پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۲۴۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
بازار سرمایه در ماه‌های اخیر تلاطم‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و در این میان عده‌ای با رانت اطلاعاتی پول‌های بادآورده بسیاری به جیب زده و بسیاری نیز به ورطه نابودی کشیده شده‌اند.

شعار سال: بازار سرمایه متلاطم‌ترین روزها و ماه‌های خود را پشت سر گذاشت و بسیاری نیز در این تلاطم‌ها آسیب دیده و دچار خسران شدند اما در این میان موضوعی که بیش از هر چیزی بر نگرانی مردم افزود بی‌توجهی دولت به سامان‌دهی به وضعیت این بازار بوده است.

دولت که خود مشوق اصلی حضور مردم در بورس بود در ماه‌های اخیر اقدامی برای بهبود شرایط نکرد و بسیاری در سایه این غفلت و بی‌توجهی از هست و نیست، ساقط شده و در آستانه ورشکستگی  قرار گرفتند.

همکاری حداکثری مجلس با دولت برای ساماندهی بورس

مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر در نتیجه نابسامانی بازار سرمایه و اعتراض‌های مردم به شرایط رخ داده به این وضعیت ورود کرد و با تشکیل جلسات متعدد با تیم اقتصادی دولت، پیگیر امور بود و حتی تحقیق و تفحص از بورس نیز در همین راستا کلید خورد.

در این رابطه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصاً وضعیت بورس را به صورت مداوم دنبال می‌کنم، گفت: همواره در خدمت وزیر امور اقتصادی و دارایی بودیم تا هر مشکلی که در حوزه بورس وجود داشت، حل و فصل شود.

وی با اشاره به تلاش‌های مجلس برای کمک به دولت در مسیر ساماندهی بازار سرمایه افزود: هر چه وزارت اقتصاد درباره این بازار از مجلس درخواست کرد، آن را انجام دادیم. حتی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از زمان اعلام وصول تا تصویب و ابلاغ آن حدود ۲۵ روز طول کشید، یعنی از شورای عالی اقتصادی نیز زودتر مسیر طی شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه هر اختیاری که وزارت اقتصاد در خصوص بازار بورس، از اعمال مدیریت و نظارت تا اختیار درباره سهام‌های حقوقی مطالبه کرده به آن‌ها تفویض شده است، گفت: در حال حاضر وزیر اقتصاد هر ابزاری که برای مدیریت و اداره بازار بورس نیاز داشته باشد، در اختیار دارد.

ورود سرمایه‌های مردم به بورس اساسا سیاست قوه مجریه بوده است

هر چند مجلس در ماه‌های اخیر بیشترین تعامل با دولت در مسیر ساماندهی وضعیت بازار سرمایه را داشته اما شرایط کنونی بورس نشان دهنده نارسایی مدیریتی در این حوزه و سوءمدیریت است. دولت، ستاد اقتصادی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بورس در برابر این بازار مسئول بوده و همانطور که مشوق مردم برای حضور بوده‌اند اکنون نیز باید کمک حال بهبود شرایط باشند.

در این رابطه احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا با بیان اینکه ورود سرمایه‌های مردم به بورس اساسا سیاست قوه مجریه بوده، تأکید کرد: ورود سرمایه مردم به بورس از سوی دولت با یک برنامه از پیش تعیین شده انجام گرفت تا  سرمایه‌دار‌ها را سرمایه‌دار‌تر و قشر متوسط و ضعیف را ضعیف‌تر کنند.

وی با تاکید بر اینکه فعال شدن بازار بورس با رانت اطلاعاتی برخی طبقات جامعه انجام گرفت ادامه داد: با تبلیغاتی که دولتی‌ها در مورد بورس انجام دادند عده‌ بسیاری متضرر شده و سرمایه اندک خود را از دست دادند اما در این میان عده‌ای با رانتی که داشتند به سرمایه‌های کلان دست یافتند.

نادری با بیان اینکه با وضعیت فعلی بورس، خون ملت در شیشه شده است، می‌گوید: پیامد اجتماعی وضعیت بازار بورس از همان ابتدا نیز مشخص بود و بارها نسبت به آن هشدار دادم  زیرا مشهود بود که این وضعیت پتانسیلی برای برای شورش و اعتراضات اجتماعی خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید پاسخگوی وضعیت بازار سرمایه باشد، افزود: کسانی که به تشویق مردم برای حضور در بورس پرداختند  باید محاکمه شده و پاسخگو نیز باشند.

از سوی دیگر، با همه این حواشی رخ داده در بازار سرمایه در روزهای اخیر شاهد استعفای رئیس سازمان بورس بودیم. در این رابطه محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به انتخاب رییس جدید سازمان بورس هشدار داد و گفت: این فرد باید سابقه تخصصی مدیریت بازار سرمایه، تحصیلات تخصصی در مقطع ارشد به بالا، جسارت در تصمیم‌گیری و سوابق سالم را دارا باشد.

امروز با تصمیم شورای عالی بورس، علی دهقان دهنوی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران منصوب شد و امید می‌رود این انتخاب بتواند نواقص و مشکلات رخ داده در بازار سرمایه را حل کرده و باری از دوش مردم بردارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۹۵۱۲، www.ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین