پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
روز جهانی زنان در روسیه تعطیل رسمی است و ۳ تا ۴ روز حول و حوش آن بازار خرید گل رونق می‌گیرد.
شعار سال: بیش از یک قرن است که بسیاری از مردم در سراسر جهان ۸ مارس را به عنوان یک روز ویژه برای زنان جهان می‌شناسند.

روز جهانی زنان که با مخفف ۳ حرف لاتین "IWD" نیز در جهان شناخته می‌شود، از یک جنبش کارگری آغاز شد و اینک به عنوان یک رویداد سالانه از سوی سازمان ملل شناخته می‌شود.

بذر اولیه این جنبش و شکل‌گیری این روز در سال ۱۹۰۸ کاشته شد. در آن سال ۱۵ هزار زن در خیابان‌های نیویورک سیتی راهپیمایی کردند و خواستار کاهش ساعات کاری، دستمزد بیشتر و حق رای شدند.

 کلارا "زتکین" روز جهانی زنان" را در سال ۱۹۱۰ پایه‌گذاری کرد/ عکس: TOPICAL PRESS AGENCY
 
تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن
حزب سوسیال دموکرات‌های آمریکا یک سال بعد اولین روز ملی زنان در آمریکا را اعلام کرد.

"کلارا زتکین" در سال ۱۹۱۰ ایده نام گذاری روز "بین‌المللی زنان" را در کنفرانس بین‌المللی "زنان کارگر" در کپهانگ مطرح کرد. بیش از ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور جهان  به اتفاق آرا با پیشنهاد زتکین در کنفرانس کپنهاگ موافقت کردند.  

این روز در سال ۱۹۱۱ برای اولین بار در اتریش، آلمان، دانمارک و سوئیس جشن گرفته شد.   صدمین سال این روز در سال ۲۰۱۱ مورد تجلیل قرار گرفت و روز جهانی زنان ۱۱۰ ساله است.

در سال ۱۹۷۵ و همزمان با تجلیل سازمان ملل، روز جهانی زنان به رسمیت شناخته شد. سازمان ملل در سال ۱۹۹۶ اولین برنامه و طرح خود برای این روز را با نام " بزرگداشت گذشته، برنامه‌ریزی برای آینده" به تصویب رساند.

زنان بومی برازیلیا در اعتراضات  ۸ مارس ۲۰۲۰ یا روز جهانی زنان در سال گذشته خواستار برابری جنسیتی شدند/ عکس: GETTY IMAGES
 
تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن
روز بین‌المللی زنان به نقطه عطف رشد زنان در جامعه، سیاست و اقتصاد  تبدیل شده است. با این حال از نگاه سیاسی این روز به معنای اعتصاب و تظاهرات برای آگاهی از ادامه نابرابری است.

روز جهانی زنان چه روزی است؟

وقتی کلارا زتکین ایده نام‌گذاری روز جهانی زنان را مطرح کرد هیچ تاریخی را برایش مشخص نکرد.

 این روز تا سال ۱۹۱۷ و پس از اعتصابات روسیه در طول جنگ جهانی اول بدون تاریخ مشخص باقی ماند. در آن سال زنان روسی خواستار "نان و صلح" شدند. پس از این اتفاق تزار وقت مجبور به کناره‌گیری شد و دولت موقت به زنان حق رای داد.  

تاریخ اعتصاب زنان روسی در سال ۱۹۱۷ براساس تقویم "جولین" ۲۳ فوریه و و براساس گاه شمار "گریگوری" که مطابق با تقویم میلادی است  ۸ مارس بود و به همین دلیل روز جهانی زنان در ۸ مارس مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

تظاهرات روز جهانی زنان سال ۲۰۱۶ در "دیاربکر" ترکیه/ عکس: خبرگزاری فرانسه
 
تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن
بنفش، سبز و سفید،  نشانه "روز جهانی زنان"

وبسایت روز جهانی زنان سه رنگ بنفش، سبز و سفید را نشانه این روز می‌داند.

بنفش نشانه عدالت و وقار است. رنگسبز نماد امید است و سفید نشانه پاکی.

آیا روز جهانی مردان نیز وجود دارد؟

از دهه ۱۹۹۰،  ۲۸ مهر یا  ۱۹ نوامبر به عنوان روز جهانی مردان مشخص شد.. این روز هنوز از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است،   اما در بیش از ۸۰ کشور جهان مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

 در این روز " نقش مثبت مردان در خانواده و جوامع" ارزشمند شناخته می‌شود و مطالبی در باره افزایش آگاهی از سلامت آن‌ها ارائه می‌شود.

جشن روز جهانی زنان چگونه است؟

روز جهانی زنان در برخی کشور‌ها تعطیل رسمی است. این روز در روسیه تعطیل است و ۳ تا ۴ روز حول و حوش آن خرید گل افزایش می‌یابد.

یک زن با دسته‌ای گل میموسا معروف به گل  قهر و آشتی در روم ایتالیا/ عکس: GETTY IMAGES
 
تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن
در چین و همزمان با روز جهانی زنان کارفرمایان با پیشنهاد شورا‌های محلی نصف روز را به زنان مرخصی می‌دهند هرچند بسیاری از کارفریان نیز این مرخصی را برای کارمندان زن خود صادر نمی‌کنند.

در ایتالیا نیز بسیاری از زنان با شکوفه‌های میموسا (گل معروف به قهر و آشتی) استقبال می‌کند. دلیل استفاده از این گل مشخص نیست، اما بسیاری بر این باورند این اتفاق از شهر روم آغاز شده است.

در آمریکا نیز مارس ماه تاریخی زنان است. معمولا رئیس‌جمهور در ۸ مارس از افتخارات زنان آمریکا حرف زده و در این باره بیانیه می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۷۷۴۳۹۰، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین