پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
سفیر پیشین ایران گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته بحث نفوذ را به صورت جدی داشته‌ایم؛ حملاتی که به سایت‌های هسته ما انجام می‌شود، دزدی و دستبردی که به اسناد سری اتمی کشور زده شد و همچنین ترور‌های انجام شده در ادوار گذشته، نشان دهنده این است که بخش قابل توجهی از توجه نیرو‌های امنیتی نظام معطوف به مسائل سیاسی داخلی شده و رسالت اصلی خودشان که حفظ امنیت و برخورد با عناصر مخل امنیت است را از دست داده‌ایم.

شعار سال: غلامرضا انصاری، سفیر پیشین ایران، درباره فایل منتشر شده وزیر امور خارجه و آثار آن بر سیاست داخلی در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: یک اصل پذیرفته شده در دنیا مطرح است و آن اینکه نیروهای امنیتی و نظامی به بازی‌های سیاسی ورود پیدا نکنند؛ تاکیدی که امام راحل بر عدم ورود نظامی‌ها به عرصه سیاسی داشتند که متاسفانه در عمل شاهدیم اینگونه پیش نمی‌رود.
 
وی افزود: از سویی تربیت کادرهای امنیتی و نظامی برای اعمال قدرت و به تعبیری زور نظام است که ابزار سخت محسوب می‌شوند از سویی سیاست، مسائل اجتماعی و فرهنگی ابزار نرم محسوب می‌شوند؛ طبیعی است که وقتی کنشگران سیاسی از جنس نیروهای پذیرفته شده سیاسی باشند، تعاملات و رقابت‌ها نیز از جنس سیاسی خواهد بود.
 
وی با اشاره به مسئله نفوذ خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه در سال‌های گذشته بحث نفوذ را به صورت جدی داشته‌ایم؛ حملاتی که به سایت‌های هسته ما انجام می‌شود، دزدی و دستبردی که به اسناد سری اتمی کشور زده شد و همچنین ترور‌های انجام شده در ادوار گذشته، نشان دهنده این است که بخش قابل توجهی از توجه نیروهای امنیتی نظام معطوف به مسائل سیاسی داخلی شده و رسالت اصلی خودشان که حفظ امنیت و برخورد با عناصر مخل امنیت است را از دست داده‌ایم.
 
سفیر پیشین ایران با بیان اینکه اولین کار این است که مجموعه نظام تلاش کند که نیروهای امنیتی و سیاسی به جایگاه خودشان بازگردند تا در مقاطعی لازم بتواند وظایف قانونی خودشان را انجام دهند تا اثربخشی داشته و برای جامعه مفید باشند، گفت:‌ در پایان هر دوره در دولت یا سازمان‌ها و وزارتخانه‌‌ها،‌ هم خود مدیر و هم مجموعه آن ارگان به مستند کردن برخی از چالش‌ها و مشکلات دوره خودشان می‌پردازند که باید جنبه استراتژیک وکارگشای آینده سیستم را داشته و برای کسانی که در آینده در آن جایگاه حضور می‌یابند تداوم داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: مهم این است که در چنین شرایطی انتشار این اطلاعات نشان دهنده این است که اکثر وزرای کابینه فعلی این کار مثبت را انجام داد‌ه‌اند، اما اینکه در آستانه انتخابات در چنین شرایطی این نوار منتشر می‌شود باید علامت سوال جدی برای دستگاه‌های امنیتی و نظارتی ایجاد شود.
 
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه طبیعی است که در این جا نه آقای ظریف بازنده است نه جریان حزبی که به دنبال ایشان است، گفت:‌ بازنده اصلی کشور است که در چنین شرایط حساسی که در میانه مذاکرات وین هستیم و در شرایطی که باید امنیت خودمان را حفظ کنیم، دچار چنین چالشی شویم.
 
انصاری ادامه داد: وقتی ما مجادلات سیاسی را در حد رقابت‌های سیاسی تقلیل می‌دهیم نتیجه این می‌شود که برای زدن رقیب هر کاری می کنند و به تعبیری برای یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشند.
 
وی با بیان اینکه ممکن است که هدف انتشار این فایل، به چالش کشیدن خود آقای ظریف و کسانی که بیشتر به دنبال آوردن ظریف به عنوان یک نامزد انتخاباتی بودند، شود اما نظام سیاسی مستقر کشور را دچار چالش کردند، خاطرنشان کرد: انتشار این فایل در کوتاه مدت به ضرر ظریف نخواهد بود اما در دراز مدت صداقت و صراحت آقای ظریف برای آیندگان اثبات می گردد. با هوشمندی که درمردم سراغ داریم و قضاوتی که افکار عمومی خواهدداشت؛ مهمترین بازنده، عناصری هستند که افشا کننده این مطلب بوده اند و مهمتر از مطالب عنوان شده پرداختن به این قضیه است که این صوت توسط چه کسانی سرقت شده است. همچنین مهم‌ترین کارهائی که دستگاه امنیتی ونظارتی باید انجام دهند، این است که به دنبال عوامل نفوذی و دشمنانی که چنین کاری را انجام داده‌اند باشند.
 
این عضو سابق شورای شهر تهران، در باره اینکه این فایل صوتی چه اثری بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت، اظهار داشت قطعاً در انتخابات تاثیرگذار است اما برای اینکه بگویم تأثیر مثبت و منفی برای منتشرکنندگان یا آقای ظریف دارد، زود است و باید دید که روزهای آینده چه مواضع و کارهایی را دستگاه‌های امنیتی و مسئولان مربوطه انجام می‌دهند. اینکه اکنون چه تاثیری می‌تواند داشته باشد این است که برای فضای کلی کشور بسیار شوک آور بوده اما تاثیر در انتخابات را باید در روزها و هفته‌های آینده ببینیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  دیده بان ایران، تاریخ انتشار:11 اردیبهشت 1400، کدخبر: 106722، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
در زمینه امنیتی کشور خیلی خیلی اوضاعش خراب شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین