پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۱۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
مازندران که همانند سایر نقاط کشور در دوران قرنطینه کرونایی به سر می‌برد، چند روزی می‌شود که خبر ورود ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان به آن قوت گرفته و تأیید شد. بیماری ویروسی که در پرندگان وحشی مهاجر و آبزی بروز پیدا می‌کند و می‌توانند به راحتی آن را به پرندگان وحشی، پرندگان خانگی و بومی انتقال داده و انسان را مبتلا کنند.
شعار سال: هرساله با آغاز فصل سرما، با انواع بیماری‌های ویروسی روبرو هستیم. بیماری‌هایی که تنها با مراقبت و پیشگیری می‌توان از ابتلا به آن‌ها مصون ماند. اما امسال باتوجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا، تمامی تلاش‌ها و پروتکل‌ها برای در امان ماندن از این بیماری پیش می‌رود تا هرچه زودتر ریشه‌کن شود.

مازندران که همانند سایر نقاط کشور در دوران قرنطینه کرونایی به سر می‌برد، چند روزی می‌شود که خبر ورود ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان به آن قوت گرفته و تأیید شد. بیماری ویروسی که در پرندگان وحشی مهاجر و آبزی بروز پیدا می‌کند و می‌توانند به راحتی آن را به پرندگان وحشی، پرندگان خانگی و بومی انتقال داده و انسان را مبتلا کنند.

در حال حاضر در سه تالاب آبزی کشور، ویروس فوق حاد پرندگان مشاهده شده  و تلفاتی در پرندگان دیده شد از جمله تالاب فریدونکنار مازندران است. با توجه به اینکه استان ما درگیر بیماری کرونا است، ورود ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان، زنگ خطر سلامت انسانی، تلفات پرندگان وحشی و مهاجر و پرندگان بومی  را به صدا درآورده است.

خطری که کمترین غفلت از آن می‌تواند فاجعه‌ای انسانی در استان رقم بزند. چراکه  وجود ویروس کرونا در کنار ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان، احتمال اینکه شرایط حادتری شکل گیرد زیاد است. به این دلیل که، ویروس کرونا قابلیت جهش دارد و همین امر بر این احتمال قوت می‌بخشد. از سوئی حیات پرندگان نیز در تهدید قرار گرفته است.

در این شرایط مراقبت از پرندگان خانگی و بومی بسیار اهمیت دارد تا امکان ارتباط با پرندگان مهاجر وحشی را نداشته باشند. مرغداری‌های صنعتی، می‌توانند از دیگر قربانیان ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان باشند که نیازمند تمهیدات عملی برای جلوگیری از خسارت  است. اما شکار پرندگان مهاجر زمستان گذر این تالاب و فروش در نواحی مختلف، شاید مهم‌ترین خطری باشد که گسترش این بیماری در انسان را تهدید می‌کند؛ بنابراین نیازمند ورود جدی برای مقابله با این پدیده و عملی کردن تدابیر لازم است تا سلامت جان انسان به خطر نیفتد و در شرایطی که خطر ابتلا کرونا همواره در کمین است، معضل دیگری گریبانگیر جان آدمی نشود و از طرفی شاهد خسارت حیات وحش نیز نباشیم. ورود جدی سازمان محیط زیست و دامپزشکی استان به این موضوع دیده می‌شود و می‌توان با آموزش جوامع محلی، جلوگیری از شکار پرندگان، کنترل بیماری در تالاب، از گسترش صدمات این بیماری پیشگیری کرد.

مردم از گوشت شکار پرندگان نخورند

سید حسین رضوانی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز با اعلام اینکه مازندران از سوی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یکی از کانون‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور معرفی شد، از مردم خواست تا پرندگان‌مهاجر آبزی را شکار نکنند. مازندران یکی از سه کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معرفی شد.

وی با تاکید بر اینکه پرندگان وحشی مهاجر که هم اکنون در تالاب‌های استان زمستان گذارنی می‌کنند، می‌توانند به عنوان مخزن و ناقل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند، از مردم خواست تا برای حفظ سلامتی خود و خانواده از شکار و یا خرید و فروش آنان جدا پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران از روستائیانی که در اطراف تالاب‌های زیستگاه پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند خواست تا در صورت نگهداری طیور بومی ضمن حصارکشی و محصور کردن این پرندگان در منزل، مکان نگهداری را مسقف نمایند و از نگهداری توامان پرندگان آبزی نظیر اردک و غاز در کنار سایر ماکیان خودداری نمایند.

وی در ادمه از روستائیان خواست تا ضمن همکاری با ماموران دامپزشکی و توجه به هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی از خرید و فروش انواع ماکیان از افراد دوره گرد و دستفروش جداً پرهیز کنند.

به گفته رضوانی، خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر آلوده بودن صنعت طیور مازندران به این بیماری گزارش نشده بنابراین از متصدیان واحد‌های طیور صنعتی درخواست میکنم تا موارد بهداشتی قرنطینه‌ای را در واحد‌های خود جدی گرفته و در صورت مشاهده تلفات غیر عادی فورا مراتب را با ادارات دامپزشکی در میان بگذارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: -، tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
طبیعت و محیط زست و زیست بوم مازندارن به طور کامل روی زمین و هواست و هیچ متولی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
مازندران تنها استانی هست که این همه بی توجهی رو به زمینه های معادن و منابع خودش گسیل میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
مازندرانی ها خیلی وقته دارن این مهجوریت در زمینه محیط زیست رو تحمل میکنن و صداشون هم به هیچ جا نمیرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
کی هست که به این حرفا گوش بده اکثرا میگن این حرف ها الکیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین