پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
«تناقض تاریخی در بازار مسکن؛ تعداد معاملات همچنان کاهش می‌یابد اما قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود»، «مسکن، بدون رونق گران شد»، «سراشیبی دوباره در بازار مسکن؛ روند معاملات نزولی شد» و... اینها عناوین نشریات حامی دولت درباره آشفته‌بازار مسکن است.
شعارسال: روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت: در حالی که بازار مسکن نیمه اول سال 95 را با رکود و بی‌رمقی پشت سرگذاشت، بسیاری از صاحبخانه‌ها، چشم به معجزه نیمه دوم دوخته‌اند زیرا برخی کارشناسان اینطور پیش‌بینی کرده بودند که نیمه دوم سال جاری بازار مسکن با چند درصد افزایش قیمت، رونق را تجربه خواهد کرد.

در چند ماه گذشته که بانک مرکزی، سیاست کاهش نرخ سود بانکی را اجرا کرد، وضعیت دیگری در بازار مسکن رقم خورد. صاحبخانه‌ها به گرفتن اجاره ماه به ماه تمایل بیشتری نشان دادند و خانه رهنی در بازار کمیاب شد، اگر هم باشد با قیمتی بسیار بالا معامله خواهد شد؛ آنها با نا‌امید شدن از سود سپرده‌های بانکی‌شان تصمیم گرفته‌اند اجاره واحدهای مسکونی خود را بالا ببرند، هر چند برخی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از شعب بانک‌ها چندان هم کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را رعایت نمی‌کنند اما به هر حال، این سیاست پولی، تأثیر روانی خود را بر بازار مسکن گذاشته است. آن طور که از شواهد برمی‌آید، ساز و کار رونق مسکن در نیمه دوم سال هم فراهم نیست. اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد تعداد معامله واحدهای مسکونی نسبت به پارسال کمتر شده، هر چند قیمت هر متر مربع واحد مسکونی افزایش داشته است.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده هر بار کشور وارد فضاهای سیاسی و انتخاباتی شده، اولین سیگنال را بازار مسکن نشان داده است. حالا هم که کشور وارد فضای انتخابات ریاست‌جمهوری شده، این نوسانات به خوبی قابل مشاهده است. حتی پیش از این، بسیاری از گزارش‌های میدانی حاکی از آن بود که برخی از مشاوران املاک مشتری‌ها را ترغیب می‌کنند تا دیر نشده خانه مورد‌نظر را خریداری، رهن یا اجاره کنند.

روزنامه شهروند نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: بازار مسکن دوباره به سراشیبی افتاده و روند معاملات در پاییز امسال نزولی شده است. آمار بانک مرکزی از حجم معاملات ملکی تهران در مهر 95 نشان می‌دهد که شمار معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10/6 درصد کاهش داشته است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار مسکن معتقدند، قدرت خرید مردم سقوط داشته و بیشترین حجم معاملات مربوط به خانه‌های کوچک و ارزان‌قیمت بوده است. در حقیقت معاملات، کمتر و قیمت‌ها بیشتر شده است.

روزنامه آرمان نیز گزارش داد: براساس گزارش جدید بانک مرکزی، بازار مسکن رونق نگرفته اما مسکن گران شده است. مسکن نه تنها از رکود عمیقی که از بیش از سه سال پیش گرفتار آن است بیدار نشده بلکه در پاییز امسال و برخلاف پیش‌بینی‌هایی که در مورد رونق این بخش تأثیرگذار در اقتصاد مطرح بود، به خواب زمستانی رفته است. تازه‌ترین گزارش‌ها درباره مسکن حکایت از آن دارد که با وجود کاهش بیش از 10 درصدی معاملات مسکن قیمت واحدهای مسکونی به طور میانگین 5/9 درصد رشد داشته است. تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران ارائه کرده از کاهش معاملات آپارتمان‌های مسکونی و افزایش متوسط قیمت خرید و فروش و همچنین اختلاف هشت میلیونی بین بیشترین و کمترین قیمت هر متر خانه در همین دوره خبر می‌دهد.

این گزارش‌ها در نشریات مختلف- که با گزارش بانک مرکزی مقارن شده- در حالی است که وزیر راه و شهرسازی هر چند وقت یکبار صرفاً به مسکن مهر ناسزا می‌گوید و فقط پز خرید احتمالی چند فروند هواپیمای مسافربری را می‌دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری کیهان، تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1395، کدخبر: ۸۹۳۴۰، www.kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین