پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۴۷۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
کبگانیان به بیان توضیحاتی درباره دانشگاه‌هایی که در طرح ساماندهی آموزش عالی مشمول الحاق می‌شوند و دارای حداقل‌های لازم برای تشکیل دانشگاه نیستند، پرداخت.
شعارسال:منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۵۰ نقشه جامع علمی کشور  اظهار کرد: در مصوبه آمایش آموزش عالی در وزارت علوم بخش ساماندهی دانشگاه ها، موسسات و مراکز در مدت اخیر کلید زده شده است. بر اساس مصوبه آمایش و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مقرر شد هماهنگی‌هایی بین وزارت علوم و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برقرار شود.

او درباره نتیجه تصمیمات در فاز اول ساماندهی اظهار کرد: از ۸۸ موسسه، مشمول طرح ساماندهی در وزارت علوم، ۱۶ موسسه به صورت قطعی ساماندهی می‌شوند و این ساماندهی در قالب انحلال و یا ادغام با سایر موسسات نیست بلکه این موسسات به سایر موسسات الحاق می‌شوند. منظور از الحاق این است که اگر دانشگاه یا موسسه تک جنسیتی باشد به همان صورت در مکان فیزیکی فعلی خود ادامه فعالیت می‌دهد و حتی ردیف بودجه آن‌ها حفظ می‌شود. تاکنون در قالب طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی هیچ گونه انحلال و یا ادغام دانشگاهی نداشته ایم.

کبگانیان ادامه داد: در جلسه ۱۵۰ شورا با دو معیار و شاخص موافقت قطعی و موافقت اصولی به ساماندهی آن‌ها پرداخته شد.

این مقام مسئول شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تصمیمات جلسه ۱۵۰ ستاد نقشه جامعه علمی کشور ادامه داد: از واحد‌های ویژه خواهران ۵ مورد دارای حداقل‌های لازم یک دانشگاه بودند و شاخص‌های موافقت اصولی را هم نداشتند.

کبگانیان افزود: درباره دو دانشگاه که مقداری قابل بحث بودند، موافق شد تا یکی از آن‌ها که مخصوص بانوان بود، مجوز موافقت قطعی این دانشگاه به موافقت اصولی تبدیل شد و زمانی برای آن‌ها در نظر گرفته شد که شاخص‌های خودشان را به حداقل لازم برسانند. البته وزارت علوم هم نیاز است که همکاری و پشتیبانی لازم را انجام دهد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: درباره دانشگاه صنعتی بیرجند هم بحث و بررسی شد و هیئتی به این دانشگاه اعزام شده تا شرایط آن‌ها بررسی شود و تبدیل موافقت قطعی به اصولی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. وزارت علوم هم موظف شد طی چهار ماه گزارش اجرایی شدن و موافقت اولیه و علاوه بر این ماموریت گرایی دانشگاه‌ها را انجام دهد و گزارش به ستاد نقشه ارسال شود. نمی‌توانیم مجوز دانشگاهی را لغو کنیم بدون اینکه اطلاع داشته باشیم چه رشته‌هایی و با چه هدف و ماموریتی در این دانشگاه وجود داشته اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: وزارت علوم بعد از این وارد فاز دوم بررسی و ساماندهی موسسات با بازه زمانی ۳ ماهه خواهد شد. وزارت علوم باید بازخورد فاز اول را طی چهار ماه جمع بندی کند و بازخورد هزینه دانشگاه و تطبیق آن به بحث ماموریت گرایی در چهار ماه انجام شود.

به گفته این مقام مسئول، در پایان این جلسه بر حضور حداکثری در انتخابات توسط دانشگاهیان و تشویق به این موضوع تاکید شد.

۵ دانشگاه تک جنسیتی حداقل معیار‌های تشکیل دانشگاه را هم ندارند
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۹۰۴۰۴، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین