پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
حدود 9 سال از مصوبه پروژه احداث بيمارستان 200 تختخوابي بیرجند مي گذرد و هنوز خبري از پايان کار بيمارستان 200 تخت خوابي بيرجند نيست و همين مسئله باعث شده است خيلي ها از بیمارستان به عنوان يک بيمارستان تاريخي نام ببرند.

شعار سال: در سفر اول هيئت دولت نهم به خراسان جنوبي در سال 84 احداث يک باب بيمارستان 200 تخت خوابي به جاي بيمارستان امام رضا(ع) بيرجند مصوب شد و پيرو اين مصوبه در 28 اسفند همان سال موافقت نامه اي بين استانداري و دانشگاه علوم پزشکي بيرجند منعقد و بر اساس آن 6 ميليارد و 500 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني به پروژه اختصاص يافت.

25 تير ماه سال بعد دانشگاه علوم پزشکي بيرجند، قراردادي به ارزش حدود 110 ميليارد ريال با شرکت پيمانکار منعقد کرد تا از آن تاريخ و در مدت 40 ماه (3 سال و 4 ماه) يعني سال 88 پروژه به بهره برداري برسد.

در سال 85 اعتباري به پروژه تخصيص نيافت و عمليات ساختماني اين بيمارستان با همان 6 ميليارد و 500 ميليون ريال آغاز شد که به دليل مشکل اعتبار فقط تجهيز کارگاه، اجراي قسمتي از فنداسيون و پي گيري براي دريافت موافقت کميسيون ماده 32 انجام شد که منجر به دريافت مجوز در سال 85 و معين شدن رديف اعتبار ملي اين پروژه در سال 86 شد.

براساس مفاد اين موافقت نامه براي هر يک از سال هاي 86 و 87 ، 50 ميليارد ريال در نظر گرفته و مقرر شد سال 88 هم 5 ميليارد ريال به طرح اختصاص يابد.

*کسري اعتبار و تاخيرهاي تمام نشدني

اما در سال 86 علاوه بر اين که از 50 ميليارد ريال اعتبار مصوب فقط 28 ميليارد و 170 ميليون ريال تخصيص يافت به دليل تعلل پيمانکار در تهيه نقشه اجرايي، پروژه با تاخيري 6 تا 7 ماهه مواجه شد و در اواخر همان سال هم به دليل آغاز احداث سازه بتوني بيمارستان، حساسيت خاص طرح، سرماي شديد، نابساماني و افزايش قيمت آهن تاخيرهاي ديگري در پروژه اتفاق افتاد.

کسري اعتبار پروژه ادامه يافت طوري که ميزان کسري اعتبار پروژه به دليل تخصيص نيافتن صد در صدي اعتبارات تا 16 دي سال 87 به 37 ميليارد ريال رسيد که نتيجه آن پيشرفت کندتر پروژه بود.

7 ارديبهشت سال 91 رئيس گروه نظارت بر طرح هاي عمراني دانشگاه علوم پزشکي بيرجند از تاخير 30 ماهه اين طرح با 70 درصد پيشرفت نسبت به برنامه زمان بندي خبر داد و گفت: امسال 84 ميليارد ريال براي بيمارستان در نظر گرفته شد که براساس برآورد 100 ميليارد ريالي براي تکميل پروژه باز هم کسري اعتبار وجود دارد.

*خبرهاي بد تمام نشدني

تاخير اجباري پروژه در سال 91 به دليل لزوم برگزاري مناقصه و تعيين پيمانکار جديد با توجه به اتمام قرارداد پيمانکار قبلي خبر بد ديگري براي اين پروژه بزرگ درماني بيرجند بود که مهندس «گلکاري» آن را اعلام کرد و گفت: پروژه بيمارستان در ابتدا کلنگ زني و نقشه آن با انتخاب پيمانکار آماده شد و به همين دليل برآورد اوليه دانشگاه علوم پزشکي بيرجند درباره برنامه زمان بندي پروژه با نقشه متفاوت است. 8 سال بعد از تصويب اين طرح در 19 ارديبهشت پارسال، پيشرفت کند و مشکلات مالي طرح باعث شد، مسئولان مربوط ديگر زمان مشخصي را براي بهره برداري از اين بيمارستان که از همان ابتداي کار تحت تاثير کاهش تخصيص اعتبارات عمراني بود، اعلام نکنند.

پارسال برآورد ريالي براي اتمام ساختمان و تجهيزات اين بيمارستان به ترتيب حدود 250 و 300 ميليارد ريال اعلام و براي تامين نيروي انساني اين بيمارستان هم ابراز اميدواري شد با سياست گذاري معاونت توسعه و مديريت وزارت بهداشت براي در دستور کار قرار گرفتن تشکيلات سازماني مراکز درماني کشور، ساختار سازماني و تشکيلاتي و متعاقب آن مجوز استخدام و اعتبارات لازم براي اين پروژه هرچه زودتر محقق شود.

*شرط تخصيص صد در صدي اعتبار امسال و سال ديگر

حدود 9 سال از اين مصوبه مي گذرد و هنوز خبري از پايان کار بيمارستان 200 تخت خوابي بيرجند نيست و همين مسئله باعث شده است خيلي ها از بيمارستان 200 تخت خوابي بيرجند به عنوان يک بيمارستان تاريخي نام ببرند. اين موارد در حالي است که بسياري از اقدام ها و حل مشکلات بخش درمان استان در گرو فعاليت اين بيمارستان است. معاون توسعه، مديريت و منابع دانشگاه علوم پزشکي بيرجند که از پروژه بيمارستان 200 تخت خوابي بيرجند به عنوان يکي از پروژه هاي نگيني بيرجند نام مي برد با محقق شدن شرط و شروطي اميدوار است پرونده 9 ساله بيمارستان 200 تخت خوابي بيرجند سال آينده بسته شود که اگر اين اتفاق هم بيفتد، 6 سال تاخير در پرونده اين بيمارستان ثبت خواهد شد. دکتر «باريک بين» تحقق 300 ميليارد ريال ديگر در سال 94 در کنار تخصيص صد در صدي اعتبار امسال را شرط لازم براي اتمام پروژه در سال آينده عنوان مي کند.

* افزايش تخت ها

آن طور که وي مي گويد: براي اين بيمارستان امسال 120 ميليارد ريال در نظر گرفته شده که تا اين لحظه 70 ميليارد ريال آن محقق شده است و براي تحقق رقم باقيمانده هم قول هاي مساعدي داده اند. وي در ادامه از افزايش تعداد تخت هاي بيمارستان 200 تخت خوابي امام رضا(ع) بيرجند به 284 تخت خبر مي دهد و اعتبار لازم براي تامين تجهيزات بيمارستان را حداقل 600 ميليارد ريال اعلام مي کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، تاریخ انتشار: 29 آذر 1393، کد مطلب: 32811:www. khavarestan. ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین