پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
«فساد اداری و اقتصادی» از جمله پدیده‌های سازمانی است که روند توسعه کشور‌ها را به طور چشمگیری با چالش مواجه ساخته و موجب شکل‌گیری مشکلات و بحران‌های اساسی در سراسر جامعه شده است
شعار سال: نعمت احمدی، حقوقدان، در خصوص کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی،گفته بود: من مخالف حضور رئیسی در انتخابات هستم، چون شأن قوه قضاییه را کمتر از قوه مجریه نمی‌دانم. اگر قصد آقای رئیسی مبارزه با فساد باشد، حضور ایشان در قوه قضاییه موثرتر خواهد بود.

به دنبال اظهار نظر این حقوق دان این سوال در ذهن فعالان سیاسی مطرح می‌شود که منشا و سرچشمه فساد کجاست و آیا نباید با علت و علل فساد برخورد کرد. بررسی پرونده‌های قضایی در طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد؛ سرچشمه اکثر فساد‌های رخ داده از سوی دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و نهاد‌هایی است که به واسطه ارتباط مستقیم با بودجه جاری کشور داشته و بدین ترتیب دچار خطا و انحراف شده اند.

تحلیل جامعه شناختی فساد

«فساد اداری و اقتصادی» از جمله پدیده‌های سازمانی است که روند توسعه کشور‌ها را به طور چشمگیری با چالش مواجه ساخته و موجب شکل‌گیری مشکلات و بحران‌های اساسی در سراسر جامعه شده است.

چنانکه نتایج به دست آمده تحقیق کارشناسان علوم اقتصادی نشان می‌دهد که فساد معلول عوامل متعدد و گسترده‌ای است، به گونه‌ای که عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اداری از جمله عوامل مهم این پدیده تشخیص داده شدند. برای مبارزه با فساد علاوه بر فرهنگ سازی در جامعه که کار مجموعه حاکمیت است. باید عوامل فساد سیاسی و اداری از طریق «سالم سازی ساختار اداری» پیگیری کرد. سالم سازی ساختار اداری جز با حضور در قوه اجراییه و وضع قوانین فساد زا امکان پذیر نمی‌باشد؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود حضور ابراهیم رئیسی در قوه مجریه امکان سالم سازی فضای اداری که وعده این کاندیداست فراهم کند.

چنانکه رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۱/۰۶/۰۴ در خصوص سرچشمه فساد و چگونگی برخورد با آن فرموده بودند: «یکی از دوستان برای من یادداشتی نوشته - یادم نیست از کجا و کی بود -و گفته بودند در همه جای دنیا مبارزه با فساد، کار دولت است؛ چرا ما قوّه قضاییّه را مسؤول این کار میکنیم؟ من به این حرف معتقدم. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است؛ بخصوص که دولتمردان سطح بالای ما- یعنی شما وزرای محترم، معاونان محترم رئیس جمهور و بقیه مسؤولان سطح بالای کشور - افراد پاکی هستند. شما میخواهید پاک کار بکنید؛ بنابراین میتوانید خودتان مبارزه کنید و بکنید.

بخش قضا مربوط به مرحله آخرِ کار است.

در قدیم میگفتند: آخرین دارو، داغ کردن است: «آخر الدّواء الکىّ». قبل از آن‌که به داغ کردن برسد، انسان انواع و اقسام دوا‌ها را به کار می‌برد؛ اگر خوب نشد، آن وقت محل زخم را داغ میکند، والّا تا وقتی میتواند با مرهم و مراقبت و تنظیف، بیمار را معالجه کند، محل زخم را داغ نمیکند.

در بخش‌های اقتصادی، پولی، صنعتی، خدماتی و دیگر بخش‌های تولیدی و آن‌جایی که بخصوص معاملات خارجی و کلان وجود دارد، حضور شما حقیقتاً به عنوان مدّعی و معارضِ فساد و مفسد تلقّی شود. وقتی با این جدیّت دنبال رفع فساد رفتید، در جایی میبینید باید به قوّه قضاییّه بگویید ما از شما میخواهیم به این قضیه رسیدگی کنید. در این صورت با میل و خواست و مطالبه شما، قوّه قضاییّه وارد میدان خواهد شد. وقتی شما مبارزه نکنید، طبعاً وضع طور دیگری خواهد شد.»

همان طور در سخنان رهبری و دیگر کارشناسان مشهود است؛ بی گمان دنبال کردن منظم و نظام‌مند برنامه‌های مبارزه با فساد اداری، تأکید بر فرهنگ سازمانی و تقویت آن راه حل نهایی مبارزه با فساد است؛ بنابراین انتظار می‌رود دیگر نامزد‌ها هم مانند آقای رئیسی رویکرد «مبارزه با منشاء فساد» را در برنامه داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۰۸۰۵۴، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین