پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
رئیس جمهور با بیان اینکه صلح، صبر مداوم می‌خواهد، گفت: زخم زبان‌هایی وجود دارد که از زخم شمشیر بدتر است. گاهی حرف‌های ناروا و تند زده می‌شود، اما پاسخ حرف‌های ناروا گاهی جملات مودبانه زیباست که آن زشتی‌ها را با آب پاک زلال بشوییم.
شعار سال: حسن روحانی در جلسه هیأت دولت ضمن تبریک ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم که زمانی که بی‌وفایی عده‌ای از یارانی که خود را دوست می‌دانند و در عمل پا را عقب می‌کشند چه مشکلاتی را برای جامعه فراهم می‌آورد. امام خمینی راجع به امام مجتبی جمله‌ای دارند مبنی بر اینکه در شرایطی که پس از مولا امیرالمومنین جهان شاهد آن بود، به دنباله کار مقدسین احمق در نهروان بود یعنی عده‌ای از مقدسین که پیشانی‌شان پینه بسته بود و به ظاهر اهل نماز و نماز شب بودند اما با جهالت مقابل امیر‌المومنین ایستادند. امام خمینی می‌گویند اگر نهروان نبود، این مشکلات در دوران امام مجتبی و حادثه کربلا نبود و دنیای اسلام شرایط دیگری داشت.

رئیس جمهور افزود: این موضوعات نشان می‌دهد که وظیفه ما چقدر سنگین است؛ همه اشخاصی که خود را به اسلام و ایران متعهد می‌دانند در موقعیت‌های تاریخی باید به گونه‌ای عمل کنند که منافع را به خطر نیاندازند.
 

وی با بیان اینکه امام حسن مبارزه کرد تا وحدت امت اسلامی باقی بماند، گفت: زمانی که شرایط جامعه سخت می‌شود و نیاز به صبر و تحمل است و نیاز به بیان و جدال اصلح است، قرآن مجید می‌گوید که «‌برخی از امت‌ها و مردم مسلمان، به دلیل صبر و مقاومت و ایستادگی‌شان خداوند دوبار به آنها اجر و مزد می‌دهد». آن حجم از حرف های ناروا نسبت به امام حسن زده شد اما امام حسن فقط صبر کرد و خم به ابرو نیاورد.

روحانی ادامه داد: صلح، صبر مداوم می‌خواهد. زخم زبان‌هایی وجود دارد که از زخم شمشیر بدتر است. گاهی حرف‌های ناروا و تند زده می‌شود اما پاسخ حرف‌های ناروا گاهی جملات مودبانه زیباست که آن زشتی‌ها را با آب پاک زلال بشوییم.

وی بیان کرد: امروز در جامعه ما که هرروز دشمنان ما داستانی را می‌سرایند و قصد دارند وحدت جامعه را بهم بزنند، در این حوادث چند روز اخیر دیدید که ماجرای پخش شدن یک نوار صوتی محرمانه توسط کثیف‌‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضد ایران و ضد اسلام است. شبکه‌ای که توسط سعودی تأمین مالی می‌شود. قصد دارند گروهی را در برابر گروهی قرار دهند. امروز زمان عصبانیت امریکا و اسرائیل است.

روحانی ادامه داد: ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکایی بود که برای صهیونیست‌ها مزدوری کرد، در داستان برجام کسی که ترامپ را تحریک از برجام خارج شود اسرائیل بود، در داستان خروج برخی از سازمان های بین المللی همه تلاشش کرد که آمریکا از آن ها خارج شود .

وی تاکید کرد: صهیونیست‌ها باید دست از تجاوز بردارند و سرزمین فلسطینان را بهشان بازگرداند . باید از دست غصب کردند سرزمین ها بردارد و بگذارد مردم فلسطین به سرزمین خودشان بازگردندک برای ما یهیودی، مسیحی و سایر ادیان تفاوتی ندارد بحث ما گروهی است که دست به جنایت می زنند.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: داستان شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست ها بود درست است که قاتل ترامپ است و دست به این کار زده اما کسی که در پشت پرده او را تحریک کرد صهیونیست ها بودند.

ترامپ در داستان برجام مزدور صهیونیستها شد، کسی که ترامپ را تحریک کرد که از برجام خارج شود رژیم صهیونیستی بود، در ماجرای قدس که پایتخت‌ها به قدس منتقل شود، این جنایت را صهیونیست‌ها انجام دادند و این مزدور آنها بود.
 

وی تاکید کرد: سردار سلیمانی یک سردار بزرگی بود که به نفع منطقه همه زندگی خود را گذاشت، به شهادت برسانند.

رییس قوه مجریه ادامه داد: شاید برخی‌ها فراموش کرده باشند روزهایی بود که هیچ‌کس جرات نمی‌کرد به میدان داعش برود. برخی یادشان نیست که نه تنها کربلا و نجف و حرمت حرم اهل بیت در خطر بود، حتی خود بغداد هم در خطر بود و کسی جرات نمی کرد از منطقه سبز بغداد خارج شود.

وی بیان کرد: آنها آمدند و این را از این مسیر منحرف کردند و وارد این داستان کردند. شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست‌ها بود. درست است که ترامپ و آمر قاتل است اما کسی که پشت پرده اینها را تحریک کرد تا یک سردار بزرگی که به نفع منطقه همه زندگی خود را گذاشت، به شهادت برسانند.

رییس جمهوری گفت: شاید برخی‌ها فراموش کرده باشند روزهایی بود که هیچ‌کس جرات نمی‌کرد به میدان داعش برود. برخی یادشان نیست که نه تنها کربلا و نجف و حرمت حرم اهل بیت در خطر بود، حتی خود بغداد هم در خطر بود و کسی جرات نمی کرد از منطقه سبز بغداد خارج شود.

وی با بیان این که نباید یادمان برود که انسان‌های بزرگ در مقاطع حساس کارهای مهمی انجام دادند، گفت: کار بزرگی انجام گرفت و بحث، بحث ایران تنها نبود. در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن همه جا آثار مجاهدات شهید سلیمانی را مشاهده می‌کنید.

روحانی با تاکید بر این که دشمنان برای این که ایران را در کنج و تنها قرار دهند و بزرگان را از دست ما بگیرند، توطئه کردند، افزود: امروز عصبانی هستند برای این که تمام آنچه که بافته بودند از بین رفت. ۴ سال صهیونیست‌ها و ارتجاع توطئه کردند، تندروها توطئه کردند همه از دستشان رفت. امروز ۱+۴ و حتی آمریکایی ها فهمیدند راهی جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین‌المللی و حقانیت ایران ندارند باید تسلیم ایران شوند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: من اینجا شهادت می‌دهم به عنوان فردی که از آغاز داستان هسته‌ای در تمام مقاطع به یک صورتی حضور داشتم. مسیر یک مسیر سخت و دشواری بود که با ایستادگی و فداکاری دیپلمات‌های ما توانستیم پیروزی کسب کنیم. با حضور یک فرد آگاه و آشنا به کار مانند مانند آقای دکتر ظریف، همه تلاش کردیم و توطئه اسرائیل و تندروها را شکستیم. خب در ۹۴، ۹۵ و ۹۶ مردم یک احساس راحتی کردند اما بعد یک فرد دیوانه‌ای به نام ترامپ آمد و شرایط را بهم زد و آن هم تحت تاثیر اسرائیل بود.

وی ادامه داد: بعد از چند سال مقاومت ملت ایران و در زمانی که همه اعتراف کردند تحریم حداکثری شکست خورده و در وین در حال مذاکره هستند. در این میان باید یک بهانه پیدا کنند و این مساله دزدیدن یک سند و نوار مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد. به نظر من این نوار شاید یک هفته پیش هم می‌شد افشا شود و وزارت اطلاعات باید این را بررسی کند که این فایل در مقطعی منتشر می‌شود که مذاکرات وین در اوج موفقیت است. ما چطور می‌توانیم منتشر می‌شویم؟ با اتحاد؛ با دودستگی و دعوا که نمی‌توانیم تحریم برداریم و مشکل حل کنیم. این‌ها ضد ایران و ضد مردم هستند.
 

روحانی ادامه داد: من باید به ملت عزیز مطالبی را عرض کنم، دولت در سال آخر و ماه‌های آخر یک مجموعه‌ای را ثبت و ضبط می‌کند و همه دولت ها این کار را انجام می‌دهند. دولت دوازدهم هم این را انجام داده و هفت جلد کتاب به عنوان روزشمار به زودی منتشر خواهد شد، یک جلد هم تا پایان دولت. یک کار دیگری هم انجام می‌گرفت و آن اینکه وزرا و مسئولین در دوران منسئولیت خود مطالبی را که داشتند، اقداماتی که انجام دادند یا مشکلاتی که داشتند و مسیر هایی که طی کردند را می‌گفتند. خب پس از ضبط بخش قابل نشر منتشر می‌شود و بخشی هم اگر طبقه بندی شده باشد می‌ماند.

وی ادامه داد: ما اکنون در دولت حرف هایی میزنیم که چنین است، در جلسات دیگری که در ریاست جمهوری شکل می‌گیرد هم اینطور است، در شورای عالی امنیت ملی هم همینطور است که حرف ها طبقه بندی شده است. البته این یکی از افتخارات کشور ما است که مسئولین ما می‌توانند آزادانه نظرات خود را بگویند. خیلی از این حرف‌ها البته طبقه بندی شده است چون دشمن سواستفاده خواهد کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید خطاب به مردم گفت: در دنیا هم همینطور است فکر نکنید که فقط در کشور ما مسئولین اختلاف سلیقه دارند و بحث می‌کنند؛ در تمام دنیا همینطور است. در کشور های آزادتر اظهار‌نظرها وجود دارد و صریح است و در کشور های دیکتاتوری کسی نمی‌تواند حرف بزند. این فایل صوتی که منتشر شده نکته اصلی این است که این فایل بنا بود بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم بماند به عنوان سند برای آینده و یا استفاده مقامات اگر لازم شود. اما اینجا یک سرقتی انجام گرفت و فردی یا جمعی یا گروهی این کار را کرده و مسئول این کار وزارت اطلاعات اسیت و باید تمام توان خود را به‌کار گیرد و بگوید که کار چه کسی است. نسبت به کسانی که در این ماجرا قصوری داشتند هیچ رحمی نباید صورت گیرد و باید برخورد شود.

وی ادامه داد: مساله دوم مطالبی که منتشر شده برخی از این مطالب نظر دولت یا شخص رئیس جمهور نیست، به هر حال هر وزیر و هر مقامی ممکن است نکاتی داشته باشد و بخواهد این محرمانه بماند برای آینده؛ اولا من می‌خواهم به این اشاره کنم که میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست. اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی و پیروزی یکی با شکست دیگری مصادف است یا برعکس، این حرف دقیقی نیست. من به عنوان کسی این حرف را میزنم که زندگیم تجربه همین است.

روحانی افزود: من ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم ۳۲ سال هم یا به عنوان دبیر و نماینده رهبری یا به عنوان نماینده رهبری یا به عنوان رئیس این شورا در آن عضویت داشته‌ام. بحث ها و مسائل مختلف زیادی در این شورا داشتیم خیلی‌ها می ماند برای تاریخ و شاید بعدا منتشر شود. مثلا موضوعی بود که ۷ جلسه شورای امنیت بحث کردیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. این‌ها اتفاقات عادی است که انجام می‌گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به تجربیات و سوابق خود در جایگاه‌های مهم دیپلماسی و مبدان و با بیان اینکه خودم در تجربه دفاع مقدس، هم در میدان بودم و هم در دیپلماسی اظهار داشت: من فرمانده پدافند هوایی و رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم، همچنین در شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم و عضو شورای عالی پشتیبانی جنگ و رئیس آن بودم. علاوه بر اینها رئیس کمیسیون دفاع مجلس بودم و هم در بحث‌های سیاسی مربوط به جنگ حضور داشتم و در صحنه جنگ نیز بودم.
 

وی با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو مسئله‌ای جداگانه‌ هستند اما باید مثل دو بازو به یکدیگر کمک کنند، تصریح کرد: دو دست در نهایت یک کار را انجام می‌دهند. کشور ما چارچوب دقیق دارد. تمام مسائل پیچیده سیاست خارجی و سیاست دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شوند و چه کار سیاسی مهمی انجام دهیم و چه عملیات بخواهیم انجام دهیم، در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود. این شورا درست شده است تا روسای قوا در آن حضور داشته، بخش‌های کشوری و لشکری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مسائل را بحث و بررسی می‌کنیم و در نهایت تصمیم اتخاذ شده باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

وی با تاکید بر اینکه شاید اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی این نظرات در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی می‌شود، گفت: در تمام مسائل مهم منطقه از عراق، سوریه، لبنان گرفته تا افغانستان و غیره، در شورای عالی امنیت بحث می‌شد.

روحانی با ویژه دانستن شخصیت سردار شهید سلیمانی بیان کرد: من ۳۶ سال با ایشان در جنگ، دبیرخانه و در شورای عالی امنیت بودم؛ در روزشماری هم که منتشر خواهد شد،(البته مطالب آن منتشر نخواهد شد) خواهید دید در دوره ریاست‌جمهوری چه روزهایی با ایشان ملاقات کردم یا گاهی ایشان با وزرا و مسئولان دیدار می‌کرده‌اند.

وی افزود: شهید سلیمانی شخصیتی باهوش، مخلص، فداکار و متواضع بود و در عین حال، درباره نظرات خود صلابت داشت و به راحتی از نظرات خود دست نمی‌کشید. روی نظر خود پافشاری می‌کرد و در نهایت، وقتی نظرات جمع را می‌دید، تغییر نظر می‌داد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری اینکه شهید سلیمانی بهترین مشاور برای سیاست خارجی منطقه، شهید سلیمانی بود، خاطر نشان کرد: درباره مسائل منطقه و سیاست خارجی، اگر می‌خواستیم با فرد آشنا و دقیقی مشورت کنیم، آن فرد، شهید سلیمانی بود. نباید بگوییم یک بخش، سیاسی و فعالیت دیپلماتیک است و بخش دیگر، فعالیت نظامی است. در اقتصاد هم کسانی که سیاستگذاری می‌کنند و کسانی که در بازار فعالیت می‌کنند، باید در کنار یگدیگر عمل کنند.

وی خطاب به ملت ایران گفت: ما در دولت به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی احترام می‌گذاریم و از آنها به عنوان نیروهایی که برای حفظ امنیت، قدرت و توانمندی کشور شبانه‌روز عمل می‌کنند، تشکر می‌کنیم. آنها در دفاع مقدس، در دفاع از حرم و همچنین در داخل کشور برای حفظ امنیت و در سیل، کرونا و زلزله، حضور داشته‌اند و هیچ گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد و ما در بسیاری از جلسات در کنار هم می‌نشینیم و بحث می‌کنیم. در شورای عالی امنیت کنار هم می‌نشینیم و حتی در ستادهای مربوط به کرونا کنار هم می‌نشینیم و همدیگر را یاری می کنیم.
 


روحانی تصریح کرد: در بخش‌های فضای مجازی و خیلی جاهای دیگر در کنار هم می نشینیم و مسایل را حل و فصل می کنیم. احترام آنها به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می کنند و قدرت ملی ما هستند جای هیچ تردید نیست.

وی با تاکید براینک سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت فعال، باهوش، مخصل و ایثارگر و فداکار در صحنه های مختلف همیشه مورد احترام ما است، یادآور شد: بارها به او گفتم که سفرهایش خطرناک است و خودش نیز حس می‌کرد و یا به او می‌گفتم امروز نرود و او می‌گفت که لازم است که برود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی تنها در منطقه فعالیت نظامی و دفاعی نمی کرد فعالیت دیپلماتیک هم می‌کرد، ادامه داد: سردار سلیمانی به راحتی با مراجع تقلید، روسای جمهور و وزیرخارجه ملاقات کرده و حرف می‌زد؛ او شخصیتی جامعی با ویژگی‌هایی که مورد احترام ما است، بود. ما همواره به شخصیت‌های پرافتخاری شبیه به سردار سلیمانی فخر می کنیم و مردم ما هم این چنین هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته به کادر دیپلماتیک نیز افتخار می‌کنیم، چرا که آنها در صحنه‌های مختلف حضور دارند و امروز هم در صحنه هستند و مدام تلاش و فعالیت دارند.

روحانی با بیان اینکه نگذاریم دشمن مسایل را بزرگنمایی کند چرا که دشمن همیشه این کار را می کند، اظهار داشت: دشمن دنبال اختلاف است ما نباید به او اجازه دهیم باید بگونه‌ای عمل کنیم که آنها بدانند مسیر آنها به جایی نمی رسد و راهشان بن بست است.

وی گفت: از صدا و سیما، روزنامه‌ها، مسوولین سیاسی، نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت اگر گره‌ای ایجاد شده را با دست باز کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نگذاریم دشمن سواستفاده کند، افزود: شرایط ما شرایط خاصی است و هنوز درگیر جنگ اقتصادی، کرونا، ‌خشکسالی و طرح‌های نیمه تمام هستیم و در کنار آن خودمان را باید برای یک انتخابات پرشور آماده کنیم. بنابراین یادمان نرود که وظایف بسیار سخت و سنگینی بر عهده داریم.

وی با اشاره به مشکلاتی که کشور درگیر آن است گفت: کشور دچار دوشقگی،‌ اختلاف و شکاف آن طوری که دشمنان آرزو دارند، نخواهند شد. صهیونیست‌ها،‌ ارتجاع منطقه و آمریکا بدانند. ما اگر جایی مساله‌ای داشته باشیم که حل نشود فصل الخطاب ما رهبری انقلاب است. اگر جایی دو قوه و یا دولت مشکلی دارد به ایشان مراجعه می‌شود و ایشان طبق قانون اساسی و احکام شرعی فصل الخطاب ما هستند.

وی در پایان تصریح کرد: در مساله هسته‌ای چارچوب را ایشان اعلام و مشخص کرده‌اند و ما هم طبق آن عمل می‌کنیم و ملت ما به اهداف بلند خود خواهد رسید. دشمنان ما هیچ زمانی موفق نخواهند شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 1069358، www.ilna.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
به نظرم در دولت اقای روحانی خیلی فضای نقد باز تر از دولت احمدی نژاد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین