پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: با وجود افزایش تقاضا و مصرف، سبد انرژی کشور به همان میزان باید رشد داشته باشد و وقتی بخشی از تراز تولد نیروگاهی کشور را کاهش می‌دهیم، باید به همان میزان در بخش دیگر افزایش را جبران کنیم، بدین معنی که باید به سوی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و برقآبی برویم.
شعار سال: روز گذشته شاهد بیشترین میزان خاموشی‌های پراکنده در کشور بودیم؛ این در حالی است که کارشناسان در سال‌های گذشته در این مورد و کمبود برق هشدار داده بودند.

کارشناسان می‌گویند عدم گسترش و تبدیل نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت تولید برق از سوی وزارت نیرو علت اصلی خاموشی‌های سال گذشته و امسال است؛ البته وزارت نیرو کمبود منابع مالی را دلیل عدم افزایش ظرفیت تولد برق عنوان می‌کند و برخی کارشناسان کم‌کاری این وزارتخانه را دلیل می‌داند و عده‌ای هم معتقدند اجرای توافقنامه پاریس با وجود عدم تایید شورای نگهبان از سوی دولت علت عدم ساخت نیروگاه است.

پیام باقری، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران درباره خاموشی‌ها گفت: بیشترین تولید برق در کشور ما از طریق نیروگاه‌های گازسوز انجام می‌شود که درصد آلایندگی پایین‌تری نسبت به نیروگاه‌های فسیلی مثل مازوت و سوخت‌های جایگزین دارند.
 
ریشه خاموشی‌ها به عدم مدیریت وزارت نیرو برمی‌گردد/ سالانه ۵ هزار مگاوات برق باید وارد مدار می‌شد که نشد

وی افزود: با وجود افزایش تقاضا و مصرف که بر اساس آمار حدودا ۵ تا ۶ درصد در سال افزایش است، سبد انرژی کشور به همان میزان باید رشد داشته باشد و وقتی بخشی از تراز تولد نیروگاهی کشور را کاهش می‌دهیم، باید به همان میزان در بخش دیگر افزایش را جبران کنیم، بدین معنی که باید به سوی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و برقآبی برویم.

باقری اظهار کرد: ریشه کاهش سرمایه گذاری در برق، کمبود سرمایه است؛ زیرا احداث نیروگاه‌ها بسیار زمان‌بر و سرمایه‌بر است. بر اساس برنامه ششم می‌بایست سالی ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار می‌شد و برای رسیدن به این هدف باید حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار برای احداث نیروگاه و شبکه‌های متناظر، سرمایه گذاری می‌شد که تامین این منابع مالی محقق نشد و نهایتاً کمتر از نصف این میزان به‌طور میانگین در سال‌های اخیر وارد مدار شد.

این فعال صنفی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها و منابع آبی و تاثیر آن در نیروگاه‌های برقآبی در کنار دیگر عوامل باعث شد مصرف از تولید بیشتر شود و امروز با مشکل کمبود برق مواجه هستیم که بخشی از این کمبود با مدیریت مصرف قابل حل است، ولی برای بخش دیگر چاره‌ای جز خاموشی‌های برنامه ریزی شده نیست.

وی با تاکید بر اینکه ریشه کمبود برق و خاموشی‌ها به عدم افزایش ظرفیت تولید توسط وزارت نیرو برمی‌گردد، گفت: مشکل وقتی بیشتر شد که در ایجاد و اضافه کردن نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم با مشکل مواجه شدیم و گرمای زودهنگام بر کسری برق افزود و در مجموع با کمبود تولید مواجه هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دانا، تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۳۷۰۳۵، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین