پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۸۴۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
دولتی کردن بسیاری از صنایع در ابتدای انقلاب و خانه نشینی یا خروج از کشور تولیدکنندگان یکی از مهمترین عواملی است که امروز اقتصاد رو به افولی را تجربه می‌کنیم. اشتباهی نابخشودنی که با خصوصی سازی در سال‌های اخیر به اشتباهی فاحش‌تر تبدیل شده است.

شعارسال: حاج محمد تقی برخوردار ۲۲ سال بعد از تاسیس شبکه رادیو در ایران، یعنی در 9 اسفند 41 شرکت پارس‌الکتریک را تاسیس کرد . کار این شرکت در ابتدا  مونتاژ رادیو و تلویزیون  بود.

شرکت پارس‌الکتریک با سرمایه‌گذاری داخلی تاسیس شد. نو بودن این صنعت و فقدان نیروهای فنی کارآمد باعث شد که برخوردار در آغاز حدود ۱۵ نفر از نیروهای فنی آلمانی و ژاپنی را در بخش تولید شرکت استفاده کند.

سرمایه اولیه شرکت ۵۰۰ هزار تومان بود که حاج محمدتقی برخوردار، مدیرعامل صاحب ۴۷۰ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان به‌نام همسر و فرزندش بود. اواخر تیر سال ۱۳۵۷ سرمایه شرکت به مبلغ ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

زمین شرکت در جاده کرج در مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع و بیش از ۵۰ هزار متر مربع زیربنا تأسیسات داشت.

پارس الکتریک در سال ۱۳۵۶ حدود ۶۳ هزار دستگاه بیش از دو برابر و نیم کل شرکت‌ها در سال ۱۳۴۸ تلویزیون تولید داشت.

در سال ۵۵، تعداد نیروی کار شاغل در شرکت به بیش از ۲ هزار نفر افزایش یافت. کل دارایی پارس الکتریک با زمین‌هایش در سال ۱۳۵۴، ۱۸۰ میلیون تومان بود.

در کتاب زندگی و کارنامه حاج محمدتقی برخوردار که در سال ۸۸ منتشر شد، آمده است:  با کنترل دولت بر شرکت، ۳۱ درصد سهام آن در تابستان ۱۳۵۸ مشمول بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران در اختیار سازمان صنایع ملی قرار گرفت.

این واحد مثل بسیاری از شرکت‌های دولتی از جهت تولید در حالت مطلوبی نبود. بخش‌های مختلف آن در سال ۱۳۸۷ تعطیل و قسمتی از دارایی‌های غیرمنقول شرکت به منظور جبران زیان فروخته شد.

شرکت پارس‌الکتریک در طول چهار سال از سال 81 تا 85 با فروش بیش از ۳۶ میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت، سود نشان داده است. البته چند سال بعد، این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و سهام آن به فروش گذاشته شد.

مدیرعامل کنونی آن معتقد است که هیات مدیره جدید از سال 93 با برنامه‌ریزی و استراتژی بلندمدت 5 ساله برند پارس الکتریک را با کارخانه‌ای در قزوین احیا کرده است.

تولید فعلی شرکت تنها رادیو ضبط برای شرکت‌های خودروسازی داخلی است. شرکت حدود ۴۵۰ شاغل رسمی و قراردادی دارد. پارس‌الکتریک هم‌اکنون متعلق به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است.»

 

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه کارخانه دار، تاریخ انتشار: 25 آبان1399، کدخبر: -، karkhanedar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
مگه شرکت ازمایش و ارج نبود که با خاک یکسان شدن؟ اون زمان که این ها سروری میکردن برند های الان نبودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
خيلي از شركت هاي ما ميتونستن در ميان بزرگان برند جهان باشن اما نشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
پارس الكتريك و ازمايش به واقع ميتونستن يكي از بهترين برند ها جهاني باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
دولتی سازی احمقانه در ابتدای انقلاب و خصوصی سازی احمقانه تر در سال های اخیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین