پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: بایدن به‌دنبال تأثیر گذاشتن بر روند انتخابات ریاست جمهوری کشورمان است و تمام تلاش خود را به کار بسته تا زمان خروج نیروهایش را از هم‌زمانی با انتخابات ریاست جمهوری به شهریور ماه منتقل کند.

شعار سال: سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: بایدن به‌دنبال تأثیر گذاشتن بر روند انتخابات ریاست جمهوری کشورمان است و تمام تلاش خود را به کار بسته تا زمان خروج نیروهایش را از هم‌زمانی با انتخابات ریاست جمهوری به شهریور ماه منتقل کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند. این خبر روز سه‌شنبه از سوی واشنگتن‌پست، به نقل از یک مقام آگاه در آمریکا به شرط ناشناس ماندن اعلام شد.  

این در حالی است که پیش‌تر و مطابق با توافق دولت ترامپ با نمایندگان طالبان، قرار بود همه نظامیان آمریکایی حداکثر تا حدود دو هفته دیگر خاک افغانستان را ترک کنند.  بایدن تأکید کرده که سربازان این کشور بدون هیچ شرطی تا ۱۱ سپتامبر یعنی بیستمین سالگرد حمله تروریستی به برج‌های نیویورک و ساختمان پنتاگون، خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: سیاستی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درقبال منطقه و ازجمله افغانستان دنبال می‌کند، همان سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست. بایدن به‌دنبال کاهش نیروها، هزینه‌ها و ادامه بحران در منطقه با رویکرد تغییر در نقشه ژئوپلتیک منطقه است، یعنی همان کاری که در دستور کار باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بود و پیش از او نیز بوش دنبال می‌کرد. هرچند شاید در شیوه گفتمان مقداری با هم تفاوت داشته باشند.

ابوالفضل ظهره وند | اعتمادآنلاین

وی افزود: بایدن همان سیاستی را که ترامپ در دوحه دنبال می‌کرد دنبال می‌کند، ولی الان بنا به دلایلی به بن‌بست خورده است و می‌خواهد از ظرفیت ترک‌ها در استانبول سیاستش را پیگیری کند.

سفیر سابق کشورمان در افغانستان عنوان کرد: آنچه برای بایدن اهمیت دارد، نه موضوع افغانستان بلکه موضوع ایران است؛ همان‌گونه که هدف ترامپ و اوباما نیز افغانستان نبود و ایران بود. بایدن به‌دنبال تأثیر گذاشتن بر روند آینده کشورمان ازجمله انتخابات ریاست جمهوری است و تمام تلاش خود را به کار بسته تا زمان خروج نیروهایش را از هم‌زمانی با انتخابات ریاست جمهوری ایران به شهریور ماه منتقل کند و آن را به‌طور رسمی‌ اعلام کرده است.

ظهره‌وند گفت: ایران، دغدغه بایدن است و مردم، دولت و کل افغانستان برای آمریکایی‌ها ارزش نداشته است و ندارد. دو دهه است آمریکا این کشور را نابود کرده‌ و هنوز افغان‌ها نفهمیده‌اند و همچنان در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کنند. افغان‌ها رفته‌اند درون زمین ترک‌ها و ترکیه دارد سناریوی جدیدی را با استفاده از ظرفیت جریانات تروریستی داعش، القاعده و طالبان با همکاری پاکستان در منطقه کلید می‌زند.

وی تأکید کرد: اتفاقات عمیق و شگرفی در منطقه در دستور کار آمریکا، ترکیه، پاکستان و عربستان است که پیامدهای این سناریو متوجه ایران و بعد، روسیه و چین خواهد شد. روس‌ها و چینی‌ها متأسفانه از این موضوع غافل هستند. گرچه این روند پیامد منفی برای ایران دارد، ولی متوجه روسیه و چین نیز هست و دامن آن‌ها را خواهد گرفت. موضوع اصلی آمریکا، ایران، روسیه و چین است و جریانات تکفیری و گروه‌های تروریستی مزیت نسبی آمریکا هستند. گرچه تا حالا زیاد هزینه کرده‌اند، ولی نتوانسته‌اند جواب بگیرند و اکنون در موضوع افغانستان به ترک‌ها متوسل می‌شوند.

گروه طالبان کشنده ترین گروه «تروریستی» در جهان شناخته شدسفیر سابق ایران در افغانستان گفت: انتظار می‌رود دور جدیدی از تحولات منطقه‌ای را با نقش‌آفرینی ترکیه و پشتیبانی آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، پاکستان و عربستان شاهد باشیم.

نتیجه پیامدهای تحولات منفی که متوجه ژئوپلتیک منطقه می‌شود، ایران، روسیه و چین را هدف گرفته است

ظهره وند درباره اظهارات سخنگوی طالبان که چراغ سبز برای مذاکرات صلح نشان داده است، تصریح کرد: نباید فراموش کرد طالبان اساساً عروسکی بیش نیست. طالبان، داعش و القاعده وجود خارجی ندارند و تمام اینها متغیرهای وابسته به بازیگران منطقه‌ای و جهانی هستند. یعنی اگر کسی بخواهد روی طالبان به‌عنوان متغیر مستقل حساب باز کند، نشان می‌دهد اصلاً درکی از روابط بین‌الملل ندارد.

وی افزود: سفرهای هیئت‌های طالبان به ایران، ترکیه، روسیه و رایزنی‌های منطقه‌ای در چارجوب همان بازی‌هاست. طالبان همان طالبان است؛ کار خود را می‌کنند، موضع می‌گیرند، آدم هم می‌کشند، ولی کلاً وجود مستقلی ندارند و هر زمان اراده شود، کارشان تمام است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۷۴۹۴۷، www.ana.press.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین