پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۱۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
قبلا هشدار داده بودیم که چطور می‌توان چند هزار خودروی دپو شده را رونمایی و درخواست مجوز ترخیص نمود. قبلا گفته بودیم که فساد از طریق سامانه‌های الکترونیک، راحت‌ترین شیوه فساد است. قبلا از گمرک خواسته بودیم که کل آمار خودرو‌های موجود در سامانه گمرکی کشور را تا سر حد یک عدد، اطلاع رسانی عمومی کند. لعنت بر فساد ریشه دار. خواندن نظرات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص مقصر دپوی۵۰۰۰ خودرو در گمرگ، حرف‌های زیادی برای فهمیدن دارد.
شعار سال: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از ۵ هزار خودروی دپو مانده در گمرک ۵۰۰ خودرو آمریکایی هستند، گفت: ۲۴۰۰ خودرو مشکل ثبت سفارش و نیز مشکل قضائی دارند، که به دلیل اینکه تا چهار سال پیش خودروها بدون ثبت سفارش وارد گمرک می شد و از ارز دولتی هم استفاده نمی کردند ترخیص نشدند این موارد به عدم همکاری وزارت صنعت بر می گردد.

پس از ممنوعیت واردات خودرو به ایران حدود ۱۴ هزار خودرو در گمرک باقی مانده بود که طی ابلاغ چند مصوبه از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی و معاون اول رئیس جمهوری در دو مرحله بخشی از این خودرو‌ها ترخیص شدند و پس از روی کار آمدن آیت الله رئیسی در قوه قضائیه فرآیند به سمت تسهیل امور برای بررسی مشکلات پیش رفت و شخصا رئیس قوه قضائیه اعلام کردند که مشکل ترخیص خودرو‌های موجود در گمرک برطرف شود، با این حال هم اکنون ۵۰۰۰ خودروی دیگر در گمرک باقی مانده است.

معاون فنی گمرک اعلام کرده است ترخیص خودرو‌های رسوبی منوط به برطرف شدن مشکل ثبت سفارش خودرو‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بانک مرکزی هم باید منشا ارز واردات این خودرو‌ها را شناسایی و تایید کند.
 
۲۴۰۰ خودرو مشکل ثبت سفارش و مشکل قضائی دارند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگویی با اشاره به اینکه از این ۵ هزار خودرو ۲۴۰۰ خودرو مشکل ثبت سفارش و مشکل قضائی دارند، گفت: تا چهار سال پیش خودرو‌ها بدون ثبت سفارش وارد گمرک می‌شد و پس از آن مراحل ثبت سفارش انجام می‌شد و بعد از آن زمان روال تغییر کرد و حالا پس از چهار سال وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز مسائل مربوط به ثبت سفارش خودرو‌هایی که از قبل وارد گمرک شده اند را حل نکرده؛ این در حالی است که معاونت فنی گمرک در رفع مشکلات ترخیص خودرو اقدامات مثبتی انجام داده و به تازگی هم اعلام کرده که وزارت صنعت مشکل ثبت سفارش این خودرو‌ها را حل کند تا این خودرو‌ها ترخیص شوند.

مهدی دادفر با بیان اینکه منشا ارز خودرو‌های که هم اکنون در گمرک هستند از طریق منابع مردمی تامین شده است، افزود: در شرایط کنونی خودرو‌هایی که وارد شده اند مشکل منشا ارز ندارند، زیرا یک فرد خارجی خودروهایش را بدون اینکه پول آن را دریافت کند به گمرک ایران ارسال نمی‌کند، از این رو سرمایه این خودرو‌ها متعلق به کشور و مردم است و از طرف دیگر در آن سال‌ها واردات خودرو با ارز دولتی انجام نمی‌شده، به همین دلیل پرداخت مابه التفاوت ارزی هم معنایی ندارد.

او افزود: هرچند در شرایط کنونی مالکانی که ترخیص خودرو‌های آن‌ها منوط به پرداخت مابه التفاوت ارزی هم باشد حاضر به انجام این کار خواهند بود، زیرا سرمایه مردم در گمرک در حال حاضر بلوکه مانده و از بین می‌رود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه درباره خودور‌های رسوبی مساله این است که نباید اموال و دارایی مردم به سمت سازمان اموال تملیکی برود، گفت: این سازمان مزایده می‌گذارد و پس از کسر هزینه انبارداری چهارساله و کسر درصدی هم به عنوان حق دولت برای برگزاری مزایده و فروش خودروها، مابقی را به مالک پرداخت می‌کند که با توجه به اینکه تا چند سال دیگر توسط سازمان تملیکی مزایده برگزار نمی‌شود عملا ارزش این خودرو‌ها پس از انتقال به سازمان تملیکی کاهش می‌باید و هزینه انبارداری و ... هم به قدری بالا می‌رود که دیگر خودرو‌ها برای مالکان آن ارزشی نخواهند داشت.

چهار مصوبه قانونی برای ترخیص خودرو‌ها

او با اشاره به اینکه دولت چهار مصوبه قانونی برای ترخیص خودرو‌ها در گمرک صادر کرد، اما وزارت صنعت هر بار چالش‌هایی برای ترخیص خودرو‌ها ایجاد کرد است، گفت: به طور قطع در یک وزارتخانه اگر یک نفر هم کارشکنی کند فعالیت‌ها به درستی پیش نخواهد رفت. وزارت صنعت در حال حاضر تمایلی برای همکاری و رونق کسب و کار‌ها ندارد، برخی از مسئولان برای اینکه جوابگوی دستگاه نظارتی نباشند کاری را انجام نمی‌دهند.

دادفر افزود: همین مشکلات باعث شده که ۴ مصوبه برای ترخیص خودرو‌ها اجرایی نشود و از آنجایی که نیت و نگاه برای ترخیص خودرو‌ها این نبود که مال مردم به آن‌ها تحویل شود، به همین دلیل در شرایط کنونی هنوز تعدادی خودرو در گمرک دپو مانده است.

او با نگاهی به مشکلات ناشی از اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین واردات خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو‌های آمریکایی یک روزه اجرایی شد و کسانی که قبلا خودرو‌ها را خریداری و از قبل در داخل کشتی به سمت ایران در حال حمل بودند به یکباره با مشکل ممنوعیت واردات خودرو‌های آمریکایی مواجه شدند، به همین دلیل در شرایط کنونی حدود ۵۰۰ خودرو از موجودی خودرو‌های گمرک، آمریکایی هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: در شرایط کنونی همه کسانی که به دنبال کاندیداتوری برای ریاست جمهوری هستند باید برای مبارزه با فساد با همین مشکلات صدور مجوز‌ها و ... مقابله کنند. البته نباید فراموش کرد که هم اکنون دو دیدگاه بر اقتصاد کشور حاکم است یک دیدگاه گره گشایی از امور مردم و دیدگاه دیگر دیگر گره اندازی در امور مردم است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۰۷۱۶، gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
همه گرانی ها یک طرف گرانی خودرو یک طرف. چرا خودرو باید انقدر در ایران گران باشد آن هم خودروهای بی کیفیت ؟!! دپو. فساد و.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین