پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه سخنان خود در خصوص برداشتن منع تردد دیپلمات‌های ایران در آمریکا نیز خاطرنشان کرد: دولت بایدن سیاست اندک در برابر اندک را پیش گرفته یعنی من یک سری امتیاز‌ها را می‌دهم و ایران هم باید امتیاز‌هایی را بدهد.
شعار سال : «جلال خوش چهره»، کارشناس مسائل بین الملل، در خصوص بیانیه منتشر شده در خصوص برجام اظهار کرد: دولت بایدن پذیرفته بود به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی خود به برجام بازگردد اما شرایطی را برای این بازگشت گذاشته بود که این شریط به طور مستقیم مربوط به بستری است که دولت ترامپ با اعمال سیاست فشار حداکثری در قبال کشورمان، انجام داده بود. او با بهره گیری از دستاوردهایی که سیاست فشار حداکثری داشت، می خواست که به برجام بازگردد یعنی همچنان دولت بایدن با نگاه به سیاست های دولت ترامپ، خواستار بازگشت به برجام به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی خود است.

او افزود: دولت بایدن نمی تواند مانند همان فضای بازی که اوباما در برجام و تعهدات هسته ای با ایران در اختیار داشت عمل کند چرا که از یک سو، نگاه او به سیاست ترامپ و اتهاماتی است که ترامپ به دولت اوباما در تعهدات برجام وارد می کرد، و از سوی دیگر می‌خواهد مشارکت دو حزب (دموکرات، جمهوری خواه) را در ترتیب سیاست های خود نه تنها در برجام بلکه در رابطه با دیگر مسائل حساس منطقه ای و جهانی، دنبال کند.

خوش چهره ادامه داد: بایدن می خواهد اولتیماتوم ایران برای خروج از پروتکل الحاقی که یکشنبه آینده اعلام شده را تحت تاثیر قرار بدهد و ایران را نسبت به هر نوع اقدام احتمالی در این خصوص مردد و یا زمانی را ایجاد کند که این وضعیت پیش نیاید چرا که به اعتقاد اتحادیه اروپا، اقدام ایران برای خروج از پروتکل الحاقی یک واقعیتی را ایجاد می کند که به شکل گریزناپذیر واکنش های همه طرف ها را نسبت به این مسئله در پی خواهد داشت.

او تصریح کرد: دلیل دیگر برای بازگشت آمریکا به گفت و گوهای برجامی این است که دولت بایدن تلاش می کند یک اقدام فرا رو به جلو و شوت کردن توپ به زمین ایران، داشته باشد که بگوید من به برجام بازگشت می کنم و حالا نوبت ایران است که به تعهدات برجامی خود برگشت کند. اگر چه در نگاه دولت بایدن و طرف های اروپایی بازگشت دولت بایدن به برجام یک امتیاز است که به ایران داده اند اما اینکه این بازگشت به معنای حل مشکلات روابط ایران و آمریکا یا روابط ایران با طرف های غربی در گروه برجام است یا خیر، بحث دیگری است که باید در جای خود به آن توجه کرد. به نظر من این بازگشت به معنای حل اختلافات نیست و نمی‌توان خوشبینانه به آن نگاه کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه سخنان خود در خصوص برداشتن منع تردد دیپلمات های ایران در آمریکا نیز خاطرنشان کرد: دولت بایدن سیاست اندک در برابر اندک را پیش گرفته یعنی من یک سری امتیازها را می‌دهم و ایران هم باید امتیازهایی را بدهد. امتیازی که طرف آمریکایی از ایران می خواهد بازگشت ایران به تعهدات کامل هسته ای است. اقدام دولت بایدن در واقع نوعی امتیاز در قبال ایران است و اینکه بگویند ما بازگشت می کنیم به نقطه صفر روزی که دولت ترامپ از برجام خارج و سیاست مکانیزم ماشه را کنار گذاشتیم البته این اقدام نیست بلکه یک اعلام است، چرا که موانع جدی در رفع تحریم های ایران وجود دارد.

او با بیان اینکه FATF به عنوان یک مانع جدی برای دستیابی ایران به اهداف خود است، متذکر شد: آن زمان که ترامپ از برجام خارج شد هنوز FATF، ایران را در لیست سیاه خود قرار نداده بود و ایران می توانست، معاملات بانکی خود را انجام دهد و فروش نفت و مبادلات اقتصادی داشته باشد اما در حال حاضر بازگشتی که بایدن دارد به نقطه صفر قبل از 97 به معنای این نیست که ایران، فضای باز از نظر رفع تحریم ها در مبادلات تجاری و حتی فروش نفت خواهد داشت؛ موانع در فروش نفت و روابط تجاری کماکان پیش روی ایران قرار دارد.

جلال خوش چهره در پایان گفت: اینکه سیستم مکانیزم ماشه برداشته شود گام مثبتی است اما اینکه نتایج فوری داشته باشد، این طور نیست ولی می تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در اختیار آمریکا و دولت های اروپایی عضو برجام قرار بگیرد که ایران هم باید اقدامات موثری را برای بازگشت کامل به برجام بردارد. شاید این یک نوع مشروعیت اخلاقی است که دولت بایدن برای اقدام خود دنبال می کند که بتواند ایران را زیر فشار قرار دهد.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار 2 اسفند 99 ، کد خبر : 1139803 ، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
به نظرم این هم بهانه ای برای محدود تر کردن ایران و خدمات ندادن به این کشور بزرگ بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین