پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در مورد تخصیص بودجه برای صداوسیما توسط مجلس با هدف نظارت بر محتوای فضای مجازی، گفت: هدف نظارت واقعی جلوگیری از رفتارهای مجرمانه فضای مجازی است و این اقدام ارتباطی به صداوسیما ندارد.
شعار سال: روز گذشته طرح جنجالی کمیسیون تلفیق که باعث «گران» شدن اینترنت می‌شود، در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

بر این اساس، حق‌السهم پرداختی شرکت‌های اینترنتی از سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام نیز به «صداوسیما» برای «نظارت» بر محتوای فضای مجازی به «شرکت مخابرات ایران» برای توسعه اینترنت خانگی برای «مقابله» و رقابت با اینترنت ماهواره‌ای SpaceX و همینطور تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص خواهد یافت.
 
عباس عبدی روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای نظارت بر فضای مجازی را لازم دانست و گفت: نظارت واقعی با نظارتی که مجلس تصویب کرده متفاوت است. بنیان اصلی این فضا باید به رسمیت شناختن آزادی در قالب آن چیزی که مردم می‌خواهند باشد. هدف نظارت واقعی جلوگیری از رفتار‌های مجرمانه فضای مجازی است و این اقدام ارتباطی به صداوسیما ندارد.  
 
وی نظارت بر فضای مجازی را وظیفه پلیس و دستگاه قضایی خواند و تاکید کرد: باید با کسانی که در اینترنت اعمال مجرمانه مثل قاچاق مواد مخدر دارند برخورد شود. باید به مساله کسانی که از این طریق کلاهبرداری می‌کنند و تهمت دروغ می‌زنند رسیدگی شود. در ایران فقدان این نوع نظارت در فضای مجازی آشکار است.  

این فعال رسانه‌ای با اشاره به ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس گفت: تجربه تاریخی نشان داده سیاستی که می‌خواهد مقابل فن‌آوری‌های جدید از جمله اینترنت ماهواره‌ای بایستد شکست خورده است. تجربه ماهواره جلوی چشم ما است.

وی با بیان اینکه «مشکل در حوزه رسانه کمبود پول نیست بلکه مشکل کمبود فکر و اندیشه است»، گفت: اگر به جای ۳ هزار میلیارد تومان سی هزار میلیارد تومان هم برای این کار اختصاص یابد به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

در نتیجه این مصوبه، یک عده پولی می‌گیرند و برنامه‌های سطحی تولید می‌کنند و بعد از چند ماه دوباره می‌بینیم که نه تنها هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده که وضع بدتر هم شده است. در نتیجه باز هم تقاضای پول بیشتری می‌کنند.  پول در سیاست رسمی ما مثل آب دریا است که هر چه بخوری تشنه‌تر می‌شوی و نه سیراب.

عبدی با بیان این نکته که صداوسیما در برابر فضای مجازی فاقد حداقل قدرت است، اظهار داشت: فضای مجازی یک دریای بیکران است که آدم‌ها در آن با گرایش‌های مختلف و کمترین هزینه محتوا تولید می‌کنند. چگونه ممکن است صداوسیما بتواند وارد این ماجرا شود و موفقیتی کسب کند؟  
 
رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران افزود: در مصوبه مجلس معنای کلمه نظارت مشخص نیست و بیشتر می‌خواهند فضای مجازی را محدود و تبدیل به شعبه‌ای از صدا و سیما کنند. نظارت بر فضای مجازی ربطی به صداوسیما ندارد و هدف این مصوبه جلوگیری از آزادی بیان است.  
 
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پیش از این هشدار داده بود که تصویب این پیشنهاد نمایندگان، باعث افزایش چشمگیر قیمت اینترنت خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۵۵۰۸۱، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین