پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۴۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در مورد الزام پرداخت مستمری پدربزرگ به نوادگان اناث، گفت: «بودجه عمومی برای اناثی که اجدادشان حقوق بگیر نبودند، حق‌الناسی است برگردن دولت‌ها.»
شعار سال: افسانه اقبال نیا (عضو شورای مرکز حزب اسلامی کار و مسئول شاخه زنان این نهاد) با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در مورد الزام پرداخت مستمری پدربزرگ به نوادگان اناث، گفت: «دیوان عدالت اداری با صدور رأی وحدت رویه، سازمان تامین اجتماعی را ملزم به برقراری مستمری برای بازماندگان نوادگان اناث با پدربزرگ مشمول قانون کار کرده است.»

وی افزود: «این رای به دنبال اعلام تعارض در خصوص آرای صادره از سوی برخی شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر شمول یا عدم شمول مستمری پدربزرگ مشمول قانون کار بر نوادگان اناث (طبق قانون اصلاح تبصره ۲ ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب ۱۳۳۸/۹/۲۸ و برقراری حقوق وظیفه در مورد فرزندان و نوادگان اناث مصوب ۶۳/۱۰/۲ و ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۶۴/۴/۲) صادر شده است. بر این اساس هیات عمومی دیوان عدالت اداری برابر ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، پس از بررسی، تعارض در آرای صادره را محرز دانست.»

اقبال نیا با بیان اینکه در آستانه روز کارگر بد نیست به موضوع مطروحه اخیر در مورد انتقال حقوق بازنشستگی به نوادگان اوناث اشاره کنم، گفت: «از طراحان و مجلس محترم پرسشی دارم؛ آیا از نظر شما حقوق بگیران اعم ازبازنشسته و شاغل امروزی را به آن سطح رضایتمندی رسانده‌اید که از فرزندان آن‌ها فراتر به فکر وضعیت نوادگان‌شان هستید؟ در این طرح نکاتی مطرح است که لازم است به آن‌ها توجه بیشتر شود.»

وی افزود: «آیا تامین اجتماعی یگانه صندوق مخاطب قانون است؟ آیا نهاد تصویب کننده این طرح‌های پرشور، اهرم لازم برای اجرای این قوانین در سایر صندوق‌های بازنشستگی ازجمله کشوری لشکری بانک آموزش پرورش را دارد؟ فراموش نکنیم در طرح اخیر همسان‌سازی بیشتر شاهد یک بام و صد هوا بودیم تا اجرای یک قانون قاطع واجرایی؛ چراکه هم چنان صندوق‌های کارگری غیرتامین اجتماعی علیرغم دریافت حق بیمه مطابق با تامین از اعضایشان، از اجرای طرح همسانسازی سرباز زدند و اکتفا به قوانین داخلی صندوق‌ها نمودند. بماند که حتی بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان در کف خیابان به دنبال احقاق حقوقشان هستند؛ چراکه متاسفانه طرح همسان‌سازی هم در یک سیستم اجرایی قاطع قرار نگرفت و دچار تعدد رویه اجرا شد.»

وی در ادامه گفت: «پر واضح است که در آینده نسل سوم حقوق بگیر و حقوق نگیر، باید توسط دولت‌ها تامین بشوند، نه پدربزرگشان. پس سهم کسانی که حقوق بگیر نیستند از بودجه چیست؟ این حق پیش‌فروش شده بسیار شیرین است؛ اگر حلقه اصلی این اتصال حقوق بگیر مفلوک را، به اندازه زحمتش ارج نهاده باشیم. وقتی تامین اجتماعی اعلامیه می‌دهد که می‌دانیم خط فقر ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان است، اما مستمری حداقل بگیران را ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درنظر می‌گیرند، با کدام توجیه ازحق اوناث نسل سوم سخن گفته می‌شود؟ آیا از نسل اول چیزی باقی مانده است؟»

مسئول ساخه زنان حرب اسلامی کار، گفت: «با این شرایط، نیروی کار از پیش، روی حقوق اجدادش حساب می‌کند، اما واقعیت این است که این‌ها حلوای نسیه است. در این قالب حق بالفعل کارگران بالقوه می‌شود. اولین تعهد دولت و سازمان تامین اجتماعی به کسی است که برای این مملکت زحمت کشیده. یادمان باشد اگرحق واقعی بازنشستگان ادا شود، نیازی نیست که دولت‌ها به فکر نسل سوم اوناث باشند. خلاصه اینکه نیت زیباست، ولی زیباتر این است که دولت طرحی جامع فراجنسیتی برای آینده داشته باشد.»

عضو شورای مرکز حزب اسلامی کار، افزود: «این طرح فراگیر باید برای حمایت از اقشار ضعیت، فارغ ازحقوق بگیر یا بدون مواجب بودن آن‌ها تعریف شود. باید توجه داشت که بودجه دولتی برای اوناثی که اجدادشان حقوق بگیر نبودند، حق الناسی است برگردن دولت‌ها. آن‌وقت ما می‌مانیم و حقو‌ق‌های اضافه شده قطره چکانی و حقی که به جرم نداشتن بودجه دریغ شده است؛ دقیقا یعنی قاشق خالی بر دهان بازنشستگان گذاشته‌اند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۰۷۰۱۴۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
اي بابا اين دولتي ها و مجلسي ها كه كار براي ايران و ايراني نميكنن كه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین