پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در استودیوی محل مناظره‌ها حضور یافتند.در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزد‌ها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد.
شعار سال: ۷ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در استودیوی محل مناظره‌ها حضور یافتند.

 اولین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا دقایقی دیگر با موضوع اقتصاد برگزار خواهد شد. عبدالناصر همتی (رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی) و محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) احتمالا به خاطر تخصص در حوزه اقتصادی در این مناظره از سایر رقبا قوی‌تر ظاهر شوند.

در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزد‌ها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد.
تهدیدها و امان خواهی ها در نیمه اول مناظره انتخابات
قرعه اول به نام ابراهیم رئیسی درباره رفع موانع تولید افتاد

قرعه دوم به نام محسن رضایی درباره فرآینده بودجه ریزی افتاد. محسن رضایی جملات خود را با حمله به حسن روحانی و مناظره ۸ سال پیش آغاز کرد و گفت که در مقابل آن کلید بی خاصیت من یک هزارتومنی نشان دادم و گفتم اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند ارزش پول ملی افت می‌کند

قرعه سوم به نام عبدالناصر همتی درباره ابربدهکاران بانکی آغاز شد. او جملات خود را درباره جای خالی زنان و برخی نامزد‌ها در مناظرات آغاز کرد. او گفت من برخلاف برخی دوستان که در اینجا هستند اقتصاد می‌دانم. او گفت بقیه دوستان از تولید ثروت حرف نمی‌زنند و از توزیع فقر حرف می‌زنند. همتی گفت محسن رضایی FAFT را در مجمع تشخیص مصلحت نظام گروگان گرفته بود.

قرعه چهارم به نام محسن مهرعلیزاده افتاد. سوال او درباره فرار مالیاتی بود. پرسیده شد برنامه شما برای جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟ او هم از شائبه مهندسی انتخابات صحبت کرد و از لزوم جبران جفا سخن به میان آورد و پرسید آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است؟ مهرعلیزاده به رئیسی گفت شما فقط ۶ کلاس سواد دارید و با این سواد نمی‌شود کشور را اداره کرد

قرعه پنجم به نام امیرحسین قاضی زاده هاشمی افتاد. سوال از او درباره تقویت ارزش پول ملی بود و پرسیده شد برای تقویت ارزش پول ملی چه راهکاری دارید؟ او توضیح داد که اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم به عنوان ام المسائل می‌توانیم ارزش پول ملی را هم تقویت کنیم. متاسفانه مسئولین ما به جای اینکه مسئول حفاظت ارزش پول ملی باشند مسئول حفاظت از ارزش خارجی هستند. قاضی زاده هاشمی گفت حکمرانی پول ملی مسئول مشخصی در کشور ندارد.‌ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خودش را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار. وی گفت درباره کنترل قیمت‌ها و تورم بسته‌ای را در دولت سلام آماده کرده است.

قرعه ششم به اسم علیرضا زاکانی افتاد. از او درباره کنترل نقدینگی سوال شد و گفته شد برنامه شما برای کنترل نقدینگی چیست. زاکانی گفت که دوستان در اینجا انشا می‌خوانند. اینجا جای پاسخ دادن است. او با حمله به همتی آغاز کرد و گفت که شما اقتصاددان نیستید و باید نوبل شیمی بگیرید، چون ارزش پول را از بین بردید. او همتی را تهدید کرد که اگر با این روند ادامه دهید ناگفته‌هایی را در مناظره خواهد گفت. وی به همتی گفت شما درباره رد صلاحیت‌ها گفتید درحالیکه خودتان نباید اینجا می‌بودید.

قرعه هفتم سوال از سعید جلیلی درباره محرومیت زدایی بود. سعید جلیلی درباره طرح سبد غذایی و رساندن ۲۲۰۰ کالری به مردم صحبت کرد. او امکان سفر مردم را هم یادآوری کرد.

در بخش دوم مناظره علیرضا زاکانی به عنوان نفر اول با حمله لفظی به عبدالناصر همتی آغاز کرد

محسن رضایی هم در ۵ دقیقه خود با نشان دادن یک نمودار گفت که همتی یک اقتصاددان نیست و سیاست پولی که ایشان در پیش گرفت سیاست بسیار غلطی بود یک فاجعه بزرگ در نقدینگی به وجود آورده است. او موضوع گروگان FATF را گفت من یک سربازم و رجز می‌خوانم.

سعید جلیلی درباره FATF گفت ما ۳۹ برنامه اقدام را در این باره انجام دادیم و FATF نپذیرفت. او گفت همتی جزئی از یک رویکرد غلط است و می‌خواهد کشور را با نمایش اداره کند. کار مردان اقتصادی باید در میدان اقتصادی باشد.

عبدالناصر همتی گفت که قبلا گفته بودم در مقابل ۵ نامزد هستم و به ریاست آقای رئیسی هستند. اگر دوستان بخواهند من جوابشان را بدهم باید قسم بخورند که تا آخر در مناظره‌ها باقی خواهند ماند وگرنه جوابشان را نخواهم داد. وی به جلیلی گفت خسته نشدید از این همه بیانیه خواندن. ۲۰ سال است که بیانیه می‌خوانید و کشور را به این وضعیت رساندید. او گفت من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم که شما اقتصاد نمی‌دانید. او به جلیلی گفت شما در زمین ترامپ بازی کردید. من مسئول بازار بودم و به مردم می‌گفتم به همت آقای جلیلی و محسن رضایی FATF به لیست سیاه رفت و دلار می‌توانست ۵۵ هزار دلار شود. او به رضایی گفت من می‌دانم شما چطور مدرک اقتصاد گرفته اید.

در بخش سوم مناظره قرار شد نامزد‌ها درباره نحوه اداره اقتصاد در دولتشان توضیح دهند

قرعه اول به نام سعید جلیلی افتاد که او گفت در ۴ حوزه کشاورزی؛ نفت و گاز؛ برق و معدن برنامه ریزی کرده است که کشور درآمدزایی کند

محسن رضایی گفت درباره این سوال گفت اینکه آقای همتی رجزخوانی نظامی را نمی‌فهمد عجیب نیست و اگر دولت را دست بگیریم ایشان و برخی مدیران دولت روحانی را ممنوع الخروج می‌کنم.

محسن مهرعلیزاده در این بخش از سوابق اقتصادی و مدیریتی خود در دولت‌های گذشته صحبت کرد.

عبدالناصر همتی در این بخش گفت که اجازه بدهیم یک بار اقتصاددانان سررشته امور را به دست بگیرند و سیاست تابعی از اقتصاد باشد. او گفت آیا با حرف‌هایی که آقای رضایی درباره ممنوع الخروج کردن من گفتند آقای رئیسی به من امان نامه می‌دهند که بعد از انتخابات اقدامی علیه من نشود؟

قاضی زاده هاشمی گفت هر چه بقیه را نصحیت می‌کنیم رفقا رعایت نمی‌کنند بهتر از حرف خودمان را بزنیم. او گفت روش حکمرانی کشور فرسوده است و باید اصلاح شود.

علیرضا زاکانی در این بخش بار دیگر به همتی گفت خواهش می‌کنم علمی صحبت کنید و تهمت نزنید. این که می‌گویید پوششی هستم در ادامه همان راهبرد تخریبی است علیه من راه افتاده است. او گفت ما آماده ایم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید. او با نشان دادن نمودار‌هایی توضیح داد که برای اقتصاد کشور برنامه دارد. من به دنبال خلق ثروت هستم

ابراهیم رئیسی در این بخش درباره دیدگاه‌های اقتصادی خودش گفت من در قوه قضائیه جایگاه مطالبه گر دارم اگر رئیس جمهور شوم جایگاه پاسخگو خواهم داشت. من نیاز ندارم به دنبال پست باشم. دلیل اقبال مردم به من در این است که با عملکرد من آشنا هستند. به من می‌گویند چرا واحد‌های تولیدی را احیا کردید؟ ۴ تا را هم شما می‌رفتید.

نیمه دوم مناظرات ریاست جمهوری آغاز شد؛
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار:۱۵ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۶۰۵۶۳۲، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین