پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۴۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
نظم بازار خودرو به هم خورده است و در نهایت خواسته خودروسازان برای آزاد شدن قیمت خودرو محقق می‌شود، البته این کار در این دولت اتفاق نمی‌افتد، اما در دولت بعدی رخ می‌دهد.

  شعار سال:اواخر اردیبهشت ماه سال جاری خودروسازان و یک گروه از قطعه‌سازان با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی قیمت خودرو همزمان با گشودن مرزها بر روی خودروهای وارداتی شدند.
 
درخواست آزاد شدن واردات خودرو  توسط خودروسازان بر خلاف رویه معمول آنها است که واردات را به نوعی رقیب تراشیدن برای تولید داخلی می‌دانستند.
 
حالا فعالان صنعت خودرو با تغییر رویه معمول، در یک نامه خطاب به اکبری تالارپشتی نوشته‌اند که «خودروسازان و قطعه‌سازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو نداشته و آن را موجب بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف‌کنندگان می‌دانند».
 
اکنون، جدا از دلایلی که فعالان صنعت خودرو درباره نوشتن این نامه مطرح می‌کنند، نظر و استنباط واردکنندگان خودرو درباره این نامه چیست و استقبال آنها از چنین نامه‌ای چگونه است؟


قطعه سازان ناچارند از خودروسازان پیروی کنند
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره نامه خودروسازان و سازندگان قطعات به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قطعه‌سازان وابستگی صددرصدی به خودروسازی انحصاری کشور دارند و بنابراین باید به دنبال خودروسازان حرکت و آنها را همراهی کنند.
 
مهدی دادفر بیان کرد: درواقع اگر مشکل خودروسازان حل شود، مسایل قطعه‌سازان نیز حل می‌شود. دلیل امضای این نامه توسط قطعه‌سازان نیز همین موضوع است.
 
    قطعه‌سازان وابستگی صددرصدی به خودروسازی انحصاری کشور دارند و بنابراین باید به دنبال خودروسازان حرکت و آنها را همراهی کنند.
 
وی عنوان کرد: اگر قطعه‌سازان شریک یا مصرف‌کننده خارجی داشتند و می‌توانستند قطعات رقابتی در جهان بسازند، نیاز نبود که منتظر خودروساز داخلی بمانند. در آن شرایط کالای خود را به صورت  نقد به خودروسازان می‌فروختند.

وی با بیان اینکه سازندگان قطعه باید به دنبال منبع خارجی برای فروش قطعات تولیدی خود بگردند، افزود: این توانمندی در آنها وجود دارد و می‌توانند صادرات و تامین قطعات یدکی بازار را در دستور کار خود قرار دهند.

خودروسازان به خواسته‌های خود رسیده‌اند
 
دادفر تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور به خواسته‌های خود شامل بازار انحصاری و تغییر قوانین به سود این سند، دست یافته است، اما همچنان به آزادسازی قیمت خودرو دست پیدا نکرده است و دنبال تحقق این موضوع است.
 
    در نهایت خواسته خودروسازان برای آزاد شدن قیمت خودرو محقق می شود، البته این کار در این دولت اتفاق نمی‌افتد اما در دولت بعدی رخ می‌دهد.
 
وی ادامه داد: خودروسازان زمانی از وزرای صنعت، معدن و تجارت نقاضا داشتند که قیمت خودرو را آزاد کند و بعد ازآن به سراغ سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده رفتند و این سازمان نیز به دلیل بازار انحصاری و حمایت‌های موجود از انجام این کار سرباز زد. شورای رقابت نیز این کار را انجام نداد.
خودروسازان درخواست مجوز واردات خودرو می‌دهند
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: فعالان صنعت خودرو به این نتیجه رسیدند که بین آزادسازی واردت خودرو و قیمت آن ارتباط مستقیم وجود دارد.
 
دادفر اضافه کرد: این رابطه گرچه در بُعد مالی وجود ندارد اما از جنبه روانی در بین افکار عمومی و مسوولان تصمیم‌گیر وجود دارد و لذا خودروسازان مجبور به نوشتن این نامه شدند.
 
وی پیش‌بینی کرد: بعد از آزاد شدن قیمت خودرو، امکان تقاضا برای لغو واردات یا درخواست مجوز واردات توسط خودروسازان وجود دارد.
 
وی بیان کرد: نظم بازار خودرو به هم خورده است و در نهایت خواسته خودروسازان برای آزاد شدن قیمت خودرو محقق می شود، البته این کار در این دولت اتفاق نمی‌افتد اما در دولت بعدی رخ می‌دهد.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی قطعه نیوز ، تاریخ انتشار:4 خرداد 1400، کدخبر: 17032، www.ghatenews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین