پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۳۹۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
یک روانشناس با بیان اینکه تاثیر کرونا بر آموزش ابتدایی بیشتر از سایر دوره هاست، گفت: ازآنجایی که ۴ تا ۷ سال اولیه آموزش در دوره ابتدایی است، بیشترین تاثیر کرونا بر این دوره است.
شعار سال: سهیل دهقان اظهار کرد: روز جهانی کودک یک ورودی الهام بخش برای حمایت از کودکان و توجه هرچه بیشتر به اقداماتی است که می‌­تواند دنیای بهتری را برای کودکان بسازد.
وی افزود: در سال جاری بحران کرونا منجر به بروز مسائل و مشکلات بیشتری برای کودکان شد و با توجه به این همه­‌گیری، عمده پژوهش­‌های اخیر در حوزه کودکان نیز متمرکز بر این مشکلات است.
دهقان با اشاره به پیامد‌های منفی کرونا در انتقال آموزش‌های درسی به کودکان، ادامه داد: یکی‌از این مشکلات تأثیرات منفی تعطیلی مدارس بر یادگیری کودکان بود، مدرسه و آموزش حضوری محرک اصلی یادگیری را برای کودکان فراهم می­‌کند و طبق پژوهش­‌های اخیر تعطیلی مدارس منجر به تغییر نقش معلم به والدین شده و آموزش مهارت‌ها تا حدودی تغییر کرده است.
این روانشناس با اشاره به اینکه از والدین خواسته شد تا یادگیری کودکان را در خانه تسهیل کنند، عنوان کرد: در سراسر دنیا برخی از والدین برای انجام این کار با مشکل روبرو شده و برخی دیگر فرزندان خود را با موفقیت در خانه آموزش می­‌دهند.

وی با بیان اینکه احتمالاً اختلافات قابل توجهی بین خانواده­‌ها درمورد میزان کمک به کودکان در یادگیری وجود دارد، گفت: تفاوت­‌های کلیدی شامل مدت زمان اختصاص داده شده به تدریس، والدین با تحصیلات و منابع محدود، عدم مهارت­‌های شناختی والدین، نبود سواد رایانه‌­ای لازم و… و. در مجموع منجر به افزایش نابرابری، تبعیض و کاهش رشد تحصیلی لازم خواهد شد.

دهقان افزود: از طرف دیگر تعطیلی مدارس سردرگمی و استرس را برای معلمان ایجاد کرد و به طور غیرمنتظره و برای مدت نامعلومی، معلمان از تعهدات خود و چگونگی برقراری ارتباط با دانش‌­آموزان برای حمایت و اطمینان از یادگیری مطمئن نبودند.
این روانشناس با بیان اینکه انتقال آموزش از حضوری به از راه دور نیز مشکلات زیادی به همراه دارد، افزود: برای برخی از دروس عملاً آموزش آنلاین یا آفلاین روش مناسبی نبوده است.
وی با اشاره به اینکه انتقال یادگیری از کلاس­‌ها به خانه‌­ها چالش­‌های عظیمی از نظر انسانی و فنی به وجود آورد، تصریح کرد: این موضوع باعث شده کودکان در زمان تعطیلی مدارس نسبت به سال تحصیلی که به صورت حضوری برگزار می­‌شد اطلاعات درسی را با سرعت و کیفیت کمتری دریافت کنند.
 
دهقان ادامه داد: باید گفت آموزش ابتدایی یا اولیه به طور معمول ۴ تا ۷ سال اول آموزش رسمی را تشکیل می­‌دهد و مهد­ کودک اولین تجربه کودکان در آموزش رسمی است، بنابراین بدون شک این تأثیر منفی بر آموزش‌های اولیه بیشتر خواهد بود.

این روانشناس با اشاره به تحقیقات مختلف در خصوص تأثیرات منفی کرونا بر آموزش دانش‌آموزان، افزود: بسیاری دیگر از پژوهش­‌ها متمرکز بر کاهش تعاملات اجتماعی و مشکلات عاطفی کودکان در این دوران بود که به تعامل و روابط با همسالان خود نیاز دارند چراکه محیط بیرون از خانه کانون فعالیت­‌های اجتماعی و تعاملات انسانی است.
وی با تأکید بر اینکه سلامت اجتماعی، عاطفی و روانی کودکان در محیط بیرون ارتقا پیدا می‌کند، افزود: شیوع کرونا موجب از دست رفتن تعاملات کودکان با محیط مهدکودک و مدرسه، محیط‌­های بازی و حمایت شبکه‌های عاطفی و ارتباطات اجتماعی که برای یادگیری و رشد ضروری بودند؛ مثل مهمانی‌­ها، دورهمی‌­ها و ارتباط با همسالان شد.
دهقان عنوان کرد: چنین شرایطی باعث انزوای اجتماعی کودکان شد که این موضوع مهم می‌تواند عوارض سوء بسیاری در بلندمدت بر کسب مهارت­‌های اجتماعی و سلامت روان آن‌ها داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۵۲۴۶۶، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
بعد از پایان کرونا باید بیش از نیمی از بچه ها رو پیش روانشناس برد به خاطر انزوایی که در این دوره پیدا کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
من نمیدونم این بچه های امادگی رو این ها چطوری دارن به صورت انلاین اموزش میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
اموزش در ایران اصلا بسترهای مهیایی برای اموزش انلاین نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
ما که اون موقع مدرسه می‌رفتیم با زور جایزه و معلم و خانواده‌ حروف الفبا و ضرب و یاد گرفتیم خدا به داد این بچه ها برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین