پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۳۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
صباح شیری، مدیر انتشارات «صبح آراد» که به‌عنوان ناشر برتر استان ایلام در سال ۱۳۹۹ معرفی شد، یکی از مشکلات عمده ناشران در این استان را عدم اتصال به چرخه پخش حرفه‌ای کتاب، عنوان و تاکید کرد: این مشکل موجب شده کتاب‌های جدی و پرمحتوایی که توسط ناشران ایلامی منتشر می‌شود، در سطح ملی و گسترده به دست مخاطب نرسد.
شعار سال: «صباح شیری»، متولد سال ۱۳۵۶ دارای مدرک دکتری شیمی تجزیه و استاد دانشگاه‌های ایلام، در سال ۱۳۹۱ به عنوان استاد و معلم نمونه کشوری انتخاب شد. وی در سال ۱۳۹۲ انتشارات «صبح آراد» را راه‌اندازی کرد و ۴ سال ناشر برتر استان ایلام بوده و تاکنون ۵۲ عنوان کتاب و ۳۸ مقاله ISI و ISC و پژوهشی منتشر کرده است. در سال ۹۹ به عنوان ناشر فعال عمومی با ۳۴ عنوان کتاب منتشرشده و ناشر تخصصی فعال حوزه کودک و نوجوان با ۱۵ عنوان کتاب چاپ‌شده ازسوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هفته کتاب و کتابخوانی، انتخاب و تجلیل شد. با این ناشر فعال استان به گفتگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

حوزه تخصصی نشر «صبح آراد» چیست؟

حوزه تخصصی انتشارات «صبح آراد» به طور کلی سه بخش است: حوزه آموزشی و کمک آموزشی، کودک و نوجوان و عمومی.

تاکنون چند عنوان کتاب منتشر کرده‌اید؟

از آغاز فعالیت انتشارات تاکنون، حدود ۱۸۷ عنوان کتاب در موضوعات مختلف برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال منتشر کرده‌ایم و چندین عنوان دیگر هم زیر چاپ داریم.

سال گذشته به عنوان فعال‌ترین ناشر عمومی و تخصصی و مولف فعال با ۱۴ اثر منتشرشده از‌سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتخاب و تجلیل شدید. خودتان دلیل این انتخاب را در چه می‌دانید؟

دلیل این انتخاب، تعداد عنوان بالای چاپ کتاب در انتشارات ما بود. در حوزه کودک نیز پر تیراژترین و عنوان بالا باعث شده به عنوان ناشر برتر استان انتخاب شویم.

گویا سال گذشته توفیق‌هایی دیگر هم در حوزه کاری داشته‌اید.

بله در حوزه نشر آثار ادبیات کودک و نوجوان، به عنوان نویسنده و مولف برتر نوجوان نیز انتخاب شدم.

از آثار خودتان در حوزه‌های ترجمه و تالیف بگویید.

آثارم در قالب‌های ترجمه و تالیف، بیشتر در حوزه کودکان و کتاب‌های آموزشی است. ضمن آنکه بیشتر کتاب‌های منتشرشده، در بُعد مهارتی مخاطب مورد نظر بوده که دامنه اطلاعات و محیط اطراف را به‌خوبی بشناسد. یکی از مشکلات عمده ناشران در استان ایلام، عدم اتصال به چرخه پخش حرفه‌ای کتاب است که موجب شده کتاب‌های جدی و پرمحتوایی که توسط ناشران ایلامی منتشر می‌شود، در سطح ملی و گسترده به دست مخاطب نرسد.

تحلیل و آسیب‌شناسی شما از این مشکل چیست؟

در حوزه پخش به علت عدم انسجام بین ناشران و همچنین نبود اتحادیه ناشران، آسیب‌های زیادی دیده‌ایم که البته در این زمینه فعالیت‌های انجام شده است. می‌توان گفت عدم ارتباط با واحد‌های پخش کننده تهران و دیگر مراکز استان به علت عدم شناخت از ناشران و نداشتن روابط عمومیِ خوب ناشران در حوزه فروش، از عواملی بوده که موجب شده آثار ناشران ایلامی به‌موقع در چرخه پخش قرار نگیرد و به‌خوبی به دست مخاطب نرسد.

همکاری نیمی از مؤلفان ایلامیِ مقیم در خارج از استان با ما!

از برنامه‌های نشرتان در سال ۱۴۰۰ بگویید.

در سال جاری به یاری خداوند متعال همچنان دارای راهبردی سال فعال هستیم هرچند قیمت کاغذ قطعاً تاثیر منفی در بازار نشر دارد.

به عنوان ناشر و مؤلف و استاد دانشگاه، عمده مشکلات نشر را چگونه بررسی و آسیب شناسی می‌کنید؟

از جمله آسیب‌های اصلی حوزه نشر می‌توان پایین بودن سرانه مطالعه در ایران برشمرد. همچنین خانواده‌ها در سبد خرید سرانه خاصی برای خرید کتاب قرار نمی‌دهند که ریشه آن برمی‌گردد به عدم شناخت کافی و مشکلات اجتماعی اقتصادی که نیازمند یک برنامه مدون و راهبردی در سطح کلان است.

انتشارات «صبح آراد» در حوزه آثار دانشگاهی چه اقداماتی انجام داده است؟

در حوزه دانشگاهی و کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی خوشبختانه با اساتید روابط تعاملی بسیار عالی برقرار است و در این حوزه هر سال عنوان زیادی نشر داریم. البته خوشبختانه در حوزه جذب مؤلفین حرفه‌ای و تخصصی و جدی خوب عمل کرده‌ایم و بیش از ۵۰ درصد مولفین از استان‌های دیگر و خارج از استان با نشر صبح آراد در قالب‌های مختلف همکاری دارند.

شیوع ویروس کرونا بر چاپ و نشر تاثیرات منفی گذاشته است. با کرونا و آسیب‌هایش به حوزه نشر، چگونه کنار آمدید؟

به نظرم کرونا هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این نظر که خانواده با توجه تحرک و رفت و آمد کمتر در طول روز می‌توانند در حوزه‌ای مختلف مطالعه داشته باشند، از منظر تهدید شیوع گسترده ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی اکثر خانواده تاثیر منفی گذاشت و باعث رکود بازار به طور کلی و بخصوص در حوزه نشر شد و امکان خرید از جوامع هدف را گرفت.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ibna.ir، ۳۰۶۶۴۰
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
ناشر برتر شدن در این وضعیت نشر همت والا میخواهد
جبار
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
به شرط اینکه کتاب سازی مطرح نبوده باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین