پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
موضوع واکسیناسیون سالمندان و افراد ۷۰ ساله به بالا در حال حاضر به یکی از اولویت‌های نظام سلامت و خانواده‌ها تبدیل شده است. تزریق واکسن به والدین سالمند یک نگرانی و حضور در صف‌های طولانی تزریق نیز نگرانی دیگری است. این روز‌ها تصاویر زیادی از مراکز مختلف تزریق دست به دست می‌شود که در آن افراد ۷۰ ساله به بالا که نوبت تزریق واکسن آن‌ها فرا رسیده است در صفوف فشرده و طولانی و بدون هیچ تمهید بهداشتی تجمع کرده‌اند.
شعار سال : موضوع واکسیناسیون سالمندان و افراد ۷۰ ساله به بالا در حال حاضر به یکی از اولویت‌های نظام سلامت و خانواده‌ها تبدیل شده است. تزریق واکسن به والدین سالمند یک نگرانی و حضور در صف‌های طولانی تزریق نیز نگرانی دیگری است. این روز‌ها تصاویر زیادی از مراکز مختلف تزریق دست به دست می‌شود که در آن افراد ۷۰ ساله به بالا که نوبت تزریق واکسن آن‌ها فرا رسیده است در صفوف فشرده و طولانی و بدون هیچ تمهید بهداشتی تجمع کرده‌اند. این موضوع از آن روز نگران کننده است که افراد در صورت دریافت واکسن پس از دو هفته در برابر بیماری ایمن می‌شوند و در همین فاصله تزریق واکسن تا ایمنی ممکن است موجب انتقال بیماری به افراد دیگر شوند.

ازدحام در شهر‌های مختلف

به گزارش سپید، موضوع ایستادن در صف‌های طولانی برای دریافت واکسن تنها مربوط به این روز‌ها نیست، از همان روزی که شایعه ثبت نام واکسن در مراکز بهداشتی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شاهد تجمع افراد برای درج نام خود و انتظار برای دریافت واکسن کرونا بودیم. با این حال در همان زمان وزارت بهداشت اعلام کرد که این وزارتخانه اسامی افراد سالمند ۸۰ سال به بالا را دارد و هرگاه زمان تزریق برسد، آن‌ها را فرا می‌خواند، لذا هیچ مرکز بهداشتی اقدام به ثبت نام افراد نخواهد کرد. این اعلام موجب شد تا صفوف ثبت نام شکسته شود و دیگر کسی بدین منظور به مراکز بهداشتی مراجعه نکند.

با آغاز روند واکسیناسیون افراد ۸۰ ساله و فراخوان‌ها به مراکز تلقیح واکسن ازدحام و صف‌بندی نیز آغاز شد. نگرانی از جاماندن و کمبود مراکز تزریق یکی از دلایل اصلی این ازدحام عنوان شده بود. وزارت بهداشت برای مقابله با این موضوع در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سهمیه واکسن جاماندگان، محفوظ است. از سوی دیگر این نهاد در اقدامی دیگر «واکسیناسیون خودرویی» را نیز راه‌انداخت تا افرادی که توان حضور در مراکز را ندارند سوار بر خودروی خود واکسن را دریافت کنند. از سوی دیگر وزارت بهداشت ثبت نام از طریق سامانه سلامت را آغاز و اعلام کرد خود اقدام به نوبت‌دهی می‌کند. این اقدامات نیز نتوانست مردم را از صفوف تشکیل شده منصرف کند. حضور میدانی در اماکن مختلف تزریق واکسن، تصاویر منتشر شده در فضای اجتماعی و نوشته‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی همگی دال بر این موضوع هستند که این وضعیت در سراسر کشور وجود دارد.

بندر انزلی و لاهیجان در شمال کشور یا مراکز ایران‌مال و ساعی در تهران از جمله مراکزی هستند که ازدحام‌های صورت گرفته در آن‌ها موجب انتقادات زیادی شده است. در مرکز ساعی یک سالن ورزشی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است صندلی‌ها به ردیف چیده شده تا افراد بر روی آن بنشینند و به ترتیب دوز اول واکسن را دریافت کنند. در روز‌های نخست این مرکز خلوت بود و افراد بر اساس نوبت اعلام شده مراجعه می‌کردند، اما به تدریج صف مراجعه کنندگان در این مرکز آغاز شد. حال تصاویری که از این مرکز منتشر شده نشان می‌دهد که صف‌ها به بیرون از مرکز کشیده شده است.

انتقادات در شبکه‌های اجتماعی

کاربری به نام علی در مورد تجمع در مرکز ایران‌مال توئیت کرد: «اعلام کردند همه بیایند ایران مال و با هر سِنی واکسن بزنند. بعد از دو سه ساعت که صف درست کردند و فیلم برداری را تمام کردند، گفتند فقط برای ۶۵ سال به بالا واکسن دارند.»

فرد دیگری با نام کاربری میکل‌آنژ نوشت: «گفته بودند واکسن کرونا برای تمام سنین می‌زنند و آدرس دادند و کلی زن و مرد جمع شدند و در ۲ ساعت یک صف وحشتناک درست شد آمدند فیلم گرفتن و بعد گفتند فقط برا ۸۰ سال واکسن می‌زنند.»

یک کاربر دیگر نیز در مورد صف شکل گرفته در روز‌های اخیر مجموعه ایران‌مال چنین گفت: «دو روز قبل ایران مال اعلام کرد براى تمام سنین واکسن کرونا زده می‌شود فردای آن روز چند کیلومتر مردم در صف شدند، بعد از دو ساعت فیلم‌بردارى از مردم معذرت خواهى کردند و گفتند ادمین ایران مال اشتباه کرده است.»

رسول شکوهی روزنامه‌نگار و از افراد مبتلا به ام‌اس نیز از تجربه خود و حضور در صف دریافت‌کنندگان واکسن بیماران خاص نوشت: «۲۱ فروردین بود که فراخوان‌هایی در گروه‌ها و کانال‌های مربوط به بیماری ام‌اس منتشر شد که بیماران خاص می‌توانند با مدارک پزشکی خود و مراجعه به برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امام حسین (ع) و طالقانی واکسن کرونا دریافت کنند. آن زمان هنوز برنامه‌ریزی مشخصی درباره واکسیناسیون بیماران خاص اعلام نشده بود و بسیاری از بیماران ام‌اس مانند من به بیمارستان امام حسین (ع) مراجعه کردند و با شلوغی و ازدحام و بی‌برنامگی روبرو شدند و از واکسن زدن منصرف شدند. مشروح اتفاقات آن روز را در گزارشی با عنوان «واکسن کرونا برای بیماران خاص؛ شلوغی و تجمع بدتر از صف مرغ» نوشتم. بعد از آن لینکی از طریق انجمن ام‌اس برای ثبت نام واکسن کرونا مشخص شد و بیماران می‌توانستند با ثبت نام آمادگی خود را برای دریافت واکسن اعلام کنند. به بیمارستان یاس رفتم و باز هم تجمع بیماران ام‌اس و سرطانی و سالمندان به شدت نگران کننده بود. یکی از مشکلات این بود که یک نفر برای تزریق از طرف بیمارستان تعیین شده بود و باقی کادر درمان مشغول انجام کار‌های اداری بودند و تا جایی که من پیگیری کردم ناظری هم از طرف وزارت بهداشت حضور نداشت و نمی‌شد این مساله را از طریق او پیگیری کرد. حتی تعداد صندلی‌هایی که در فضای باز و در گرما برای نشستن بیماران در زمان انتظار در نظر گرفته شده بود نیز کافی نبود و تعداد زیادی از بیماران روی زمین و روی بلوک‌های سیمانی نشسته بودند. یک ساعت و نیم منتظر ماندم تا اسمم را صدا بزنند و بتوانم واکسن تزریق کنم. گرما یکی از اصلی‌ترین عوامل برای تشدید علائم ام‌اس است و منتظر ماندن بیماران در گرما آن هم با ازدحام و تجمع از چند حوزه می‌تواند برای این بیماران خطرناک باشد.»

علت ازدحام

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در مورد دلایل تشکیل ازدحام در مراکز تزریق واکسن و شلوغی آن‌ها به سپید، گفت: «باید برنامه‌های دیگر و واکسیناسیون‌های دوره‌ای غیر کرونا همچنان در مراکز بهداشتی انجام شود از سوی دیگر نمی‌توان اجازه داد برنامه مراقبت از مادران باردار و افراد سالمند تحت تاثیر کرونا قرار بگیرد.»
وی افزود: «باید مراکز واکسیناسیون تجمیعی راه‌اندازی شود و پایگاه‌های سلامت به مراکز تجمیعی واکسیناسیون متصل شوند.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: «باید دانست نه تنها کرونا ضعیف نشده که حتی قدرت سرایت و چسبندگی ویروس به وسیله جهش‌های ژنتیکی بیشتر شده است. در این راستا باید چند کار اصلی انجام شود که در راس همه این‌ها بالا بردن سرعت واکسیناسیون است.»

اگرچه رئیسی از دلایل شلوغی این مراکز پرده بر می‌دارد، اما باید یادآور شد که شبکه‌های اجتماعی هم به یکی از دلایل تشکیل این صف‌‎ها تبدیل شده است. اغلب کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از رسیدن واکسن به والدین‌شان می‌نویسند، خبر مراکز خلوت‌تر را اعلام می‌کنند. این اخبار موجب می‌شود تا جمعیت زیادی به ظن خلوت بودن و سرعت دریافت واکسن به این مراکز مراجعه کنند و تجمعاتی مانند آنچه در مجموعه ایران‌مال رخ داد شکل بگیرد.

اما این تنها حضور در صف واکسیناسیون نیست که انتقادبرانگیز شده است، اخیرا برخی مراکز با افراد دارای اولویت سنی برای دریافت واکسن تماس می‌گیرند و پس از مراجعه فرد به آن مرکز به او اعلام می‌شود که در حال حاضر تنها به سن خاصی واکسن تعلق می‌گیرد. ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‎نگار نیز با انتشار تصویر پیامکی که برای تلفن مادر او ارسال شده است در توئیتر نوشت: «برای مادرم اس‌ام‌اس آمده که امروز ساعت چهارعصر به فلان مرکز مراجعه کنید برای تزریق واکسن، مراجعه کرده و با این پاسخ مواجه شده که فعلا فقط افراد ٧۵ سال به بالا واکسن می‌زنیم، نه شما. مادرگفته است:خب این پیامک چرا برایم آمده است؟ جواب دادند: بروید همان تهران واکسن بزنید که برایتان این را فرستاده است.»

این توئیت بنی‌یعقوب با پاسخ جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت مواجه شد، جهانپور در این راستا ضمن قول پیگیری این موضوع نوشت: «می‌بایست واکسن را تزریق می‌کردند.» پس از تاکید جهانپورمبنی بر لزوم تزریق واکسن، بنی‌یعقوب از مراجعه دوباره مادرش به این مرکز در بندرانزلی و تکرار وضعیت قبلی خبر داد.

برخی از مراجعه کنندگان به مراکز واکسن نیز افرادی هستند که علی‌رغم ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت هنوز پیامکی از سوی وزارت بهداشت برای آنان ارسال نشده است، با این وجود افراد مذکور به دلیل ترس ناشی از عدم دریافت واکسن حاضر هستند به مراکز اعلام شده مراجعه کرده و تا ساعت‌ها در صف واکسن منتظر بمانند.

رئیسی روز گذشته در رابطه با افرادی که پیامک وزارت بهداشت برای آن‌ها ارسال نشده است، گفت: «قبلا اعلام کردیم کسانی که با آن‌ها تماس نگرفتند، بیایند و ثبت نام کنند، ما در حال حاضر این روش را در پیش گرفتیم که همه ثبت نام کنند و بعد بر اساس ثبت‌نام به آن‌ها نوبت‌دهی می‌کنیم. خوشبختانه از دیروز (سه‌شنبه) روند خیلی خوب شده و بالای ۹۰ درصد رشد داشته است. افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، حتما منتظر باشند.»

وی افزود: «کسانی که ثبت نام کردند و به آن‌ها پیامک نزدند، تا پایان این هفته صبر کنند که قطعا به آن‌ها پیامک زده می‌شود. زیرا بر اساس نوبت‌دهی است و اگر چنانچه به آن‌ها پیامکی زده نشد، به ویژه اگر بالای ۷۵ سال هستند، می‌توانند روز شنبه به یکی از مراکز تشریف ببرند و واکسن‌شان را دریافت کنند.»


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه سپید، تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۲۷۷۰، sepidonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین