استفاده کرده و مدعی توهین به قوه مقننه شدند.

با این حال، هیئت رئیسه مجلس دهم در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۹۷ طرح مذکور را با امضای ۱۶۰ نماینده اعلام وصول کرد اما در نهایت با کش و قوس بسیار و وعده‌های فراوان درباره ضرورت شفافیت، این طرح در مجلس قبل عقیم ماند.

اما صحبت از شفافیت در قوه مقننه، قبل از آغاز مجلس و در جریان رقابت‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف و در حین تشریح اولویت‌های مجلس آینده مطرح شد که پس از آن سایر نمایندگان نیز در خصوص ضرورت وجود شفافیت اظهارنظرهایی کردند.

شفافیت در امور نمایندگی به دولت هم می‌رسد

اما طرح شفافیت آرا در مجلس یازدهم با موافقت اکثریت نمایندگان تدوین و در نهایت در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس نیز همه ۱۰ ماده آن مصوب شد. در این باره علی‌اصغر عنابستانی یکی از اعضای این کمیسیون با بیان اینکه همه ١٠ ماده این طرح در کمیسیون مصوب شده و به هیئت رئیسه برای بررسی در صحن علنی مجلس ارسال شده است، می‌گوید: شفافیت در امور نمایندگی لازم بوده و ضرورت دارد در سایر قوا نیز شاهد ظهور و بروز آن باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه موضوع شفافیت آرا نازل‌ترین سطح شفافیت است، ادامه می‌دهد: شفافیت آراء باید زمانی شکل بگیرد که سایر سطوح شفافیت به منصه ظهور و عمل رسیده باشد تا آثار منفی که ممکن است شفافیت در رأی نماینده و یا بر مردم حوزه انتخابیه آن نماینده داشته باشد به حداقل ممکن برسد.

همه شئون نمایندگی شفاف می‌شود

اما طرح شفافیت آرا فقط به رای نمایندگان مربوط نشده و شئون بسیاری از وظایف نمایندگی را دربر می‌گیرد. در این رابطه محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه مجلس به دنبال شفافیت در تمام شئون است، می‌گوید: طرح شفافیت در تمامی زوایا از شفافیت در آرا گرفته تا شفافیت در دریافتی‌های نمایندگان مدنظر مجلس بوده و به زودی نهایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث شفافیت تمامی مباحث مطرح شده در مذاکرات مجلس و حتی کمیسیون‌ها باید توأم با شفافیت باشد ادامه می‌دهد: توجه مطلق شفافیت در مجلس با هدف اینکه مردم بدانند نمایندگان آنها عملکرد شفاف در تمامی حوزه‌ها دارند در حال پیگیری است.

نقدعلی با بیان اینکه هر شأنی که نماینده به واسطه شئون نمایندگی دارد باید برای مردم شفاف و قابل دسترس باشد، می‌گوید: این شفافیت حق قانونی مجلس بوده، از این رو نمایندگان در تلاش برای تصویب آن هستند.

حال باید دید طرح شفافیت آرا در مجلس به چه موفقیتی در مسیر شفاف سازی امور نمایندگی منجر شده و در نهایت آیا تسری این مهم را در سایر قوا نیز شاهد خواهیم بود؟

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۳آبان ۱۳۹۹، کد خبر: -، ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
حتی این طرح شفافیت هم فقط یک اسم است در عمل باگ زیاد دارد و کسی که بخواهد پنهان کاری کند می‌کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
برای چی باید یه طرح ساده این همه در مجلس به چون و چرا کشیده بشه؟ شما با همین شعار اومدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
تا اجرایی نشه قابل باور نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
ما كه از خدامونه و براي همين اين گروه رو براي راهيابي به مجلس انتخاب كرديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین