پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۴۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱
بافتن و تاباندن یک مشت شعار و برنامه کم اثر شده است عملکرد قابل ارایه بخش تعاون؟ جوانی جویای نام و متاسفانه کم تجربه بنا بر ارتباطاتی ویژه می‌شود معاون وزیر تعاون و صد البته سکوت ملاحظه دار رسانه‌هایی امثال ما. نتیجه می‌شود گذشت چند سال عمر و درجا زدن‌ها یا حرکت لاک پشتی بخش تعاون. با خودت و با بخش تعاون چه کردی آقای کبیری؟

  شعار سال:معاون امور تعاون در پیامی به مناسبت روز جهانی تعاون (۱۲ تیر ۱۴۰۰)، فرا رسیدن این روز را به جامعه تعاونگران تبریک گفت و بیان داشت: در جغرافیای اقتصادی امروز دنیا ۳ میلیون تعاونی با همراهی یک میلیارد عضو خود توانسته‌اند ۱۰درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص دهند.

محمد کبیری در این پیام می‌افزاید: بر همین اساس می‌توان گفت تعاونی به عنوان الگویی کارآمد و مطلوب برای مدیریت نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت ایجاد و توسعه کسب وکار و کارآفرینی در راستای پاسخگویی به نیازهای مشترک با رویکرد توجه بنیادین به اصول و قواعد توسعه پایدار، صیانت از محیط زیست سالم، توجه به مسئولیت اجتماعی در مقابل جامعه و پایبندی به اخلاق حرفه ای، قلمداد می‌شود.
 
وی ادامه می‌دهد: نقش و جایگاه تعاونی‌ها در کمک به ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای جوانان دانش آموخته و نیز سازماندهی مشاغل خرد و خانگی و ایجاد پیوند معنی دار و تعریف شده بین بنگاه‌های کسب و کار کوچک و متوسط (SME) ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
معاون امور تعاون می‌افزاید: بر همین اساس در برنامه‌های توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور (برنامه اشتغال پایدار و برنامه توسعه اشتغال روستایی)، سهم و نقش ویژه‌ای برای کسب و کارهای تعاونی در نظر گرفته شده است.
 
به گفته وی، عملیاتی‌سازی پروژه سراسری «روستاتعاون» و ایجاد خطوط اعتباری متعدد و متنوع برای حمایت از تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان، تعاونی‌های دانش بنیان، تعاونی‌های جوانان، تعاونی‌های زنان، تعاونی‌های توان‌یابان و سایر تعاونی‌ها و زمینه‌سازی برای نقش آفرینی نظام‌های تضمینی و توثیقی تعاونی‌ها از طریق نهادهای تامین مالی (بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی ها) از جمله بخشی از اقدامات انجام شده در این راستاست.
 
کبیری آورده است: استفاده بهینه از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و توجه نهادینه به موضوعاتی نظیر دولت الکترونیک، توسعه شفافیت و نوآوری از دیگر اقدامات موثر در افزایش کارآیی و کارآمدی تعاونی‌ها در سال‌های اخیر است که از طریق ایجاد سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور و ایجاد امکان برگزاری مجامع تعاونی‌ها به صورت مجازی از طریق این سامانه میسر شده است.
 
کوتاه شدن زمان و فرایندهای ایجاد و ثبت تعاونی‌ها و الکترونیکی کردن همه فرایندهای نظارت بر تعاونی‌ها (نظارت‌های ساختاری و نظارت‌های درون کسب وکاری) از دیگر برکات عملیاتی‌سازی رویکردهای نوین حمایت از تعاونی‌ها بوده که وی بدان اشاره کرده است.
 
معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این پیام تصریح می‌کند: توسعه برنامه‌های ترویجی، آموزشی و تحقیقاتی و برنامه ریزی و اقدام برای آموزش و توانمندسازی تعاونگران از طریق عملیاتی‌سازی برنامه‌های متنوع و متکثر آموزشی با استفاده بهینه از الگوهای آموزشی نوین و استفاده بهینه از رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری برای ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و نهادسازی در حوزه اندیشه ورزی‌های نخبگانی در حوزه تعاون (ایجاد اتاق‌های فکر حوزه تعاون در تمام ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و ایجاد اندیشکده تعاون به عنوان نهاد ارتباطی بخش تعاون و مراکز دانشگاهی و نخبگانی و نهادهای پژوهشی معتبر) ازدیگر اقدامات قابل توجه در حوزه احیا و بازسازی ذهنی جامعه نسبت به موضوع تعاون است.
 
کبیری می‌افزاید: استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشی بین المللی از طریق برگزاری سلسله وبینارهای بین المللی تعاون و ایجاد فضای مناسب برای تعاطی افکار و تبادل تجارب بین تعاونگران ایرانی و تعاونگران فعال در کشورهای پیشتاز و برنامه ریزی و اقدام برای تعامل سازمانی با اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) و دپارتمان تعاون سازمان بین المللی کار (ILO) از دیگر فعالیت‌های موثر انجام شده در این سال‌هاست.
 
در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: سامانه محور نمودن رویداد معرفی تعاونی‌های برتر ملی و ایجاد فضای رقابت عادلانه و منصفانه برای تعاونی‌های واجد شرایط و سنجه‌مند نمودن فرایندهای رقابت سالم بین تعاونگران در رشته فعالیت‌ها و گرایش‌های گوناگون و ایجاد شفافیت در فرایندهای این رویداد ترویجی سراسری از دیگر برنامه‌های مطلوب انجام شده در سال‌های اخیر است.
 
وی در این پیام یادآور شده است: تعامل سازمانی مثبت با وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و تشکل‌های مردمی برای توسعه تعاون و تعاونی‌ها و هدایت افکار و اندیشه‌های تصمیم سازان و سیاستگذاران جامعه به سمت الگوی بین المللی تعاون و نظام کسب و کارهای تعاونی از دیگر اقدامات انجام شده است.
 
وی می‌افزاید: برنامه ریزی و اقدام برای کاهش چشمگیر تعاونی‌های مشکل دار در حوزه‌های مسکن و مصرف و اعتبار و ایجاد فضای مناسب هم اندیشی سازمانی میان فعالان حوزه تعاون از دیگر برنامه‌های موثر عملیاتی شده در این سالهاست.
 
کبیری در پایان با گرامیداشت روز جهانی تعاون و تشکر و قدردانی از همه مدیران، اعضای تعاونی‌ها و مروجان فرهنگ تعاون و یاریگری اقتصادی و اجتماعی، اظهار امیدواری کرده است نقش و سهم و جایگاه تعاون و تعاونی‌ها در دولت جدید نیز بیش از پیش گسترش یابد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار:  13 تیر   1400، کدخبر: 1099302، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین