پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۳۶۴۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
اگر تعریف مسئولان از بورس املاک این است که بورس بهانه و فرصتی است که از این طریق املاک را به مانند مزایده به اطلاع عموم برسانند، نگاهی است که با واقعیت بورس املاک متفاوت است و شاید با اصلاح بخشی از قانون و جاگیری این رفتار برای مزایده اصلاح و طبیعی شود.

شعارسال: انتظار ما از بورس املاک بستری است که با اولویت دادن به مصرف کننده و تامین نیاز او و جلوگیری از سوداگری بتوانیم به بازار سرمایه در حوزه مسکن نظام و نظم بدهیم.

این سوداگر می تواند سوداگری باشد که واحدی را دو ماه پیش گرفته و در حال حاضر قصد فروش دارد و در پی کسب سود است یا سوداگری باشد که چند صد واحد را در نقاط و مناطق مختلف تحت عنوان «تعاونی مسکن» و اسامی این چنینی ساخته است. لذا با توجه به املاکی که در حال حاضر به بورس می رود، بورس املاک از این نگاه و فضا در حال دور شدن است. با تبدیل شدن بورس املاک به بورس املاک دم دستی و غیر قابل ارائه و مشتری ناپسند و سخت البیع که مسئولان، زمین نهادی نظامی را برای فروش در آن بگذارند، این سوال مطرح است که «مگر بورس املاک محل مزایده است؟»

اگر تعریف مسئولان از بورس املاک این است که بورس بهانه و فرصتی است که از این طریق املاک را به مانند مزایده به اطلاع عموم برسانند، نگاهی است که با واقعیت بورس املاک متفاوت است و شاید با اصلاح بخشی از قانون و جاگیری این رفتار برای مزایده اصلاح و طبیعی شود.

در واقع اطلاق عمل مزایده به بورس املاک مصداق مسافری است که برای سفر با اتوبوس تعاونی ۷ به سفر می رود و در حال حاضر تعاونی ۵ هم به ناوگان مسافری اضافه شده است. این کار با نگاهی که هدف از بورس چه بوده است، متفاوت است. بورس املاک فعلی دارد مسیر واقعی را گم می کندو به راه خطا می رود؛ یعنی نتوانسته خاستگاهش را تدوین کند و آیین نامه اجرایی ندارد. رسالت بورس حمایت از مصرف کننده و کشف قیمت واقعی و غیرکاذب ملک و اطمینان بخشی به تولیدکنندگان و سازندگان مسکن و انبوه سازان است؛ به گونه ای که این پیغام را به سازندگان می دهد که ملک تولیدشده شما را ما به مصرف کننده واقعی خواهیم رساند. در این فرایند تسهیلات برخورداری خریداران و حتی سازندگان از نظام ساخت و ساز برای تولید مسکن تعریف شده است و شکل قانونی و علمی و دقیق دارد.

این در حالی است که آوردن ۱۷ متر مغازه در یک شهر جدید برای مزایده در بورس، بورس واقعی نیست؛ گویی مسئولان از طریق سیستم بورس بازی می خواهند بگویند که ما کاری کرده ایم و داریم مسکن را وارد بورس می کنیم. اینها هیچ کدام صحیح و قابل قبول نیست و به بیراهه رفتن است زیرا تمام شاخص ها و متغیرها و تمام عوامل موثر در این فرایند نادیده گرفته شده است و در واقع یک مزایده است نه بورس. این کار از رسالت واقعی بورس املاک عقب است.

نکته دوم و مهم تر اینکه ممکن است در مقابل این نظام ورود املاک و آپارتمان به بازار بورس و پیاده سازی آن، مخالفت های جدی و بنیادی باشد که ما از آن بی خبریم. اگر چنین است مسئولان از طریق رسانه ها و گفتمان آن را ارائه کنند که دلیل مخالفت آنها مشخص شود. آیا نظام کسب و کاری از فرایند واقعی بورس املاک آسیب می بیند که نمی خواهند بورس واقعی املاک شکل بگیرد؟ اگر نمی توانند آن را نهادینه کنند و واقعا پشت این قضیه مخالفتی هست، حداقل تا دو سال این مسیر را مسدود نگه داریم تا زیرساخت ها، دانش فنی مان و حوزه اقتصاد مسکن شکل بگیرد و بدانیم کجای کاریم و بعد آن را پیاده سازی کنیم؛ ولی اگر نگاه ها روزمرگی و از جنس رفتارهای دم دستی است، نپرداختن به این موضوع بهتر است از بحث های کارشناسی.

 

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری کسب و کار نیوز ، تاریخ انتشار: 4 آذر 1399، کدخبر: -، kasbokarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
براي چي تا خود بورسي كه داشتيم هنوز تقويت نشده و با يه بي حمايتي ميريزه رو تقويت نميكنيم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
1
نه تنها بورس خودرو به هيچ نتيجه اي نميرسه مطمئن باشيد كه بورس املاك هم هيچ مسيري رو طي نميكنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
1
ما هميشه عادت داريم كه تا تو اوليه ها قوي نشديم دست به كار هاي خفن به اصطلاح خودمون بزنيم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
اين ها هنوز مشكل بورس خودرو رو حل نكرده براي چي دارن ميرن سراغ بورس املاك؟
ناشناس
Germany
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
این طرح و طرح بورسی خودرو جفتشون افتضاحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین