پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۱۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کنونی معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان، گفت: متاسفانه این معدن غنی به جای فرصت برای توسعه منطقه تبدیل به معضل شده است.
شعار سال: الله وردی دهقانی ابهام در نوع واگذاری، تعرض به منابع طبیعی و صدمات زیست محیطی و آسیب های جدی به مراتع و جنگل ها و نیز مشخص نبودن منابع مالی حاصل از استخراج را از جمله مشکلات و معضلات معدن طلای اندریان اعلام و اضافه کرد: بدون تردید آسیب های زیست محیطی این معدن بسیار فراتر و بیشتر از منافع مالی آن است.
 
وی اظهار داشت: ابهامات و تاریکی های فراوانی در زمینه نوع و نحوه واگذاری این معدن به طرف های ایرانی و خارجی وجود دارد و اصلا” مشخص نیست طرف روسی چه مقدار به لحاظ وزنی و دلاری از این معدن بهره برداری می کند.
 
دهقانی با ابراز تعجب از اینکه چرا تاکنون درآمدهای معدن طلای اندریان اعلام نشده است، یادآوری کرد: در حالیکه طبق قوانین و مقررات موجود باید عوارض آلایندگی آن برای توسعه زیرساخت های شهرستان ورزقان هزینه می شد، تا کنون آماری در این زمینه ارایه نشده است.
 
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان آذربایجان شرقی در این خصوص حساسیت داشته و با جدیت به موضوع ورود می کنند، افزود: ما به روش های استخراج و مسایل مالی معدن طلای اندریان اعتراض داریم و در این خصوص نظر کارشناسان مربوطه برای ما مهم بوده و اولویت دارد.
 
دهقانی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا هر چه سریع تر به موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان ورود کرده و برخی از معادلات نامشخص در این حوزه را تعیین تکلیف کند، زیرا بر اساس برخی یافته های علمی و گزارش های میدانی بومی های منطقه، وجود ماده سمی سیانور در هوا، خاک و آب آنجا وجود دارد.
 
وی از رای ابطال قرارداد دیوان محاسبات برای طرف های ایرانی و خارجی معدن طلای اندریان خبر داد و گفت: باید توجه داشت که چنانچه مسایل مربوط به روش های استخراج و نیز مسایل مالی این معدن شفاف سازی نشود، نه تنها بر ابهامات موضوع خواهد افزود، بلکه شاهد قاچاق طلا در منطقه خواهیم بود که صدمات اقتصادی و اجتماعی آن به کشور و آذربایجان شرقی بسیار وسیع تر خواهد بود.
 
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی ظاهری معدن طلای اندریان در زمان حاضر، ادامه داد: اما بر اساس شنیده ها کارخانه مربوطه هنوز فعال است و تزریق ماده سمی سیانور در منطقه محتمل می باشد که در صورت قطعی بودن این مورد باید دستگاه قضائی با متخلفان به شدت برخورد کند.
 
دهقانی با بیان اینکه در صورت بی توجهی مسئولان به موضوع معدن طلای اندریان، موضوع در قالب سئوال و تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود، افزود: به هیچ عنوان نباید به بهانه منافع مالی و مسایل اقتصادی، محیط زیست و زندگی مردم منطقه را به خطر انداخت و ما به هیچ عنوان چنین اجازه ای به سودجویان نخواهیم داد.
 
معدن طلای اندریان در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و در محدوده جنگل های ارسباران از جمله معادن بحث برانگیز آذربایجان شرقی است که به رغم انجام پایش های زیست محیطی و اطمینان دادن مقام های ارشد استانی و دانشگاهی مبنی بر آلوده نبودن آن، در سال های اخیر توجه رسانه ها و تعدادی از تشکل های مردمی را به خود جلب کرده است.
 
فعالیت های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آستارکان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می کنند.
 
تاکنون در این معدن بالغ بر ۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی  مدارا ، تاریخ انتشار:  12 آذر  1399  ، کدخبر: 127455،www.modara.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
چجوری میشه یه معدن رو به یه خارجی تقدیم کرد با اینکه داخل کشور کلی جوون جویای کار هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
برای چی باید معادن رو در این زمینهاز دست بدیم و کشور های دیگه سهم خواهی کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین