پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۰
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یکی از نتایج دستاورد‌های علمی کشورمان در سال ۲۰۲۰ میلادی، ثبت بیش از ۶۶ هزار سند علمی از سوی محققان ایرانی در دنیا بود.
شعار سال: غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جلسه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شد؛ گفت: ایران توانسته است در ۳۰ سال گذشته خود راه علمی چندین قرن را طی کند و محققان و استادان دانشگاه‌های ایران توانسته‌اند با تحقیقات خود رتبه علمی کشور را در موضوعات مختلف علمی ارتقاء دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به فراز و فرود‌های آموزش عالی در مسیر دستیابی به دانش گفت: یکی از نتایج دستاورد‌های علمی کشورمان بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۶۶ هزار سند علمی از سوی محققان ایرانی در دنیا به ثبت رسیده است.

وی افزود: این فعالیت عظیم علمی نشان دهنده این واقعیت است که برخی از استادان دانشگاه‌های کشور در لبه دانش در حال فعالیت علمی هستند و بر همین اساس می‌توان ادعا کرد که آن‌ها نیروی علمی بین‌المللی هستند.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: دنیا در حال پیشرفت است و اگر نتوانیم پا به پای جهان پیشرفت کنیم در آینده وارد کننده محصولات آن‌ها خواهیم بود و بر همین اساس نیاز به تحقیق و آینده نگری در موضوعات علمی و صنایع کشور باید شکل بگیرد.

رحیمی افزود: در حال حاضر ۴۶ پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده که میزبان یک‌هزار و ۷۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان کشور است و بسیاری از این شرکت‌ها توانسته‌اند در لبه علم و توسعه، فعالیت علمی خود را ادامه دهند و موجب کسب افتخار برای کشور هستند.


وی ادامه داد: مراکز شتاب‌دهنده در رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیر به سزایی دارند، زیرا آن‌ها به دنبال ایده‌های جدید هستند و با حمایت فنی و مالی این مراکز، ایده‌ها رشد پیدا می‌کنند و به بازار عرضه می‌شوند به همین دلیل باید شتاب دهنده‌ها مورد توجه و حمایت جدّی قرار گیرند.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: اکنون در تمام شهرستان‌های کشور یک مرکز رشد و توسعه شتاب دهنده وجود دارد که با ارتقای این مراکز رشد، امکان ایجاد پردیس‌های علم و فناوری و سپس ارتقای آن تا سطح یک پارک علم و فناوری وجود دارد.

رحیمی اظهارکرد: از ۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده در سال گذشته در قالب قرارداد‌های دانشگاهی با صنایع بیش از ۹۰ درصد آن محقق شده است و مجلس شورای اسلامی هم مصوبات خوبی برای پیوند زدن صنعت و دانشگاه در دست دارد که باید بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.


وی افزود: معادن کشور می‌توانند ۱۰ درصد از مالیات‌های خود را از طریق عقد قرارداد بر روی موضوعات مرتبط با علوم و فنون مرتبط با حوزه معدن به دانشگاه‌ها اختصاص دهند که در سال گذشته این رقم ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به طرح آمایش ساماندهی آموزش عالی با هدف مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها بر اساس مزیت منطقه‌ای و پشتیبانی از تمامی مراکز علمی و آموزشی در راستای افزایش کیفیت آموزشی گفت: توزیع متعادلی از نظر آموزش عالی در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها شکل گرفته که بر اساس این طرح، توسعه دانشگاه هنر در نیشابور به صورت جدی در حال پیگیری است.


رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: زیر ساخت‌های توسعه، فناوری و تحقیق در دانشگاه فردوسی مشهد وجود دارد که در میان ۱۲۰ دانشگاه دولتی، این دانشگاه جزو رتبه‌های برتر است و از سوی دیگر این دانشگاه توانسته است با جذب بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی رتبه نخست جذب دانشجویان خارجی را در کشور به خود اختصاص دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۹۲۵۰۰۶، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین