پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
در مجموع تعداد 160 واحد تولیدی ایلام غیرفعال بوده که نیازمند توجه ویژه دولت و مسئولان هستند.
شعارسال: با گذشت دو سال و اندی از عمر دولت یازدهم و وعده ها برای رونق اقتصادی و شعار 100 روزه اما با گذشت این زمان از شروع به کار دولت عملا هیچ گونه کار خاصی در این حوزه رخ نداده است.

توجه به مباحث سیاسی به جای اقتصادی توسط دولت کشور و استان ها و به خصوص ایلام را به سمت و سویی دیگر سوق داده است به طوری که نهایی کردم پرونده برجام و توافق و یا همان ارتباط با خارج تنها راهکار دولت برای رهایی از وضعیت اقتصاد است که در حال حاضر و با توجه به شعار 100 روزه حل مشکلات اقتصادی در تضاد کامل است.

این رویدادها در حالی از سوی دولت شکل می گیرد که اکثر کارخانجات و واحدهای تولیدی با تعطیلی کامل مواجه اند و مقدار بای مانده واحدها و کارخانجات نیز وضعیت مناسبی را پیش روی خود نمی بینند.

این روزها تمام تلاش زحمت کشان این عرصه بر این است تا تنها به فکر تعطیل نشدن واحدهای تولیدی خود باشند، به همین جهت رایزنی های آنان برای موفقیت تاکنون به در بسته خورده است.

دولت این روزها به جای توجه به مشکلات این قشر از جامعه اغلب سیاست خارجی را در پیش گرفته تا جایی که بی توجهی ها باعث تعطیلی عمده واحدهای تولیدی در استان ایلام شده است.

اکثر قریب به اتقاق واحدهای تولیدی شرکت شهرک های صنعتی ایلام این روزها به طور کامل در تعطیلی مطلق به سر می برند، مدت تعطیلی این مراکز تا حدی است که قفل های آویز شده بر درب آنها زنگ زده است. اگر چه اخیرا تعداد 30 واحد تولیدی به عرصه بازگشته است اما باید این روند افزایش یابد.

* بیکاری صاحبان و کارگران واحدهای تولیدی در ایلام

یکی از دست اندرکارن فعال این حوزه که خواست نامش عنوان نشود در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مدت زیادی است که واحد تولیدی بنده تعطیل شده و هر از چند گاهی برای سرکشی به اسباب خریداری شده رجوع می کنم.

این ورشکسته اقتصادی افزود: با تعطیلی واحد تولیدی بسیاری از کارگران و فعالان این حوزه بیکار شده و امید این دارند تا با رونق دوباره به سر کار خود بازگردند.

وی گفت: مسئولان رده بالا باید زمینه ای را فراهم کنند تا با صاحب سرمایه و سرمایه گذار ارتباطی صورت گیرد و آنها خود مشکلات صاحبان طرح های تولیدی را از خودشان جویا شوند و تا جایی که می توانند در رفع آن اقدام نمایند.

این ورشکسته اقتصادی ادامه داد: تاکنون هیچ مسئولی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی ایلام ارتباطی برقرار نکرده و متأسفانه برای همین اکثر واحدهای صنعتی استان با تعطیلی مواجه شده اند.

وی تأکید کرد: با تعطیلی این واحدها فضای کسب و کار در استان رونق خود را از دست داده و همین باعث می شود تا بر آمار بیکاری افزوده شود.

این ورشکسته اقتصادی بیان کرد: امروزه صاحبان واحدهای تولیدی برای بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه شده اند و به سختی هر چه تمام تر آنها را بازپرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: همه این شرایط وضعیت معیشت را برای فعالان و کارگران این عرصه با مشکل مواجه کرده است و فرصت های اشتغال یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن است.

این ورشکسته اقتصادی با اشاره به اینکه ادامه این روند رشد آسیب های اجتماعی و انواع بزه کاری ها در جامعه را به همراه خواهد داشت، ابراز کرد: با سوق دادن سرمایه ها به سمت تولید، رفع موانع بانکی و حمایت از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع و واحد های تولیدی و در نهایت اجرای صحیح و دقیق دستورالعمل اقتصاد مقاومتی می توان از تداوم این وضعیت جلوگیری و مقدمات خروج استان از رکود اقتصادی را فراهم نمود.

* نوع توجه به سرمایه گذاری دولت امری ضروری است

بر این اساس توجه به سرمایه گذاری برای رفع مشکلات موجود استان یکی از ضروریاتی است که باید در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد؛ بر همین اساس یکی از فعالان اقتصادی استان ایلام که با توجه به وضعیت نامناسب کارخانه اش خواست نامش عنوان نشود گفت: دولت به جای توجه به خواسته های سرمایه گذاران بومی اقدام به دعوت سرمایه گذاران خارجی می کند که این به نوع خود بی توجهی به ما محسوب می شود.

وی گفت: بارها برای حل مشکلات کارخانه رایزنی هایی انجام داده ام اما تاکنون به درب بسته خورده است.

این فعال اقتصادی گفت: ورود سرمایه گذار خارجی به استان در حالی که واحدهای تولید خود با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند منطقی به نظر نمی رسد و بهتر است رویه فوق در استان عوض شود.

اگر چه ورود سرمایه گذار خارجی به نفع استان است اما دولت بهتر است در شرایط خاص جامعه امروز به فکر تقویت اقتصاد استان از طریق سرمایه گذاران بومی و کارخانجات باشد.

وی عنوان کرد: تاکنون هیچ مسئولی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی ایلام ارتباطی برقرار نکرده و متأسفانه برای همین اکثر واحدهای صنعتی استان با تعطیلی مواجه شده اند.

این فعال اقتصادی اشاره کرد: با تعطیلی این واحدها فضای کسب و کار در استان رونق خود را از دست داده و همین باعث می شود تا بر آمار بیکاری استان افزوده شود.

اگر چه با ورود سرمایه گذار خارجی زمینه را برای عرصه های دیگر فراهم می شود اما از نگاه دیگر این بی توجهی ها بر میزان بیکاری استان بیش از پیش می افزاید و خود زمینه رکود را بیشتر می کند.

وی اضافه کرد: شرایط بد رکود باعث شده تا اکثر تولیدات روی دست بماند و به فروش نرسند تا باعث شود به علت کمبود جا در برابر باران نیز از بین بروند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: با سوق دادن سرمایه ها به سمت تولید، رفع موانع بانکی و حمایت از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع و واحد های تولیدی و در نهایت اجرای صحیح و دقیق دستورالعمل اقتصاد مقاومتی می توان از تداوم این وضعیت جلوگیری و مقدمات خروج استان از رکود اقتصادی را فراهم نمود.

* مشوق های سرمایه گذاری بومی و خارجی تفاوتی ندارد

"یارالله نصیری"، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلام بیدار در خصوص این موضوع گفت: مجموعه سازمان صنعت و معدن و تجرات استان عزم خود را جزم و تمام توان اداری و نرم افزای و سخت افزای در جهت همگرا و همسو برای جذب سرمایه گذار و حمایت از آنها کرده است.

وی اظهار کرد: سازمان مربوطه یک سازمان اجرایی است و به نوعی توسعه محور محسوب می شود و محور بر این است تا بتوانیم سرمایه گذاری را در زمینه پتانسیل های مرسوم و معمول استان را جذب کنیم.

این مسئول افزود: بنا داریم با این رویه هم اشتغال ایجاد گردد و هم برای استان و کشور تولید ثروت ایجاد گردد.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام ادامه داد: یک سری مشوق های قانونی در استان از جمله معافیت های مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است و نیز تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی که با چهار درصد از نرم کشور پایین تر است.

نصیری بیان کرد: اگر به فرض برای کشور 16 درصد است برای مناطق محروم استان به جز مرکز استان 12 درصد است.

وی اضافه کرد: کسانی که در درون شهرک ها استقرار پیدا کنند زمین شهرک ها با 60 درصد تخفیف به انها ارائه می شود.

این مسئول در پاسخ به دغدغه های سرمایه گذاران بومی در قبال ورود سرمایه گذاران خارجی گفت: مشوق های سرمایه گذاری برای بومی و غیربومی تفاوتی ندارد که اصولی است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام عنوان کرد: ضمن اینکه اگر سرمایه گذاری بومی به حضور سرمایه گذاری بومی احساس ناامنی و نارضایتی کند در حقیقت بحث ارزش سرمایه گذاری و رفاه و توسعه واقف نیست.

نصیری اشاره کرد: بایستی برای سرمایه گذاران خارجی که در چارچوب قوانین و مقررات حرکت کنند باید فرش قرمز پهن کنیم.

وی گفت: اگر سرمایه وجود داشته و پتانسیل ها فعال باشد رفاه بیشتر و بیکاری حل خواهد شد و چنانچه سرمایه گذاری از این موضوع ناراحت شود باید گفت که خود سرمایه گذار نیست.

* اقدامات غیرکارشناسانه به اقتصاد ایلام ضربه می زند

بایستی دولت اولویت خود را توجه به فعالان اقتصادی استان و سرمایه گذاران بومی قرار دهد و توسعه به هر قیمت ممکن و غیرکارشناسی را فدای آمار بیکاری نکند تا بر میزان آن در هر فصلی افزوده شود و علاوه بر آن با ارائه این مهم راه خروج از رکود را در پیش گیرند.

در مجموع تعداد 160 واحد تولیدی ایلام غیرفعال هستند که نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار، تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 مهر 1395 ، کدخبر: 23366، www.ilamebidar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین