پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۹۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
واکسن روسی کرونا در راه ایران است و بسیاری از متخصصان عفونی در مورد کارایی این واکسن اجماع نظر دارند.
شعار سال: ویروس کرونا در ایران همچنان قربانی می‌گیرد و در این میان مسئولان وزارت بهداشت به دنبال تهیه و تولید واکسن کرونا هستند که  نام کشور روسیه در سر لیست کشور‌هایی که قرار است از آنجا واکسن وارد کنیم به چشم می‌خورد.

واکسن کرونای Sputnik V ساخت کشور روسیه بر اساس یک ناقل طراحی شده و همین موضوع باعث شده است تا تاثیر بیشتری در درمان بیماران کرونایی داشته باشد، این واکسن تأییدیه سازمان غذا و دارو ایران را دارد.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در این مورد گفته است که در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا از کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد.

محرز: خبر‌های خوشی از تاثیر واکسن روسی شنیده‌ایم

از همان ابتدای شایعات ورود واکسن روسی به ایران بسیاری مخالف ورود این واکسن بودند، اما برخی نیز نظر متفاوتی داشتند، در همین زمینه مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت درباره واکسن روسی کرونا عنوان کرد: تا چند روز پیش هیچ اطلاع دقیقی در مورد واکسن روسی در دسترس نبود، اما خوشبختانه روز گذشته خبر‌های خوشی درباره این واکسن شنیدیم و مجله معتبر «لنست» که یک نشریه پزشکی معتبر در سطح بین‌المللی است اعلام کرد که نتایج بررسی فاز سوم آزمایش‌ها نشان می‌دهد که واکسن روسی ٩١.۶ درصد در برابر ویروس کرونا موثر است بنابراین در صورتی که یک مرجع بین‌المللی معتبر این واکسن را تایید کند حتما از آن استفاده خواهیم کرد.

شانه ساز: تنها روی واکسن روسی حساب باز نکرده‌ایم

مهمترین موضوع در مورد واکسن روسی کرونا زمان واردات آن است،محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در مورد در مورد واردات واکسن روسی کرونا گفت: اولین محموله‌ای که برای واردات انتخاب شده واکسن روسی است که واکسی مطمئن و در عین حال از بعد ایمنی، اثربخشی و ایمنی زایی از واکسن‌های خوش سابقه در دنیا در مدت کوتاه شیوع کرونا بوده است و ما برای واردات در حد چند میلیون دوز صحبت کرده‌ایم البته تنها روی واکسن روسی حساب نکرده‌ایم و یک سبد از واکسن‌های مختلف چینی، هندی، روسی و کوبا است که بخشی از واکسن‌ها از مسیر انتقال دانش فنی و بخشی از واردات مستقیم وارد کشور خواهند شد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: بعضا شنیده‌ام و در فضای مجازی مطرح شده است چرا تا به حال واکسن کرونا دریافت نکرده‌ایم؛ باید توجه داشت تا وقتی فاز ۳ بالینی واکسن کرونا به عنوان آخرین مرحله طی نشود اجازه واردات واکسن را نمی‌دهیم و اگر شنیده شده کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس زودتر واکسن را دریافت کرده‌اند علت مشارکت آن‌ها در فاز ۳ مطالعات بالینی بود و نظر سیاستمداران، عموم مردم و نمایندگان مجلس این نبود که در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت داشته باشیم و به همین دلیل کمی دیرتر نسبت به کشور‌های همسایه واکسن را دریافت می‌کنیم.

وی گفت: ما سبدی از واکسن‌ها را  دنبال می‌کنیم و آنچه که در سبد ما تعریف شده است خرید واکسن از روسیه، چین، هند و کوبا است و واکسن کوبا از طریق انتقال تکنولوژی است و این واکسن در پاستور ایران تولید می‌شود و تولید آن به سرعت پیش می‌رود و یکی از اولین تولیدات ما واکسن با انتقال تکنولوژی از کوبا خواهد بود.

واکسن روسی تا چه حد مطمئن است؟

واکسن روسی تنها در ایران مورد توجه قرار نگرقته بلکه در بسیاری از کشور‌های دنیا مورد توجه قرار دارد. نشریه پزشکی «لنست» چاپ انگلستان، در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن Sputnik V نشان داده که میزان تاثیرگذاری آن بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، حدود ۹۱.۶ درصد است.

این مجله معتبر پزشکی افزود: داده‌های آزمایش بالینی مرحله سوم واکسن کووید –۱۹ Sputnik V نشان می‌دهد که تزریق ۲ واحد از آن ۹۱.۶ درصد تاثیر در جلوگیری از ابتلا به این ویروس داشته است.

یافته‌های اولیه انتشار یافته در نشریه لنست بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های نزدیک به ۲۰ هزار نفر بوده که سه‌چهارم آن‌ها واکسن Sputnik V و یک چهارم بقیه، واکسن‌نما دریافت کرده‌اند. عوارض جدی از تزریق این واکسن مشاهده نشده و همه عوارض ناشی از تزریق آن مانند ابتلا به آنفلونزا، احساس درد در محل تزریق و ضعف یا کمبود نیرو، ملایم بوده است.

اقدام جالب روسیه در واکسن سازی

برخی از متخصصان ایرانی در زمینه واکسن سازی با روسیه خوشبین هستند؛ بیگلری رئیس انستیتو پاستور درباره همکاری ایران روسیه برای ساخت واکسن گفت: با توجه به اینکه آدونو ویروس به دلیل نوع تکنولوژی می‌تواند کارا باشد شرکت‌های مختلفی از این روش استفاده کردند، تخصص من آدنو ویروس است و دو دهه قبل کار با آدونو ویروس را آغاز کردم، در کشور انگلیس و آمریکا در تحصیل اولین گروه‌هایی بودیم که روی سیستم آدونو ویروس کار کردیم و این روش سخت و دشوار است، اما یکی از پلتفرم‌های موفق خواهد بود. روس‌ها از وکتور استفاده کردند که اقدام هوشمندانه‌ای بود.

بیگلری تاکید کرد: اولین باری که دانش Sputnik V را دیدم برای من روشن شد کسی که این واکسن را طراحی کرده اقدام جالبی کرده و افرادی که این واکسن را تولید کردند، افراد ماهری بودند و با تکنولوژی آشنایی داشتند. در مجله «لنست» نیز شاهد موفقیت ۹۲ درصدی این واکسن بودیم.

امیدی به واکسن روسی کرونا است؟

مشخص است که روسیه تمام توان علمی خود را برای اول شدن در این رقابت بکار گرفته و مرکز گامالئی مسکو با همکاری وزارت دفاع این کشور حداقل یک گام از رقبای چینی و آمریکایی خود در آزمایش بالینی واکنس کرونا جلو هستند به طوریکه مرحله نخست تست روی چند ده نفر را هم با موفقیت و نتایج مثبت پشت سر گذاشته اند، اما تا ثابت شدن اثر قطعی این واکسن هنوز راه درازی در پیش است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۶۱۶۰۴، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
المان هم داره برای دریافت این واکسن تلاش های زیادی میکنه این نشون میده که این واکسن میتونه خوب باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
الان این واکسن روسی که امروز وارد شده به چند هزار نفر زده میشه؟!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین