پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۴۸۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
حسن ارسطویی گفت: برای مهار فاصله طبقاتی در مدارس و آموزش متناسب بین دانش آموزان آموزش و پرورش باید دبیران در کلاس‌های کنکور را در مدارس جذب کرده و به این شکل دانش آموزان را تحت آموزش قرار دهند.
شعارسال: بسیاری از کارشناسان امر برگزاری کنکور را همچون الگو‌های موجود نخ‌نما و نیازمند بررسی می‌دانند. در حالی چندی قبل شورای انقلاب فرهنگی تصمیمات جدید را در دستور کار خود قرار داد که بسیاری از دانشگاه‌ها بدون نیاز به شرکت در کنکور می‌توانند در رشته مورد نظر تحصیل کنند. از سوی دیگر برخی از رشته‌های خاص همچنان نیازمند پذیرش از طریق کنکور هستند. برای این رشته‌های خاص هم قرار است تا سال ۱۴۰۲ نحوه برگزاری کنکور تغییر کند.
طی روز‌های اخیر ابراهیم سوزنچی، معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره طرح ساماندهی کنکور و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: «پیش نویس اولیه طرح این بود که امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور ملاک باشد، اما در فرآیند و تعاملات کارشناسانه، خواستار تاثیر امتحانات پایه یازدهم شدند و در نهایت در صحن شواری عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد فقط امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور، موثر باشد.»

او افزود: در کنکور سال ۱۴۰۱ تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم، ۴۰ درصد مثبت است، اما از سال ۱۴۰۲ تاثیر این امتحانات، ۶۰ درصد قطعی است و تا آن زمان، مشکلات ناشی از طرح و تصحیح سوال برطرف می‌شود.

تعلیم و تربیت در مدارس مورد توجه قرار بگیرد

حسن ارسطویی، کارشناس کنکور گفت: برگزاری کنکور برای داوطلبان مناسب است. اگرچه به مدت یکسال این افراد زحمات زیادی می‌کشند و داوطلب از لحاظ روانی استرس‌های فراوان را تحمل می‌کنند، اما جبران کاستی‌های سه سال دوره راهنمایی و دبیرستان می‌شود. کنکور باعث می‌شود تا دانش آموز درس را به شکل کامل مطالعه کند.

او افزود: لغو کنکور توصیه نمی‌شود، چون دانش آموزان ضعیف هستند و دیگر ملاکی برای جذب دانشجو باقی نمی‌ماند. برای مثال در مدارس غیرانتفاعی اگر دانش آموزان نمره ۹ بیاورد کادر آموزش نمره او را به ۱۵ افزایش می‌دهد.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: مگر اینکه امتحانات سه سال مدرسه را امتحان نهایی کنند تا به این شکل میزان مهارت و نمره دانش آموز مشخص شود.

او افزود: اگر امتحانات پایان سال نهایی باشد می‌توان تصمیم‌گیری کرد. به باور بنده حتی نمرات ترم اول دانش آموز هم مدنظر نیست، چون با نمره کلاسی و دست و دلبازی‌های معلمان در مدارس غیرانتفاعی مواجه هستیم.
 
برخی مدارس غیرانتفاعی برای نمره دادن به دانش‌آموز دست‌ودلبازند

ارسطویی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان محصل در مدارس غیر انتفاعی محدود است، گفت: باید برای دانش آموزان در مناطق محروم کیفیت سنجشی آموزشی انجام داد. این در حالی است که در صورت نبود کیفیت در آموزش مدارس داوطلب و دانش آموزان به سمت کلاس‌های کنکور سوق پیدا می‌کند.

او اظهار کرد: برای مهار این فاصله طبقاتی در مدارس و آموزش متناسب برای بین دانش آموزان آموزش و پرورش باید دبیران در کلاس‌های کنکور را در مدارس جذب کرده و به این شکل دانش آموزان را تحت آموزش قرار دهند.

ارسطویی تاکید کرد: باید الگوی مناسب از کشور‌های پیشرفته در حوزه آموزش مدنظر قرار بگیرد و مشخص شود تا کشور‌های موفق در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده‌اند. این در حالی است که بر اساس علم روز دانش آموزان با انواع مهارت‌ها را تحت تعلیم قرار می‌گیرند، اما در ایران تست زنی برای داوطلب اهمیت دارد. مهارت‌های زندگی، شاد زیستن، ایجاد رابطه مناسب و ... وجود ندارد. در این شرایط با داوطلبانی خسته برای تست زنی مواجه هستیم. البته اغلب رتبه‌های بالا در کنکور هم مهاجرت می‌کنند.

او افزود: آموزش و پرورش نیازمند تغییرات اساسی است. برای مثال معلمان گرفتار معاش خود هستند. آموزش و پرورش باید تعاریف خود را درباره معلم و دانش آموز را عوض کند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۹۹۲۷۲، borna.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین