پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
ازجمله وظایف شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌ها نظارت، کنترل، برنامه‌ریزی و هدایت بهره‌برداری از شبکه انتقال و توزیع برق همچنین است که با وجود تمام مشکلات و چالش‌ها در کنار انتقال جریان الکتریسیته به مشترکین در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی صورت گیرد.

شعار سال : برق منطقه‌ای یکی از حوزه‌هایی است که به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نیاز دارد که این مبالغ نیز از طرف سرمایه‌داران خارجی و همچنین بخش خصوصی تامین می‌شود که در این گفت‌وگو شرکت برق منطقه‌ای استان گلستان به عنوان مثال مورد ارزیابی قرار گرفته است.

حسین افضلی اظهار داشت: استان گلستان در صنعت برق یکی از استان‌های پیشرو بوده و در قسمت‌های مختلف توجه و سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت گرفته است. گفتنی است که ۳۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای خارجی مختلف و به خصوص چین، آلمان و فرانسه در این استان انجام شده است. چند کشور دیگر نیز در حوزه برق سرمایه‌های خود را به صنعت برق استان گلستان اختصاص داده‌اند و مراحل آن در حال طی شدن بوده و تا نهایی شدن امکان شفاف‌سازی این اعداد و ارقام وجود ندارد.

وی افزود: در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی نیز باید گفت که این میزان نیز رقم قابل توجهی بود و در دو استان گلستان و مازندران بیش از ۳۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و حدود ۴۵ مگاوات آن مربوط به سرمایه‌های خارجی و مابقی به سرمایه‌گذاری و قراردادهای داخلی مربوط می‌شود و اکنون این نیروگاه‌ها در حال فعالیت هستند. قابل ذکر است که این نوع سرمایه‌گذاری در تمام برق منطقه‌ای‌های استان‌های کشور انجام می‌شود و تنها شامل حال دو استان گلستان و مازندران نمی‌شود.

این کارشناس حوزه برق تصریح کرد: در بخش نیروگاه‌های کوچک مقیاس ۳۰۰ مگاوات ظرفیت تولید تعریف شده است اگر بخواهیم به نرخ روز محاسبه کنیم به ازای هر مگاوات ۱۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در بخش تولید ۳۰۰ مگاواتی رقم سنگینی می‌شود و چیزی بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

افضلی ابراز کرد: به تازگی ورود ماینرها به کشور و آغاز فعالیت آن‌ها حرف و حدیث‌های بسیاری را در حوزه برق به دنبال دارد که دو استان گلستان و مازندران از این قضیه مستثنی نیستند. قابل ذکر است که ماینرها اگر با مجوز فعالیت کنند بر اساس دستور رئیس جمهور در تابستان امکان فعالیت و استخراج ارز دیجیتال ندارد و از ابتدای مهر ماه سال جاری اجازه کار به آن‌ها داده می‌شود. بسیاری از این ماینرها به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و بخشی از موضوع اختلال در برق‌رسانی به استخراج‌های غیرمجاز مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت هفتگی جمع‌بندی کنیم هر هفته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه ماینر شناسایی می‌شود و گاهی اوقات نیز این تعداد کم و زیاد می‌شوند اما به طور میانگین ۶۰ الی ۷۰ دستگاه در هفته شناسایی و جمع‌آوری می‌شود. برق مصرفی این نوع فعالیت بسیار بالا بود و بالاخره تاثیر منفی بر عملکرد برق منطقه‌ای هر استان می‌گذارد تا جایی که نتوانیم برق مصرفی مشترکین را تامین کنیم و در صورت قانونی عمل کردن آن‌ها قطعا در تامین برق مشکلات به حداقل می‌رسد، اما در مجموع فعالیت‌های غیر مجاز استخراج رمز ارزها در کشور وجود دارد.

کارشناس حوزه برق تاکید کرد: برای برق مصرفی فعالیت ماینرها سقف و کفی در نظر گرفته نشده و میزان برق مصرفی آن‌ها بر اساس درخواست و صدور مجوز از طرف وزارت صمت و اداره برق منطقه‌ای است و فقط محدودیت زمانی اعمال می‌شود و بر اساس زمان استفاده در دوران اوج مصرف برق و ساعت‌های عادی هزینه برق با فرمول‌های متفاوتی محاسبه می‌شود اما در حداقل و حداکثر برق مصرفی توسط ماینرها قانون خاصی تعریف نشده و تنها محدودیت برای آن‌ها ممنوعیت فعالیت در ساعت اوج مصرف برق است.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز ، تاریخ انتشار 30 خرداد 1400 ، کد خبر : 180229 ، gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین