پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
شخصی که رئیس جمهور جو بایدن او را به عنوان مدیر بعدی آژانس اطلاعات مرکزی معرفی کرده است ویلیام جوزف برنز یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام بود. آیا این انتصاب نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور بایدن در همان مسیری است که قبلاً باراک اوباما و خود بایدن، آن را پیموده بودند؟
شعار سال: جوئل روزنبرگ، تحلیلگر اسرائیلی در ALL ISRAEL NEWS نوشت: هیچ مسئله‌ای برای اسرائیلی‌ها و متحدان عرب ما در منطقه نگران کننده‌تر از اقدامات ایران نیست، بدون شک تلاش این دولت برای دستیابی به کلاهک هسته‌ای خود عامل دو چندانی برای نگرانی است.

در ادامه این مطلب آماده است: با این وجود شخصی که رئیس جمهور جو بایدن او را به عنوان مدیر بعدی آژانس اطلاعات مرکزی معرفی کرده است ویلیام جوزف برنز یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای فاجعه بار ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام بود.

آیا این انتصاب نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور در شرف رفتن همان مسیر خطرناک با تهران است؟ مسیری که قبلاً باراک اوباما و خود بایدن، آن را پیموده بودند؟ یا اینکه برنز از نقایص جدی این معامله آگاه است و آمادگی دارد تا گوش شنوا رهبران اسرائیلی و عرب سنی که به طور فزاینده‌ای نگران ایران هستند، باشد؟ آیا برنز می‌تواند به بایدن کمک کند تا مسیر جدیدی را برای تقابل با تهران انتخاب کند؟

طی یک ماه گذشته، من در حال کار بر روی موضوع انتخاب برنز برای آل اسرائیل نیوز (ALL ISRAEL NEWS) بوده‌ام. من درباره برنز با مقامات ارشد اطلاعاتی و دیپلمات‌های ارشد فعلی و سابق آمریکا و اسرائیل و دیپلمات‌هایی که وی را می‌شناسند و با او کار کرده‌اند، صحبت کرده‌ام.

من چیز‌های خوب و بد زیادی درباره برنز می‌شنوم.

بدیهی است که در اسرائیل تمایل زیادی برای همکاری با برنز وجود ندارد، خصوصاً قبل از اینکه وی تایید سنا را کسب کند. با این حال می‌توانم گزارش دهم که همین حالا برای برخی زنگ هشدار‌ها در حال خاموش شدن است.

در ادامه گزارش من پیرامون ویلیام برنز را می‌خوانید.

چرا بایدن برنز را انتخاب کرد؟

من از سفیر در این باره می‌پرسم. بایدن در ۱۱ ژانویه در توئیتی نوشت: بیل برنز برای هدایت آژانس اطلاعات مرکزی یا همان سیا با چالش‌های جهانی بسیاری مواجه است. او به عنوان یک دیپلمات فوق‌العاده حرفه‌ای با صداقت و مهارتی مثال زدنی به حل موضوعات پیچیده می‌پرداخت. او دقیقاً به همین ترتیب سیا را رهبری خواهد کرد.

بایدن گفت: وقت آن است که استقلال جامعه اطلاعاتی خود را دوباره بازیابی کنیم، در همین راستا باید برای بازگرداندن اعتماد و اطمینان تلاش کنیم. بیل برنز دقیقاً فردی مناسب برای ریاست سیا است.

با این حال تعداد کمی از آمریکایی‌ها و حتی غیر آمریکایی‌ها نام او را شنیده‌اند.

یک افسر ارشد اطلاعات سابق آمریکا به من گفت که برنز برای بسیاری از همکاران من در سیا چهره‌ای ناشناخته است و به همین خاطر این انتخاب برای بسیاری تعجب آور بود.

کسانی که او را می‌شناسند هم در ارزیابی‌های خود از او به شدت اختلاف نظر دارند.

بنابراین، بیل برنز دقیقاً کیست؟

آیا او دوست اسرائیل و همراه ایران است؟!

یکی از اولین کسانی که به آن‌ها مراجعه کردم سفیر دنی آیالون بود، او در حال حاضر در هیئت مشاوره آل اسرائیل نیوز فعالیت می‌کند.

آیالون به عنوان معاون وزیر خارجه و سفیر اسرائیل در آمریکا، چندین سال با برنز همکاری نزدیک داشته است.

او به من گفت: برنز یک دیپلماتیک حرفه‌ای، باهوش و باتجربه است. او مسائل را به صورت عینی و غیر احساسی تجزیه و تحلیل می‌کند، برنز شخصیتی صادق و شایسته است که هیچ تعصبی ندارد.

سایر مقامات فعلی و پیشین نیز در ارزیابی آیالون مبنی بر تیزبینی، صداقت و دوستانه بودن رویکرد برنز در قبال اسرائیل اشتراک نظر دارند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که او نگرانی رهبران اسرائیلی و عرب را درک می‌کند، چرا که زمان زیادی را صرف کار بر روی مسائل منطقه کرده است.

با این وجود برخی نگران رویکرد نرم رئیس جدید سیا در قبال ایران هستند و این امر هم به مشارکت برنز در برجام و اظهاراتی که وی در سال‌های اخیر در مورد آن داشته است اشاره دارد.

برنز و جیک سالیوان که اکنون مشاور امنیت ملی بایدن است هر دو از مذاکره کنندگان اصلی توافق هسته‌ای با ایران بودند.

آن‌ها در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ برای آتلانتیک، ترامپ و تیمش را به دلیل خروج از برجام، اعمال فشار حداکثری و تحریم‌های بی حد و حصر اقتصادی مورد انتقاد قرار دادند. در واقع، برنز خروج ترامپ از برجام را اقدامی احمقانه توصیف کرد.

برنز به خبرنگاری گفت: من فکر کردم و اکنون نیز فکر می‌کنم که این یک اقدام احمقانه برای ما بود که خود، بدون هیچ گونه مدرکی درباره نقض توافق از سوی ایران، در مقابل مخالفت شرکایمان در سازمان ملل و اروپا از برجام خارج شویم. در مجموع خروج از برجام اقدامی احمقانه بود.

در ژانویه ۲۰۲۰، برنز با انتقاد از تصمیم ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس این اقدام را یک عقب گرد استراتژیک قابل توجه در اهداف سیاسی ترامپ و منافع آمریکا در قبال ایران دانست.

وی با هرگونه صحبت در مورد برکناری رهبران ارشد در ایران مخالف است و ترجیح می‌دهد که تنها آن‌ها را محدود کند.

برنز به واشنگتن پست گفت: من در مورد نسخه‌ای از استراتژی مهار صحبت می‌کنیم، یعنی باید تهران را محدود و درگیر مدیریت چالش‌های بزرگ کرد، دقیقا مشابه کاری که با شوروی کردیم. ما باید به دنبال راه‌های خلاقانه برای بهره برداری از این تضاد‌های درونی ایران باشیم.

قبل از اینکه مساله انتخاب برنز را بیشتر بشکافیم، بیایید نگاهی گذرا به زندگی حرفه‌ای وی بیندازیم.

وی متولد ۱۹۵۶ است و اکنون ۶۴ سال دارد.

برنز ۳۳ سال در حوزه دیپلماسی آمریکا خدمت کرده است.

مسلط به روسی، فرانسوی و عربی است.

وی اخیراً به عنوان رئیس بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، یک اندیشکده چپ میانه در واشنگتن خدمت کرده است.

برنز همچنین نویسنده اثر "کانال بازگشت: خاطره‌ای از دیپلماسی آمریکایی و پرونده تمدید آن (۲۰۱۹) " نیز بوده است.

از جمله دیگر سمت‌های وی را می‌توان این موارد نام برد:

معاون وزیر امور خارجه از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ (دولت اوباما)

معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در دولت اوباما

سفیر آمریکا در روسیه از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در دولت بوش

دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در دولت بوش

سفیر اردن از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ در دولت کلینتون

برنز همچنین به عنوان دستیار چندین وزیر امور خارجه، از جمله وارن کریستوفر و مادلین آلبرایت، در ستاد برنامه ریزی وزارت امور خارجه و به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و مدیر ارشد امور خاور نزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی فعالیت کرده است.

نقطه قوت او چیست؟

تردیدی نیست که برنز طرفداران زیادی در فضای سیاسی و نظامی دارد.

دیوید شد، سرپرست سابق آژانس اطلاعات دفاعی در مورد برنز به من گفت: بیل برنز، اگر توسط سنا تأیید شود، سال‌ها تجربه در نقش‌های دیپلماتیک را پشت سر خود دارد.

شید که هم اکنون در هیئت مشورتی آل اسرائیل نیوز فعالیت می‌کند، افزود: او کاملاً از مسائل ژئوپلیتیک در سراسر جهان شناخت کامل دارد. برنز به احتمال زیاد مسیر نفوذ خود را در کاخ سفید مستقل از مدیر اطلاعات ملی و بقیه جامعه اطلاعاتی ترسیم خواهد کرد.

نقاط ضعف او چیست؟

همزمان همان مقام ارشد سابق که از نقاط قوت برنز می‌گفت نگرانی‌های جدی نیز در مورد نقاط ضعف وی بر شمرد و در این باره گفت: برنز معتقد است که هیچ مشکل ژئوپلیتیکی وجود ندارد که از طریق روش‌های دیپلماتیک حل نشود.

مخالفان امیدوارند که بایدن، برنز و بقیه تیم جدید امنیت ملی در واشنگتن برجام را دوباره ارزیابی کرده و چشم خود را به روی اقدامات ایران باز کنند، آن‌ها باید متوجه شوند که تهران تا چه حد در این توافق تقلب کرده است، ضمن اینکه اگر فشار تحریم‌ها زودتر از موعد برداشته شود خطرات جمهوری اسلامی زیاد خواهد شد.

مهم‌ترین نکته چیست؟

این واقعاً بستگی دارد که در مورد بیل برنز با چه کسی صحبت کنید.

برخی در واشنگتن معتقدند که او مردی مناسب در شغل مناسب و در زمان مناسب است.

دیگران در واشنگتن دی سی و اورشلیم نگران این هستند که عکس این قضیه صادق باشد.

تأیید برنز در سنا تقریباً قطعی است.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این که بعدا چه خواهد شد باید بگویم من از نزدیک تحولات را دنبال خواهم کرد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  انتخاب، تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۰۲۹۳۱، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
هموار شدن مسیر تعامل با ایران زمانی میتونه به نتیجه ممکن خودش برسه که امریکایی ها کمی هم که شده عقب بکشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین