پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
داستان خراب کردن و شکستن و دزدیدن سنگ مزار مشاهیر، دیگر دارد به روندی سریالی و ادامه‌دار تبدیل می‌شود.
شعارسال: فارغ از آنکه آسیب به سنگ مزار هر یک از معاریف، با نیل به چه هدف سوئی صورت می‌گیرد، اما از اساس مایه تأسف و تألم است که در سرزمینی با عقبه‌ای 10 هزار ساله که در همیشه روزگاران، منادی و از مبادی فرهنگ بوده، با آخرین بازمانده جسم بزرگان خود چنین کنند. اتفاقی که درست عکس آن، در پاریس رخ داده و گورستانِ 212 ساله «پرلاشز» (Père-Lachaise)، با 43 هکتار، مدفن بسیاری از بزرگانی است که مقبره‌ای شکیل و نفیس دارند که حتی ایرانی‌هایی چون صادق هدایت و غلامحسین ساعدی هم از آن، برکنار نمانده‌اند. اما در ایران، فارغ از غربت مقبره پرویز مشکاتیان در نیشابور و محمدرضا لطفی در گرگان، پس از شکستن سنگ مزار احمد شاملو و فریدون فروغی و دیگران در امامزاده طاهر کرج و بوئین‌زهرا، دزدیدن سنگ مزار ایرج افشار در بهشت زهرا تهران، نوبت به «محمدعلی سپانلو» رسیده که سنگ مزارش تخریب شود و یک جا «سیمان»آجین شود.

خبر را «شبنم سپانلو» رسانه‌ای کرد. دیروز، برادرزاده شاعر تهران، با انتشار یادداشتی از ناکام ماندن تلاش‌ها برای تدفین او در امامزاده طاهر کرج و به ناچار در قطعه نام‌آوران گفت و به ماجرای سنگ قبری اشاره کرد که باربد گلشیری طراحی‌اش کرده بود: «تا اینکه در تابستان امسال، لوحی شبیه به سنگ مزار با متریالی از آسفالت تهیه شد که نشانه‌ای از تهران بود و در درون آن قایقی متلاطم و پلکانی به نشان قایق‌سواری روی آسفالت تهران به همراه اسم و تاریخ زندگی شاعر و چند کلامی از کلام ماندگارش روی سرب و با حروف چاپی برعکس توسط طراح کار، آماده شد.» او در ادامه از نخستین تخریب‌ها، سه هفته پس از نصبِ سنگ در نیمه شهریور گفته است: «چند روز بعد که برای دیدن نتیجه تمام‌شده کار رفتیم، چند سوراخ و خطی از ابزار (فرز) روی سنگ ایجاد شده بود. خودمان را و هواداران را توجیه کردیم که حتماً تصادفی است و عمدی در کار نیست.»

اما حالا بدسگالان، تیشه و تبر را کارگرندانسته و یکجا سیمانش کرده‌اند. اتفاقی سخت جگرآور که «مهدی اخوت»؛ نزدیک‌ترین دوست «عمو سپان» در گفت‌وگو با «ایران» درباره‌اش گفت: «این نخستین بار نیست که مزار سپانلو آماج حمله قرار می‌گیرد. اما حیرت‌آور آن است که وقتی به سازمان بهشت زهرا، شکایت بردیم و شرح ماوقع دادیم، تنها به این پاسخ که ما نمی‌توانیم بر تک‌تک قطعات و مقابر نظارت کنیم و وظیفه ما بررسی وضعیت قبر به قبر نیست، ماجرا را از سر خود باز کردند. ما هم تصمیم گرفتیم، ماجرا از منتشر کنیم» او در ادامه افزود: «من فکر می‌کنم عنودان و حسودان، با میراث فکری و فرهنگی این سرزمین، به مقابله برخاسته‌اند ولی هیچ‌کس پاسخگوی این وضعیت نیست.»

باید دید سرنوشت مزار «محمدعلی سپانلو» چه می‌‌شود که برادرزاده‌اش، در پایان نوشتار خود نگاشته است: «اما دریغا... و اینجای صحبتم با جناب آقای مسجدجامعی است؛ شما گفتید جای شاعر تهران، در تهران است، اما حتی یک لوح نام و نشان را همین تهران برای مردی به بزرگی محمدعلی سپانلو تحمل نکرد.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 24، تاریخ انتشار: یکشنبه 25 مهر 1395، شماره: 6334 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین