پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: آمار کرونا به این ترتیب است که حدودا ۲ درصد از افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند فوت می‌کنند که این آمار در مورد ویروس آنفولانزا ۶ درصد است. در حال حاضر یکی از مشکلات در مورد آمار کرونا این است افرادی که دچار کرونای خفیف می‌شوند، به پزشک مراجعه نمی‌کنند، حتی اگر به پزشک هم مراجعه کند، برای وی دو هفته قرنطینه تجویز می‌شود و این آمار ثبت نمی‌شود.
شعار سال: کرونا تنها ویروسی است که نه تنها جان انسان‌ها را در معرض خطر قرار داده بلکه صداقت در مورد اعلام آمار‌ها را هم به ورطه تردید کشانده است. شک و شبهه در مورد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر‌ها ناشی از کرونا وقتی شروع شد که علاوه بر پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران حوزه سلامت و پزشکی، سیاسیون هم وارد گود شدند و در مورد آمار کرونا اظهارات ضد و نقیضی را مطرح می‌کنند، برخی می‌گویند آمار اعلامی در مورد تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا دقیق است و صحت دارد و عده‌ای هم می‌گویند آمار واقعی نیست و انطباقی با واقعیت ندارد، در این میان تعدادی هم هستند که می‌گویند آمار‌ها واقعی است و فاصله چندانی با واقعیت ندارد، این کارشناسان معتقدند که فاصله مذکور میان آمار واقعی با آمار اعلامی ناشی از خطا‌های پزشکی و یا دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در مورد نحوه اعلام آمار کرونا است.
 
علت گفتار‌های متفاوت در مورد آمار کرونا

در رابطه با علت گفتار‌های متفاوت در مورد آمار کرونا معاون درمان ستاد کرونا تهران معتقد است «از آنجا که آمار ابتلا در کشور دقیق نیست، بنابراین قضاوت درباره آمار واقعی مرگ و میر‌ها امکانپذیر نیست.» در حالی که نادر توکلی معترف به خوانش‌های متفاوت از آمار واقعی مبتلایان و مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا است، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت شناسایی و تشخیص مبتلایان و مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا را به عنوان شاخص و معیار آمار‌های اعلامی کرونا قلمداد می‌کند و می‌گوید «برخی فکر می‌کنند چیز جدیدی کشف کرده‌اند و می‌گویند آمار‌های واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می‌کنیم موارد شناسایی شده است، اما مواردی که شناسایی نکردیم، قابل اعلام نیست. فقط چیزی که مستند داریم و قطعی است، را اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند.»

کیانوش جهانپور که پیش از این سخنگوی ستاد مقابله با کرونا را برعهده داشت، با تاکید بر اینکه افراد باید در زمینه تخصصی خود اظهارنظر کنند، تصریح کرد «برخی افراد کارشناس شمارش رای هستند تا شمارش علت مرگ و میر. ما در مورد یکی از دوستان گفتیم که کارشناس تولد است، وی بیان کرد کرد که آمار پاس کرده است. دوستان باید در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص دارند. هیچ کدام از این افراد در زمینه علت فوت تخصص ندارند. این افراد در زمینه سابقه شمارش رای تخصص دارند، اما علت فوت خیر، بنابراین پاسخی در مورد این اظهار نظر‌ها ندارم. اگر کسی کارشناس پزشکی قانونی است و می‌تواند تفکیک کند که مرگ‌ومیر‌ها به چه علت است، ما هم در کلاس درس آن‌ها شرکت می‌کنیم.»

با استمرار گمانه‌ها در مورد آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، واکنش‌ها نسبت به این مقوله، منحصر به سخنگوی اسبق ستاد ملی مقابله با کرونا نماند و سخنگوی فعلی را هم به واکنش واداشت، همچنان که علیرضا رئیسی، قرابت آمار‌های اعلامی به واقعیت را وابسته به میزان غربالگری دانست و گفت «فعلا نمی‌شود برآورد دقیقی از آمار واقعی داشته باشیم و نمی‌توانیم آمار را در دو یا سه ضرب کنیم، اما قطعا مواردی که کشف کردیم، آمار واقعی نیست.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دقیق نبودن آمار مربوط به کرونا را محدود به ایران نمی‌داند و معتقد است «غیر از کره جنوبی در هیچ جای دنیا، فرصت نشده جمعیت بزرگی تست انجام شود، لذا در هیچ کشوری برآورد دقیقی وجود ندارد. اما هر کشوری که آمار می‌دهد اگر تست‌ها بیشتر شود، میزان ابتلا بیشتر از این است.»

با وجود اینکه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بر واقعی بودن آمار اعلامی این ستاد در مورد مبتلایان و مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا تاکید می‌کنند و درصد خطا در آن را بسیار پایین در نظر می‌گیرند، اما آثار فضای انتخاباتی کشور به این حوزه هم کشیده شده و سیاسیون که برای جذب آراء و نظرات از هر دستاویزی استفاده می‌کنند، این بار آمار متبلایان و فوتی‌های کرونایی را دست‌مایه‌ای برای جلب توجه قرار دادند و با تکرار گزاره «دستکاری کردن آمار‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا» بر پنهان‌کاری در اعلام آمار واقعی کرونا تاکید کردند.

رایزنی‌های متفاوت و بعضاً متناقض در مورد آمار واقعی کرونا منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که اظهارات کدام یک از طرفین بازتابی از واقعیت است؟

در پاسخ به این پرسش همایون سامه‌یح نجف‌آبادی گفت: آمار کرونا به این ترتیب است که حدودا دو درصد از افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند فوت می‌کنند که این آمار در مورد ویروس آنفولانزا ۶ درصد است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات در مورد آمار کرونا این است افرادی که دچار کرونای خفیف می‌شوند، به پزشک مراجعه نمی‌کنند، حتی اگر به پزشک هم مراجعه کند، برای وی دو هفته قرنطینه تجویز می‌شود و این آمار ثبت نمی‌شود.

نجف‌آبادی با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها در مورد آمار مربوط به کرونا تصریح کرد: حدود ۹ ماه پیش، فردی با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه و در نهایت فوت کرد، اما در گواهی فوت، کرونا را به عنوان علت مرگ نوشته نشد، چراکه می‌گفتند اگر تست مورد نظری که در دستورالعمل وزارت بهداشت درج شده، مثبت نباشد، کرونا به عنوان علت مرگ نوشته نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در صورتی که ریه بیمار مورد نظر درگیر شده بود، اما تست کرونا منفی بود، بر همین اساس بیمارستان این بیمار را جزء آمار فوتی‌های کرونا محسوب نکرد؛ بنابراین اوایل ورود کرونا به کشور دستورالعملی که وزارت بهداشت در مورد بیماران کرونایی صادر کرده بود، بسیار سخت‌گیرانه بود.

نجف‌آبادی در رابطه با اینکه با توجه به موارد مذکور آمار اعلام شده در مورد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا، تا چه اندازه با آمار واقعی انطباق دارد؟ یادآور شد: در کمیسیون بهداشت این سوال را از وزیر پرسیدم و او گفت آماری که اعلام می‌شود حدود ۲۰ درصد کمتر از آمار واقعی است که آن هم به دلیل مسائل پزشکی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۰۸۸۹، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
با اين وضعي كه كرونا براي ملت ايران به وجود اورده اسيب هاي اقتصاديش بيشتر ادم كشته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین