پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۷۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
تیتر رسانه‌ای شده که هشت فروند هواپیمای غربی وارد کشور گردیده و محصول ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ هستند؟ آقای زنگنه، لطفا بفرمائید تعدادی هواپیمای دست دوم را (بالای ۱۰ سال کارکرد) که فروشندگان از خدایشان است بفروشند، توسط ایرلاین‌های داخلی خریداری کرده ایم و قرار است به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه کنیم. حداقل امیدواریم این دست دوم‌های بالای ۱۰ سال کارکرد که بعضا ممکن است توسط ایرلاین‌هایی که مالک اولیه شان بودند، به پارکینگ رفته یا انبار قطعه شود، زیر قیمت خرید کرده باشید!
شعار سال: صنعت حمل ونقل هوایی کشور با وجود تحریم‌های چهل و دو ساله، همچنان رو به جلو حرکت می‌کند. انجام پرواز‌های ایمن، تامین نیاز‌های صنعت، ورود هواپیما‌های جدید به ناوگان ایرلاین‌های داخلی و... در دورانی محقق می‌شود که آمریکایی از سال ۵۷ تا امروز حمل و نقل مسافری ایران را تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داده‌اند. در این وضعیت از اواخر سال گذشته این بخش تخت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که تبعات آن کاهش حدود ۵۰ درصدی مسافرت‌های هوایی و درگیر شدن شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات مالی بود. دولت برای جبران زیان ایرلاین‌ها علاوه بر افزایش قیمت بلیت هواپیما، پرداخت وام با سود ۱۲ درصد را برای آن‌ها اجرایی کرد.

بر اساس اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون به جز ۴ شرکت هواپیمایی، سایر شرکت‌ها وام موسوم به کرونا را دریافت کرده اند. تورج دهقانی زنگنه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تشریح جدیدترین وضعیت صنعت حمل ونقل هوایی ایران، از ورود ۸ فروند هواپیمای غربی به کشور خبر داد.

وی همچنین از مکاتبه با هواپیماسازی بوئینگ برای تعیین تکلیف قرارداد خرید هواپیما از این شرکت آمریکایی و احتمال فعال شدن قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و ATR پس از تعلیق چند ساله خبر داد.

بخش اول گفت‌وگو با معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه می‌آید.

حدود شش ماه است که مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده گرفته اید، در این مدت مهم‌ترین چالش حمل‌ونقل هوایی کشور چه بوده و برای حل آن چه اقداماتی را انجام داده اید؟

در ابتدای که مسئولیت سازمان هواپیمایی را بر عهده گرفتم چالش‌های زیادی داشتیم که یکی از آن‌ها محدودیت استفاده از ۶۰ درصد صندلی‌های پروازی به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

قرار بود از قبل این موضوع اجرایی شود که اجرایی نشده بود. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد از اول آبان ۹۹ باید این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرایی شود در این راستا نیز چندین بار با رسانه‌ها بازدید‌های میدانی از پرواز‌ها داشتیم. باید به این نکته اشاره کنم اگر همراهی و کمک اصحاب رسانه نبود این مصوبه اجرایی نمی‌شد. بالاخره در هر پروازی اگر شرکتی رعایت نمی‌کرد خبرنگاران در این باره پرسش می‌کردند و فیلم‌های مربوطه را منتشر می‌کردند.

یکی دیگر از مسائل ما تاخیرات پروازی بو. د در زمان حاضر تاخیرات پروازی نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است البته هنوز با شرایط  مطلوب فاصله زیادی داریم.

یکی از اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری ملزم کردن ایرلاین‌ها به پاسخگویی در این زمینه بود. پاسخگویی به شکایت‌های مردم در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به صورت آنلاین بارگذاری می‌شود.

ایرلاین‌ها پیش از ورود شما به سازمان مقاومت زیادی در برابر محدودیت استفاده ۶۰ درصدی از صندلی پروازی داشتند.

بله، اعمال محدودیت ظرفیت ۶۰ درصدی کار ساده‌ای نبود. واقعیت آن است که به لحاظ اقتصادی کار دشواری بود، اما شرکت‌هایی را پذیرفتند که این زیان را به خاطر سلامت مردم جامعه متحمل شوند.

در ابتدا اینگونه وانمود شد ویروس کرونا از طریق هواپیما وارد کشور شده است، ولی شرکت‌ها این همراهی را کردند. الان بحث ۶۰% به یک فرهنگ و خواست عمومی تبدیل شده است. یعنی اگر شرکتی بخواهد محدودیت ۶۰ درصدی را رعایت نکند مردم آن را نمی‌پذیرد. یکی از نقاط مثبت، همراهی و هماهنگ بودن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری برای اجرای محدودیت ۶۰ درصدی بود که از همین جا از آن‌ها  بابت این هماهنگی و همراهی قدردانی می‌کنیم.

با این وجود شرکت‌های هواپیمایی همچنان معترض هستند و می‌گویند در هیچ کجای دنیا در پرواز‌ها محدودیت وجود ندارد.

این محدودیت در کجای دنیا اجرا نمی‌شود، درست است. اما این یک قانون است. ستاد ملی مقابله با کرونا وقتی که ابلاغی را به وزارت راه و شهرسازی انجام می‌دهد مانند قانونی که در مجلس مصوب شده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است. تا زمانی که این قانون است ایرلاین‌ها ملزم به رعایت آن است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز ملزم به نظارت و اجرای دقیق آن است.

برنامه دولت برای پرداخت وام کرونا به ایرلاین‌ها در سال ۱۴۰۰

وام کرونا تا امروز به چه تعداد ایرلاین پرداخت شده است؟

تمام شرکت‌های هواپیمایی وام کرونا را دریافت کرده‌اند به جز ۴ ایرلاین. این ایرلاین‌ها نیز در واقع مشکلاتی با بانک‌ها داشته اند یا اینکه نخواسته اند این وام دریافت کند. اما سایر شرکت‌ها وام را دریافت کردند.

در جلسه‌ای هم با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضای هیئت مدیره شرکت هواپیمایی قرار شد یا سال آینده به شرکت‌های یک وام داده شود یا اینکه کمک شود تا به پرداخت شده استمهال شود.
 
تاکنون به شرکت هواپیمایی چقدر وام پرداخت شده است؟

تاکنون حدود دو هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی پرداخته شده است اگر چهار شرکت نیز وام خود را دریافت کنند مجموعه حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

منابع مورد نیاز این وام از چه  محلی تامین شده است؟

دولت یک بودجه خاصی را از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار داد برای کسب و کار‌هایی که از کرونا زیان دیده اند و این مبلغ به ایرلاین‌های داخلی پرداخت شد.

در صنعت حمل ونقل هوایی ایران همه چیز برعکس شده است

چه تعداد هواپیمای فعال در ناوگان حمل‌ونقل هوایی داریم؟

در زمان حاضر حدود ۱۶۲ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور داریم، آنهم در شرایط تحریم و با وجود تحریم‌های ۴۲ ساله. یکی از بخش‌هایی که از همان روز‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی مورد تحریم ظالمانه استکبار قرار گرفت، صنعت هوانوردی ایران بود.

اوایل انقلاب چند درصد هواپیما داشتیم و الان چقدر داریم. چقدر مستشار در صنعت حمل و نقل هوایی کار می‌کردند، اما امروز تمام کار‌های صنعت را جوانان ایرانی انجام می‌دهند. قبل از انقلاب خلبان‌های ایرانی برای دوره آموزشی به خارج می‌رفتند، اما امروز در داخل ایران آموزش می‌بینند، خلبان می‌شوند و بعد از آن برای شرکت‌های خارجی کار می‌کند یعنی همه چیز برعکس شده است. الان هم هواپیما با وجود دشواری‌های فراوان وارد مملکت می‌شود.

یعنی پس از خروج آمریکا از برجام هم هواپیما وارد کشور شده است؟

همین الان که ما در خدمت شما هستیم چندین فروند هواپیما وارد کشور شده و مجددا وارد می‌شود. این هواپیما‌ها به تازگی وارد کشور شده آمد که تولید سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی هستند.

یعنی شرط سنی رعایت شده است؟

بله همینطور است. تعداد زیادی هم هواپیما به زودی وارد کشور خواهد شد.

چه تعداد هواپیما وارد کشور شده و اینکه آیا به ناوگان شرکت‌ها ملحق شده‌اند؟

تاکنون هشت فروند وارد کشور شده که البته هنوز پرواز نمی‌کنند. اما در آینده خیلی نزدیک پرواز خواهند کرد. شرکت هواپیمایی زیرساخت‌ها را آماده و مجوز پروازی را دریافت کرده اند و در حال  آموزش پرسنل فنی این هواپیما‌ها هستند.

این هواپیما‌ها غربی هستند یا شرقی؟

همه این هواپیما‌ها غربی هستند. حدود دو برابر این تعداد نیز یعنی ۱۶ فروند تا پایان سال وارد کشور خواهد شد. البته زمان ورود به صورت قطعی نیست و پیش‌بینی می‌کنیم این هواپیما‌ها در مورد مقرر وارد شوند.

شرکت هواپیمایی این هواپیما‌ها را خریداری کرده‌اند؟

بله، آن‌ها این کار را انجام دادند و هواپیما‌هایی که وارد شده بخش خصوصی انجام داده‌اند، ضمن اینکه شرکت‌های فعالی در حال خرید هواپیما هستند.

۱۶ هواپیما (۱۳ فروند هواپیمای ATR و ۳ فروند ایرباس) در دوره برجام به ایران تحویل شد و پس از خروج آمریکا از برجام دیگر هواپیمایی به کشورمان تحویل نشد.

قرارداد ایران با شرکت هواپیمایی ایرباس و ATR به حالت تعلیق درآمده است. در رابطه با قراردادی که با بوئینگ داریم نیز اخیراً نامه نگاری شده که تکلیف این قرارداد روشن شود.

یعنی این احتمال وجود دارد قرارداد‌های ATR و ارباس مجددا فعال شود؟

قطعا این احتمال وجود دارد، اگر گشایشی ایجاد شود حتما آن‌ها باید به این قرارداد‌ها برگردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، کدخبر: ۲۴۴۵۳۹۵، tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
رضا صادقي هم هرروز سواد هواپيما ميشد لايو ميگرفت ميگفت مرسي روحاني بابت برجام::))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
کلا همیشه در حال گول زدن مردم هستن از اینکه به مردم میگن بلیط هواپیما گرون نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین