پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۵۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
چند روز دیگر سال نو می‌رسد، اما هنوز مردم نمی‌دانند باید سفر بروند یا نه. هنوز حجت بر مسافران تمام نشده، چون وزارت میراث فرهنگی مجوز برگزاری تور می‌دهد و وزیر بهداشت التماس می‌کند سفر نروید.
 
شعار سال: سفر‌های عید نوروز امسال هم مانند نوروز دو سال پیش با مشکل مواجه شده است اگر دو سال پیش، سیل در برخی از استان‌های گردشگری مانند فارس و لرستان اجازه سفر را به ایرانی‌ها نمی‌داد؛ عید نوروز سال ۹۹ نیز ویروس کرونا، مردم را خانه نشین کرد. نوروز ۱۴۰۰ نیز به همین منوال پیش می‌رود و باز هم سفر در ایام نوروز به استان‌هایی که وضعیت بحرانی به لحاظ شیوع ویروس دارند ممنوع خواهد بود و یا با محدودیت‌هایی رو به روست.
 
این ممنوعیت‌ها را برای استان‌هایی با رنگ بندی قرمز و نارنجی اعلام کردند در این باره حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: سفر به شهر‌ها و از شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفند ماه که رنگ بندی شهر‌ها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین ماه به همان منوال خواهد بود. چنانچه در طول تعطیلات وضعیت شهری تغییر کند و قرمز یا نارنجی شود، مسافرین سه روز مهلت دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر شود.

ویزای مرگ!

از آن‌طرف سعید نمکی وزیر بهداشت از مردم بار‌ها خواهش کرده سفر نروند او گفت: اولاً من به عنوان وزیر بهداشت تقاضا کرده بودم که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بحث سفر را منتفی کرده و از مردم تقاضا کنیم که کمک و همراهی کنند. ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی ایران همیشه باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد. درحالی که در جا‌های دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت بنویسد که فلان چیز آره یا خیر، دیگر تمام است.

نمکی گفت: تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود. خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس موتاسیون یافته سفر است. حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.

از اظهارات پراکنده متأسفم!

اما از سوی دیگر وزارت میراث فرهنگی در حال تدارک سفرهای نوروزی به استان‌های مجاز است. در چند روز اخیر آنقدر این اظهارنظرها متفاوت و زیاد بود که علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره اینکه اظهارات پراکنده‌ای در خصوص سفرهای نوروزی وجود دارد، گفت: من هم از این اظهارات پراکنده و ضد و نقیض متأسفم. محور کار ما تصمیمات ستاد ملی کرونا وده و خواهد بود و هر طور ستاد تصمیم بگیرد محور عملکرد ماست. آن‌چه ما تا کنون گفته‌ایم دقیقاً آن چیزی بوده که در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا و یا خود ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده است. این‌که بعد از آن جلسات حرف‌های دیگری بیان می‌شود مطلوب نیست.

مونسان افزود: برای اجرای آن‌چه ستاد ملی تصمیم بگیرد آمادگی داریم. تصمیمات جلسه ستاد ملی این است که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. از قبل هم بود و ما هم دائم این را گفته‌ایم و به همین دلیل از عموم مردم خوب‌مان درخواست عاجزانه داشتیم که این مدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در ایام نوروز همه شهرها از حالت قرمز و نارنجی خارج شوند و اماکن سفر مهیا شود.

او با بیان این‌که صحبت از سه دسته سفر مطرح بوده است، گفت: دسته اول سفرهای برنامه‌ریزی‌شده است. همکاران ما در وزارت بهداشت تأیید می‌کردند که درباره سفرهای برنامه‌ریزی‌شده و مدیریت‌شده که در قالب تورها انجام می‌شود و از نقطه مبدا تا اقامت و مقصد و برگشت به مبدا کاملاً تحت پروتکل‌های بهداشتی است، دغدغه‌ای ندارند. تا کنون هم گزارشی مبنی بر کرونا در هتل‌ها نداشتیم که نشان‌دهنده اقدام خوب بخش گردشگری کشور بوده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: نوع دوم اقامت در مراکز گردشگری با خودروهای شخصی بود. وزارت بهداشت روی این هم دغدغه‌ای نداشت. اما نوع سوم سفرهای بدون برنامه و غیر مدیریت شده است که آمادگی داشتیم هر سختگیری‌ روی آن اعمال شود، زیرا چیزی هم عاید بخش گردشگری کشور نمی‌کند. این توافقی بوده که انجام شده، اما باز هم هرچه ستاد ملی تصمیم بگیرد ما آمادگی انجام آن را داریم.

اعلام شهرهای ممنوعه برای سفر در تعطیلات پایان هفته

با این حال تکلیف برای سه استان شمالی کشور تقریباً مشخص شده است در این باره رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ممنوعیت‌های تردد کرونایی به سه استان شمالی و هشت شهر و جزیره مسافرپذیر را تشریح کرد.

سرهنگ احمد شیرانی درباره محدودیت‌های ترافیکی کرونا در برخی از استان‌های مسافرپذیر گفت: پلیس برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کرده و بر حسب مصوبه پیشین سفر خودروهای دارای پلاک غیر بومی به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است. همچنین پلاک‌های غیر بومی اجازه ورود به شهرهای مسافرپذیر مشهد، قم، اصفهان، شیراز، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم را نیز ندارند.

شیرانی با بیان اینکه ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز استان خوزستان و همچنین دیگر شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی در سراسر کشور نیز پابرجاست، گفت: اعلام شهرهای قرمز و نارنجی از طریق وزارت بهداشت و سامانه ماسک انجام می‌شود و شهروندان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت شهرهای قرمز و نارنجی که سفر به آنها ممنوع است از این دو طریق اقدام کنند.

همدان مشکلی برای ورود مسافر ندارد

از سویی برخی از استان‌ها اعلام کرده‌اند که چه محدودیت‌هایی برای سفر به شهرهایشان دارند. در این میان وضعیت استان همدان بهتر است چون آزادبخت معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: اگر شرایط رو به بهبودی برود، می‌توانیم پذیرش مسافر هم داشته باشیم، کما اینکه اکثر شهرستان‌های استان دارای وضعیت زرد هستند و حضور مسافر در آن مانعی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مسافرانی که وارد همدان می‌شوند باید رعایت کامل نکات بهداشتی را داشته باشند افزود: اگر هتل‌ها در صورت مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا مجاز به فعالیت در ایام نوروز بودند، باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و در صورت اعلام تعطیلی هتل‌ها، فعالیت آنها تخلف خواهد بود.

مسافران گیلان بازگردانده می‌شوند

سرهنگ جاور صفاری رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان با بیان اینکه تابع ستاد تصمیمات مقابله با کرونا برای اجرای طرح‌ها و برنامه هستیم، گفت: بر اساس مصوبه قبلی، سفر به استان گیلان ممنوع است. بنا به قانون کسانی که به شهرهای نارنجی تردد کنند مشمول ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

سرهنگ صفاری با بیان اینکه به طور معمول کسانی که می‌خواهند بدون مجوز وارد گیلان شوند با تذکر بازگردانده می‌شوند، از مردم خواست به دلیل شرایط کرونایی از تردد به استان بپرهیزند.

سفر به شیراز از هر مقصدی با خودروی شخصی ممنوع شد

با تصمیم ستاد استانی و شهرستانی مدیریت بیماری کرونا، از آخرین هفته سال ۹۹ تا پایان تعطیلات نوروزی، سفر به شیراز برای خودروهای با پلاک غیربومی، ممنوع خواهد شد؛ ممنوعیتی که شامل حال پلاک‌های شهرستان‌های فارس نیز می‌شود.

جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا، سفر به شهر شیراز، از هر مقصدی با خودروی شخصی، با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال کروناویروس، در کل تعطیلات پایان سال و نوروز، ممنوع است.

عبدالرضا قاسمپور با اشاره به اینکه برای خودروهای متخلف، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته و اعمال می‌شود، گفت: سفر با وسایل نقلیه عمومی زمینی، ریلی و هوایی، مشروط به اسکان در مراکز اقامتی مجاز، امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون استانداری فارس همچنین تاکید کرد که مراکز گردشگری و تفریحی نیز با شرایطی خاص پذیرای بازدیدکنندگان است بطوری که علاقه‌مندان باید از قبل بلیت این مراکز را تهیه کرده باشند. مردم عزیز شیراز مهمان‌نواز هستند، اما نوروز ۱۴۰۰، با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا، دروازه‌های این شهر به روی مسافران بسته خواهد بود.

هرمزگان ممنوع!

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان گفت: از ۲۰ اسفندماه در همه ورودی‌های هرمزگان آزمایش کرونا انجام می‌شود و مسافران بدون تست کرونا اجازه ورود به شهرستان‌های استان را ندارند.

علی رئوفی افزود: در جلسه ستاد کرونای استان مصوب شده است که دریابانی و نیروی انتظامی با قایق‌هایی که مسافرین را به صورت غیرمجاز منتقل می‌کنند، برخورد کند.

رئوفی بیان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مسافرت به شهرهایی که وضعیت آن‌ها آبی یا زرد است ممنوع نیست، ولی هرمزگان به دلیل اینکه استانی مسافرپذیر است سفر کردن به آن ممنوع است.

ممنوعیت ورود به چابهار؛ همه بازارها و اماکن تفریحی تعطیل می‌شود

تعطیلی بازارها و اماکن تفریحی چابهار

فرماندار ویژه چابهار گفت: ورود به چابهار برای مدت یک ماه ممنوع و همه بازارها و اماکن تفریحی شهرستان از ۲۰ اسفندماه تعطیل است.

رحمدل بامری گفت: به دلیل شروع موج چهارم شیوع کرونا و مشاهده شدن کرونای انگلیسی در استان و عدم رعایت مردم و مسافرین که موجب ازدحام اماکن عمومی، تجاری و گردشگری شده، بندر اقیانوسی چابهار به مدت یک ماه محدود و ورود ممنوع می‌شود.

فرماندار ویژه چابهار افزود: طبق تصمیم ستاد کرونا شهرستان از تاریخ ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین سال جدید محدودیت و ممنوعیت تردد همه خودروهای غیربومی، فاقد مجوز و ورود مسافرین و گردشگران به شهرستان چابهار ممنوع است.

سفر به کیش با مدرک رزرو هتل

سفر به برخی از جزیره‌ها نیز با مشکلاتی برای مسافران رو به رو خواهد بود چون طبق مصوبات جلسه ستاد نوروزی کیش ورود مسافران بدون خودرو نیز از مسیر دریایی به جزیره کیش به غیر از افراد دارای مدرک مالکیت و یا اجاره سالیانه منزل مسکونی، افراد شاغل و یا دارای مدرک رزرو هتل در فاصله زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ممنوع خواهد بود. همچنین نصب چادر و برپایی کمپ‌های موقت در ایام نوروز ۱۴۰۰ به طور کلی ممنوع است.

این طور که به نظر می‌رسد سفر اگر در برخی از شهرها هم مشکلی نداشته باشد، قطعاً برای سفر با خودروی شخصی مشکلاتی پیش روی مسافران خواهد بود. اما مسافرانی که می‌خواهند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند، نیز محدودیت‌هایی دارند از جمله ارائه تست منفی کرونا به برخی از ورودیه شهرها و یا ارائه مدرک رزرو هتل.

ضمن اینکه ممکن است برخی از مسافران به هنگام ورود به یک شهر گردشگری متوجه شوند برخی از اماکن گردشگری آن شهر خدمات نمی‌دهند بنابراین با مشکل رو به شوند. به همین دلیل باید قبل از سفر، شرایط پذیرش مسافر در شهر مقصد را بدانند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۶۶۷۶۷، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
0
سفر های نوروزی در ایران واقعا باید در این دوره شدید کرونا جلوش گرفتته بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین