پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها شعارهایی را در رابطه با نظام سلامت و بهداشت کشور مطرح می کنند که با توجه به سابقه و تجربه چند ساله ، این شعارها فقط در حد حرف باقی می ماند. در حالی که نظام سلامت نیاز به مدیران کاربلد، متخصص و حرفه‌ای در تمام قسمت‌ها دارد. با این تفاسیر باید نگران بود که مدیریت بخش سلامت را سیاسی نکنید!
شعار سال: بررسی رسانه متخصصین بهداشت ایران نشان می‌دهد، در دو موضوع، اوضاع آینده نظام سلامت در دولت بعد نگران کننده است. اولین موضوع ارائه برنامه‌های آتی نظام سلامت به شکل کلی بدون مصداق و تکرار شعار‌هایی است که چند ده سال همگان فریادش را زدند و دیگری حمایت گروه‌ها و افراد از برخی نامزد‌های ریاست جمهوری است که نگرانی را برای مدیریت نظام سلامت بعدی دوچندان میکند.

برنامه‌هایی که از سوی نامزد‌ها مطرح میشود عملا کلی گویی است. هیچ مصداق روشنی برای تحقق اهداف وجود ندارد. در بخش بهداشت باز تکرار حرف‌های تقویت پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت است که همیشه شعار مسئولین بوده، ولی عملیاتی نشده است.
مدیر شدن به شرط حمایت از کاندید یا شایستگی!
از سویی دیگر متاسفانه محفل آرای سخنرانی‌ها در بخش سلامت، تکرار جملات نمایشی توجه به پیشگیری و بهداشت است که همواره پشت تریبون‌ها زیباست، ولی در عمل به دو دلیل نه تحقق پیدا میکند و نه بدست می‌آید. یک: انتصاب مدیرانی در بهداشت که از جنس بهداشت نیستند و دو: نداشتن نظر جامع درباره ابعاد بهداشت و پیشگیری.

از جنبه‌ای دیگر، درحالی که نظام سلامت نیاز به مدیران کاربلد، متخصص و حرفه‌ای در تمام قسمت‌ها دارد، حمایت و چسبیدن عده‌ای به نامزد‌های فعلی ریاست جمهوری که هیچ تجربه و توان اجرایی برای مدیریت نظام سلامت دولت بعد ندارند، موجی از نگرانی را ایجاد میکند که آیا قرار است به خاطر این حمایت ها، در آینده مدیریت نظام سلامت در اختیار این افراد قرار بگیرد؟

حمایت گروه‌های افراطی ضد واکسن و ضد اصول سلامت که هیچ سنخیتی با نظام سلامت ندارند با برخی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری هم نگران کننده است. آن‌ها بدنبال کسب کرسی در نظام سلامت آینده‌ای هستند که خیلی از اصول بنیادی اش همچون واکسن، اصول پیشگیری، درمان و ... را قبول ندارند.

باید نگران بود...

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال متخصصین بهداشت ایران
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین