پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کمتر از یک ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و در شرایطی که شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت نامزدهاست و تا دو روز دیگر، فهرست نهایی کاندیدا‌های انتخابات اعلام خواهد شد، موج شیوع اخبار جعلی در فضای مجازی نیز بالا گرفته است و هر روز شاهد داغ شدن شایعه‌های بسیاری درباره مسائل مختلف پیرامون انتخابات به‌ویژه درباره بررسی صلاحیت نامزد‌ها هستیم.
شعار سال: کمتر از چهار هفته دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و به گفته سخنگوی شورای نگهبان، تا دو روز دیگر نیز اسامی نهایی کاندیدا‌های این انتخابات مشخص می‌شود. در این میان، اما چند روزی است که موج گمانه زنی‌ها درباره روند بررسی صلاحیت‌ها در فضای توئیتر و کلاب هاوس بالا گرفته و بدتر این گمانه زنی‌ها نیز اخباری جعلی است که در برخی کانال‌های تلگرامی درباره رد یا تایید صلاحیت چهره‌های سیاسی مشهور به چشم می‌خورد.

این موضوع نشان می‌دهد که این روز‌ها رسانه‌های اخبار جعلی می‌خواهند که با انتشار فیک نیوز از فضای گل آلود شده انتخابات ریاست جمهوری برای خود ماهی مراد را صید کنند و چه بسا در پشت پرده انتشار این اخبار، پول‌های زیادی برای تخریب چهره سیاسی نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ و مخدوش کردن فضای انتخابات به روش‌های دیگر، جابه‌جا می‌شود.

در همین زمینه، روز گذشته در فضای توئیتر که شاید بتوان آن را سیاسی‌ترین شبکه اجتماعی مورد اقبال کاربران ایرانی دانست، یک کاربر کمتر شناخته شده خبر رد صلاحیت اسحاق جهانگیری توسط شورای نگهبان را منتشر کرد. این در حالی است که اصلا مشخص نیست این کاربر آیا ارتباطی با اعضای شورای نگهبان یا سایر ارکان حاکمیت دارد یا صرفا مامور به انتشار چنین فیک نیوز‌هایی شده است؟

یا به طور مثال عصر دیروز، یک کانال تلگرامی نسبتا مشهور نزدیک به یکی از جریان‌های سیاسی، این طور گمانه زنی کرد که، چون برای بررسی صلاحیت آیت الله رئیسی، شش عضو حقوقدان شورای نگهبان که منصوب رئیس قوه قضاییه هستند، حق رای دادن ندارند و از میان شش فقیه این شورا نیز ممکن است سه نفر با تایید صلاحیت ابراهیم رئیسی مخالفت کنند، احتمال دارد ایشان رد صلاحیت شود. اما گمانه زنی این کانال تلگرامی نیز هیچ مبنای حقوقی ندارد و اساسا در این روز‌های پرتنش، هیچ کس جز سخنگوی شورای نگهبان نمی‌تواند درباره رد یا تایید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی اظهار نظر کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز دیروز ضمن رد تمامی شایعات مطرح شده در فضای مجازی درباره تایید یا رد صلاحیت نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد روند بررسی احراز صلاحیت نامزد‌ها به گونه‌ای است که حتی اعضای شورای نگهبان نیز از رای یکدیگر خبر ندارد. او در این باره گفت: «شکل رای گیری برای احراز صلاحیت کتبی و مخفی است و اعضا نظر یکدیگر را نمی‌دانند. در فضایی که ایجاد می‌شود طبق قانون از ۱۲ رای باید ۷ تن به شخصی رای دهند تا وی احراز صلاحیت شود.»

در این شرایط، رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران نیز پیش از این و با پیش بینی این گونه خبرسازی‌ها با رسانه‌ها تماس گرفته و به آنان توصیه کرده بود که در انتشار اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هوشیارتر عمل کنند و صرفا به نشر اخباری که از سوی منابع رسمی تایید شده است. وی تاکید کرده است که این روز‌ها رسانه‌ها باید از انتشار اخبار جعلی پرهیز کنند تا لطمه‌ای به رسالت خبررسانی شفاف و دقیق آن‌ها وارد نشود.

در پایان از همه رسانه‌ها انتظار می‌رود که بدون توجه گمانه زنی‌ها و فیک منتشرشده در فضای مجازی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، صرفا خبر‌هایی را منتشر کنند که از سوی منابع رسمی دست‌اندرکار انتخابات یا منابع آگاه، موثق و شناخته شده مرتبط با نامزد‌های ریاست جمهوری منتشر شده است. آخرین قیمت‌های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رکنا، تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۸۹۹۹۲، www.rokna.net
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین