پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۴۵۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
اخیرا در اتاق انتخاباتی کلاب هاوس بحثی از جناب آقای همتی کاندید ریاست جمهوری در خصوص ظرفیت مدیریت بانوان در صنعت بیمه در زمان تصدی ایشان در ریاست بیمه مرکزی پرسیده شد که البته ایشان در زمان خود پاسخی را نیز ارائه فرمودند.

شعار سال:اخیرا در اتاق انتخاباتی کلاب هاوس بحثی از جناب آقای همتی کاندید ریاست جمهوری در خصوص ظرفیت مدیریت بانوان در صنعت بیمه در زمان تصدی ایشان در ریاست بیمه مرکزی پرسیده شد که البته ایشان در زمان خود پاسخی را نیز ارائه فرمودند.


 تحریریه بانکداری ایرانی به همین بهانه مقاله ای را در خصوص وضعیت و موضوعات سقف کوتاه و آرزوی بانوان در صنعت بیمه و بانک را بررسی میکند.
 
با توجه به قوانین سختگیرانه در صنعت بیمه و بانک کشور و علی الخصوص موضوع مورد اشاره ما در صنعت بیمه با توجه به وجود آیین نامه 90 بیمه مرکزی که بارها حتی به 90 پلاس تبدیل شد ولی تلطیف نشد، امکان دستیابی و رسیدن به کرسی های بالای مدیریتی اعم از هیات مدیره و مدیرعاملی گاهی به درصد صفر نزدیکتر است چرا که با توجه به اقلیت حضور بانوان در این صنعت و علی الخصوص عدم وجود و استفاده از همین قشر در کرسی های مدیریتی در شرکت های بیمه و به طبع آن عبور از مار و پله آیین نامه 90 حاکمیت شرکتی که خود غول بزرگتری برای بانوان شاغل در صنعت بیمه است که عبور از آن به مراتب سختگیرانه و سختتر است.
 
پدیده سقف شیشه‌ای در بسیاری از سازمان‌ها برای بانوان با ارتفاع متفاوت وجود دارد لذا در ایران و علی الخصوص در صنعت بیمه کشور ارتفاع آن اغلب بسیار کوتاه تر است.
 
بسیاری از شرکت ‌های بیمه بین‌المللی در جهت ترمیم این موضوع و افزایش سهم بانوان، صندلی‌های مدیریت ارشد سازمان را به عنوان یک هدف اصلی در نظر گرفته و براین اساس استراتژی‌های خاصی را تدوین میکنند.
 
در برخی کشورها هم در قوانین حاکمیت شرکتی به این امر پرداخته شده و به عنوان مثال در کشور هندوستان اگر گردش مالی یک شرکت از یک مبلغی بیشتر بشود، حتما در ترکیب هیات مدیره باید بانوان نیز حضور داشته باشند.

نکته قابل تاملی که مورد توجه است، اینکه چرا در شرکت های بیمه ای حضوری از بانوان در سطح اعضای هیأت مدیره دیده نمیشود، هر چند پیش از نتیجه گیری کامل باید به عرض برسانیم که تنها پیش از این سرکار خانم اعظم هنردوست بودند که مدت زمان بسیار کوتاهی در بیمه میهن به عنوان عضو جدید هیات مدیره بیمه میهن معرفی شدند و به نظر حتی موفق به اخذ تاییده آیین نامه 90 بیمه مرکزی نشدند و شرکت را ترک کردند و نهایتا در سابقه ۱۰۰ ساله صنعت بیمه کشور در حال حاضر تنها بانوانی که توانستند این دیوار را بشکنند و در کرسی هیات مدیره بودن، تاییدیه ی رسمی آیین نامه حاکمیت شرکتی را بگیرند و جایگاهی برای زنان در آن کرسی را حفظ کنند سرکار خانم معصومه معصوم بیگی عضو موظف هیات مدیره شرکت بیمه ملت و ناظر بر شبکه فروش و بازایابی شرکت نامبرده هستند که اکنون با همین سمت مشغول به فعالیت در این شرکت هستند و پیش از آن نیز خانم نوحی به عنوان عضو هیات عامل بیمه مرکزی و مدیرعامل موسسه بیمه ای متقابل کیش تحت نظارت بیمه مرکزی بودند و صد البته که اخیرا نیز با حکم حکومتی وزیر اقتصاد خانم اشرفی به عنوان هیات مدیره بیمه ایران منصوب شدند و همچنان اطلاعاتی از نحوه بررسی آیین نامه 90 ایشان اطلاعاتی در اختیار نیست.
 
 علی ایحال به نظر در شرکت های بیمه که نزدیک به ۳۰ شرکت بیمه ای در ایران وجود دارد هنوز از بانوان کسی در این جایگاه ها به جز نفرات اشاره شده دیده نمیشود. چه بسا که بودن حداقل یک خانم در اعضای هیأت مدیره شاید با دید متفاوت زنانه و ریز بینی به موضوعات، برخی اتفاقات خوب را در صنعت بیمه رقم می‌زد

بانکداری ایرانی درصدد است بیشتر به این موضوع بپردازد و از آثار مثبت این حرکت که وجود یک بانو در تمام اعضای هیات مدیره شرکت ها لازم است بیشتر پرداخت شود . در پایان لازم به یادآوری است که همه دولت ها در زمان تبلیغات برای جذب آرای ریاست جمهوری خود توسط این قشر شعارهایی که مورد پسند بانوان است را سر میدهند ولی بعد از انتخاب شدن از آن صحبت ها چیزی جز شعار باقی نمی‌ماند. در این موضوع دولت مردان تنها شعار میدهند اما در مقام عمل اتفاقی نمی افتد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری   بانکداری ایرانی، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1400، کدخبر:195121 ،www.bankdariirani.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین