پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
در بیانیه‌ای مشترک میان ریاض و مسقط که در پی سفر دو روزه سلطان عمان به عربستان سعودی صادر شده به موضوعاتی مانند روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها، یمن و برنامه هسته‌ای و موشکی ایران پرداخته شده است.
شعارسال: «هیثم بن طارق» سلطان عمان یکشنبه (دیروز/۲۰ تیر) در سفری دو روزه وارد عربستان سعودی شد و مورد استقبال، ولی عهد این کشور «محمد بن سلمان» قرار گرفت. وی در این سفر دیدار‌هایی با مقامات ارشد سعودی از جمله «سلمان بن عبدالعزیز» شاه این کشور داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس»، دو طرف امروز (دوشنبه) بیانیه‌ای مشترک در این باره منتشر کردند. در این بیانیه آمده، در دیدار سلطان عمان با مقامات سعودی درباره افق‌های همکاری مشترک و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف تبادل‌نظر شد و همکاری و هماهنگی در زمینه‌های سیاسیف نظامی و امنیتی در راستای تحقق امنیت و ثبات در هر دو کشور ارج نهاده شد.

در ادامه این بیانیه آمده، دو طرف از امضای یادداشت تفاهم درباره تاسیس شورای همکاری سعودی-عمانی به ریاست وزرای خارجه دو کشور برای تقویت روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف استقبال کردند. آن‌ها همچنین توافق کردند که دستورات لازم به طرف‌های مربوطه برای تسریع در افتتاح مسیر مستقیم زمینی و گذرگاه مرزی داده شود، موضوعی که در روان شدن جابجایی شهروندان دو کشور و تکمیل زنجیره‌های کمک به تحقق تکامل اقتصادی دو طرفه موثر است.

دو طرف همچنین از ارتباط فعال میان وزرا و مقامات دو کشور برای بحث درباره موضوعات مشترک استقبال کردند و دستورات لازم برای بستن چندین توافقنامه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، امنیتی، فرهنگی، دیپلماتیک و آموزشی را صادر کردند. در بیانیه مذکور آمده، دو طرف همچنین بر عزم خود برای افزایش سرعت همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور از طریق تشویق دو بخش خصوصی و دولتی با هدف حصول تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری منحصر به فرد تأکید کردند به نحوی که چشم‌انداز‌های دو ملت، چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی و نیز چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان را محقق کند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف بر تقویت همکاری در زمینه‌های محیط زیستی، امنیتی غذایی و طرح محمد بن سلمان موسوم به «خاورمیانه سبز» (بزرگترین طرح جنگل کاری مصنوعی در جهان) نیز تأکید کردند.

در ادامه بیانیه آمده، دو طرف همچنین تلاش‌های کشور‌های عضو اوپک پلاس به رهبری سعودی و مشارکت عمان را که منجر به ثبات توازت بازار‌های نفت شد، ستودند و بر ضرورت ادامه این همکاری برای ثبات بازار نفت تاکید کردند.

بر اساس بیانیه ذکر شده، دو طرف به مسایل مورد توجه دو کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز پرداختند و بر ضرورت کار برای هماهنگی مواضع در راستای منافعشان و نیز تقویت امنیت و ثبات منطقه و جهان تأکید کردند.

در ادامه این گزارش آمده، درباره موضوع یمن، دو طرف بر تطابق دیدگاه‌ها مبنی بر ادامه تلاش‌های سیاسی‌شان با هدف حصول راه‌حل فراگیر سیاسی برای بحران یمن بر اساس طرح موسوم به ابتکار خلیج (فارس) و سازوکار اجرایی آن، برون‌رفت کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمنی، قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، طرح عربستان سعودی برای پایان بحران یمن و نیز پایان دادن به رنج ملت یمن تاکید کردند.
 
روابط دو جانبه عمان و عربستان سعودی و اشاره به برنامه موشکی و هسته‌ای ایران
 

در این بیانیه درباره ایران آمده: دو طرف بر اهمیت همکاری و تعامل جدی و فعال درباره پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمام مؤلفه‌ها و پیامد‌های آن و هر آنچه که در تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌‎المللی سهیم باشد، تاکید کردند. آن‌ها همچنین بر اصول حسن همجواری و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل و دور نگه داشتن منطقه از تمامی فعالیت‌های تنش‌زا تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، سلطان عمان از شاه سعودی برای سفر به مسقط دعوت کرده و شاه سعودی از این دعوت استقبال کرده است.

دیروز، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «خالد الجیوسی»، به این موضوع پرداخت و از اهمیت این سفر، تشکیل یک شورای هماهنگی میان دو کشور، ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید برای کاستن مشکلات شهروندان سعودی و عمانی، دلیل توضیح مسقط تنها چند ساعت پیش از انجام این سفر درباره موضع خود در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نوشت.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۰۰۰۶۱۹، farsnews.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین