پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
اصولگرایانی که تا دیروز می‌گفتند: با آمدن رئیسی همه آن‌ها صحنه را خالی می‌کنند و رئیسی در میانشان فرد «اصلح» برای ریاست جمهوری است، حالا زمزمه‌های ماندن در انتخابات را سر می‌دهند. یک طرف محسن رضایی است که در برنامه تلویزیونی به رئیسی حمله می‌کند و می‌گوید: «دادستان تهران نامزد‌ها را تهدید کرد، آیا می‌توانند با ستاد آقای رئیسی و رییس خودشان هم برخورد کنند؟». طرف دیگر بیژن نوباوه مشاور جلیلی که گفته است «او قصد کناره‌گیری به نفع هیچ کسی را ندارد» البته جلیلی اخیرا دیداری هم با رئیسی داشته است.
شعار سال: داوود حشمتی؛از میان نامزد‌های اصولگرا به نظر می‌رسد آقای رئیسی مشکل چندانی با علیرضا زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی نخواهد داشت. آن‌ها آماده هستند به سرعت با آستان بوسی، بضاعت خود را تقدیم او کنند. اما سعید جلیلی و محسن رضایی فکر می‌کنند در غیاب همه رقبای واقعی در انتخابات، این آخرین شانس آن‌ها در دستیابی به پاستور است. (البته اگر شورای محترم نگهبان تصمیم نداشته باشد از حالا تا یک قرن دیگر همچنان محسن رضایی را در انتخابات تایید صلاحیت کند)
 
فرصت آخر را تقدیم ابراهیم رئیسی خواهند کرد؟

سئوال این است که جلیلی و رئیسی این فرصت آخر را تقدیم ابراهیم رئیسی خواهند کرد؟ پاسخ مثبت است. آن‌ها می‌دانند با حضورشان هر یک رایی که از ابراهیم رئیسی کمتر کنند، معنایش فرستادن او به دور دوم انتخابات است؛ لذا روز آخر همه آن‌ها به نفع او کنار خواهند رفت. با این تفاوت که از حالا تلاش می‌کنند با بالا بردن سطح رقابت رئیسی را «وادار به ائتلاف کنند». به این معنا که بتوانند بخشی از دولتش را در اختیار بگیرند.

البته این احتمال را هم باید داد که اگر این فشار‌ها تبدیل به یک ائتلاف نشود، (یعنی رئیسی تسلیم محسن رضایی برای گرفتن معاون اولی نشود) محسن رضایی از عرصه خارج نشود و تنها راه برای خروج او یک فشار بالادستی باشد. اما در مورد جلیلی چندان نگرانی برای رئیسی وجود ندارد. جلیلی به دنبال سهم خواهی نیست و باتوجه به حمایتش از رئیسی در سال ۹۶ پیوند‌های ویژه میان آن‌ها برقرار است. اخیرا هم دیدار میان آن‌ها در ستاد انجام شده است؛ لذا آنچه رئیسی در شب آخر به جلیلی مرحمت کند، ائتلاف را برقرار می‌کند.

اما می‌ماند محسن رضایی. ظاهرا استراتژی محسن رضایی حمله به رئیسی و همتی است تا مثلثی را تشکیل دهد و دیگران را از دایره خارج کند. احتمال شکل گیری این مثلث نیز در مناظره‌ها وجود دارد. محسن رضایی تلاش می‌کند تا آراء کسانی که هنوز در تردید هستند، کسب کند. بر سر این سبد رای همتی نیز رقیب اوست. تنها شانس همتی این خواهد بود که بتواند بخشی از تحریمی‌ها را وارد انتخابات کند که به واسطه موجی که آن‌ها به راه می‌اندازند، رای مردد‌ها را نیز کسب کند.

در مجموعه اینکه: به نظر می‌رسد تنها فردی که در مساله رقابت با رئیسی جدی است، (آنهم تاحدی) محسن رضایی است. مابقی را باید #نامزدهای_الکی برای خالی نبودن عرصه به حساب آورد. این مساله در مورد خود محسن رضایی نیز می‌تواند صادق باشد. شاید او نیز ناچار شود مانند قالیباف در سال ۹۶ شب آخر تسلیم فشار‌ها شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از امتداد، تاریخ انتشار: ۱۲خرداد ۱۴۰۰، کد خبر:۲۷۱۷، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین