پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۳۵۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت‌: بخش خصوصی واقعی بسیار نگران است که بعد از تغییر و تحولات دولت یا حتی انتهای این دولت، حرکاتی مانند فیلترینگ گسترده صورت بگیرد و این پیش‌بینی از طرف بسیاری مطرح شده است. البته صحبت‌هایی هم شد، اما وزارت ارتباطات به شکلی این جریان را نگه داشته است.
شعار سال: عبدالرضا نوروزی در مورد تاثیرات فیلترینگ بر اقتصاد و تجارت کشور اظهار کرد: دوستانی که فیلترینگ را در برنامه‌های کاری خود قرار دادند ابعاد زیان آن را نمی‌دانند. در حد پایین دستی، وقتی فیلتر انجام می‌شود فیلترشکن رواج می‌یابد، یک بازار کسب و کار که مشخص نیست پشت آن چه کسانی وجود دارند از طریق این فیلترشکن‌ها به وجود می‌آید که هزینه آن از جیب مردم می‌رود. از طرفی هم وقتی فیلترشکن‌ها عمومی می‌شوند، بسیاری به سایت‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که ممکن است از نظر شرایط سنی، اخلاقی و ... مناسب نباشد و خسارات زیادی از این نظر به وجود آورده است.

وی افزود: بسیاری در بستر فضای مجازی و اپلیکیشن‌ها، کسب وکار‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده‌اند. در شرایطی مانند شرایط حاصل از شیوع کرونا یا به علت نبود امکانات این فضا برای ایجاد کسب و کار انتخاب می‌شود، ولی به یک باره بنا بر اتفاقات خاصی که در کشور رخ می‌دهد، به طور سلیقه‌ای فیلتر انجام و باعث می‌شود که این کسب‌وکار‌ها مشتریان خود را که شاید برای جمع‌آوری آن‌ها چند سال زمان گذاشته‌اند، از دست می‌دهند.

نوروزی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم برای یک بار هم که شده حاکمیت باید در این مورد تصمیم بگیرد. البته در طرف مقابل باید درک کرد که نظام یا دولت چه نگرانی‌هایی از بابت این مسائل دارد، برای آن برنامه‌ریزی کرد تا متضرر نشوند. نهاد‌های مختلف بخش خصوصی در این مورد اعتراضات زیادی کرده‌اند، اما تا به امروز نتیجه جدی نگرفته‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: بخش خصوصی واقعی بسیار نگران است که بعد از تغییر و تحولات دولت یا حتی انتهای این دولت برای انتخابات، حرکاتی مانند فیلترینگ گسترده‌تر صورت بگیرد و این پیش‌بینی از طرف بسیاری مطرح شده است. صحبت‌هایی هم شد، اما وزارت ارتباطات به شکلی این جریان را نگه داشته است. ولی اگر بعدا جریان همسو قرار بگیرد، احتمالا بخواهند حرکاتی انجام دهند که در این صورت دوباره بخش خصوصی ضرر می‌کند.

نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دولت بعد در این مورد گفت: یکی از خواسته‌های بخش خصوصی از کسانی که می‌خواهند در صندلی ریاست‌جمهوری بنشینند این است که قول‌هایی در این زمینه بدهند. کسب‌وکار‌های زیادی در فضای مجازی داریم اگر در این مورد برنامه‌ریزی نشود این‌ها از بین می‌روند، ما الان هم مشکلات عدیده‌ای در داخل کشور داریم و اگر مشکل این چنینی هم اضافه شود این مشکلات افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: یکی از تبعات این موضوع فرار مغز‌ها است. بسیاری که در این بستر کار می‌کنند، چندین بار ضربه خوردند و دوباره از نو شروع کردند. تا یک اندازه‌ای می‌توان آن‌ها را برای ماندن تشویق کرد. ولی آن طرف مرز، حتی در کشور‌های همسایه با درخواست‌های بالا نسبت به ایران این دوستان را را جذب می‌کنند. این هم مساله دیگری برای کسب وکار‌های بزرگتر می‌شود که وقتی می‌خواهیم کارمند جذب کنیم یا وجود ندارد یا با قیمت‌های گزاف‌تر کار می‌کنند. در این زنجیره هر نقطه‌ای را که نگاه کنیم تنها ضرر است.

نوروزی با اشاره به تاثیر فیلترینگ بر کاهش راندمان کاری شرکت‌ها بیان کرد: وقتی شرکت‌ها می‌خواهند با یک سایت کار کنند و مدام با فیلترینگ مواجه باشند، به کندی کارهایشان پیش می‌رود، نیاز به اینترنت پرسرعت و بدون فیلترینگ دارند که بتوانند به دنیا دسترسی داشته باشند. امروز دنیای گردش اطلاعات و ارتباطات است و وقتی سرعت این گردش از ما گرفته شود یا وقتی در یک شرکت می‌بینیم که سیستم کند یا فیلتر شده، راندمان آن روز از ۱۰۰ به ۴۰ می‌رسد، همه این‌ها ضرر است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر این موضوع بر طرف‌های خارجی گفت: قدرت تعیین کننده در تجارت خارجی سیاسی است، ولی فیلترینگ لایه اجرایی داخل کشور است و شاید فیلترینگ برای طرف‌های خارجی ما چندان تعیین‌کننده نباشد. درست است که روی کار تاثیرگذار است، اما چون می‌خواهند کار کنند توجه زیادی به آن ندارند. مسئله مهم در این زمینه بیشتر سیاسی است و شاهد آن بودیم که برای مثال بعد از تحریم‌ها بسیاری که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، دفاتر خود در ایران را بستند و کشور را ترک کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایستنا، تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۲۴۴۰۳، www.ictna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین