پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
اداره کل مطبوعات و اطلاعات نخست وزیری ترکیه روز جمعه خطاب به رسانه های بین المللی ، دلیل دستگیری رهبران و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها در پارلمان این کشور را خودداری آنها از حضور در دادسرا برای تفهیم اتهامات وارده ، اعلام کرد.

شعار سال: پلیس ترکیه بامداد روز جمعه دریک عملیات همزمان و هماهنگ، 13 نماینده پارلمان ترکیه را که همگی عضو حزب دمکراتیک خلق های این کشور هستند را در پنج شهر مختلف دستگیر کرد.
در اطلاعیه ای که از سوی این اداره برای رسانه های بین المللی صادر شد، آمده است: صلاح الدین دمیرتاش و 12 نماینده دیگر حزب دمکراتیک خلق ها، چون به درخواست قانونی دادستانها برای حضور در دادسرا توجهی نکرده اند، دستگیر شده اند.
در این اطلاعیه یادآوری شده است: مصونیت سیاسی شماری از نمایندگان مجلس با تغییراتی که قانون اساسی داده شد، لغو شده و اجرایی شده است، ولی ابتدا خانم یوکسک داغ یکی از دو رهبر حزب دمکراتیک خلق ها به فراخوان دادستانی برای حضور در دادسرا خودداری کرد تا پلیس وی را در منزل خود در آنکارا توقیف کند.
اداره مطبوعات نخست وزیری ترکیه افزود: سپس صلاح الدین دمیرتاش رهبر دیگر این حزب در دیاربکر و سری ثریا اوندر نماینده این حزب در پارلمان ترکیه در منزل شخصی خود در آنکارا توسط پلیس توقیف شده اند.
این اداره تاکید کرده است بی پاسخ گذاشتن فراخوان دادستانی در راستای قوانین جاری در ترکیه، نقش آشکار قوانین است و توقیف این نمایندگان نیز با هدف بازپرسی از آنها صورت گرفته است.
مصونیت سیاسی نمایندگان که در قانون اساسی ترکیه یکی از حق های شناخته شده برای نمایندگان بود، در ماه می گذشته با آرای مثبت 376 تن از نمایندگان مجلس لغو شد.
برای تغییر قانون اساسی بدون نیاز به همه پرسی به آرای مثبت حداقل سه چهارم از 550 نماینده مجلس نیاز بود که این رقم با حمایت تقریبا همه احزاب سیاسی حاضر در مجلس تحقق یافت.
این حزب با در اختیار داشتن 59 کرسی، سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه است.
این اقدام پلیس و دادستانی ترکیه با واکنش های گسترده داخلی و خارجی روبروست و هنوز روشن نیست که حزب دمکراتیک خلق ها در مقابل این اقدام دادستانی چه تصمیمی خواهد گرفت.
بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه امروز در آنکارا گفت: در مورد 15 نماینده از حزب دمکراتیک خلق، حکم دستگیری صادر شده است.
او با ادعای اینکه ترکیه یک دولت قانونمند است، گفت: هر کس باید تابع قانون باشد و وقتی دادستانی آنها را به دادسرا فراخوانده، باید اجابت می کردند.
بکر بوزداغ گفت: این حزب حمایت تبلیغاتی و لجستیکی از سازمان تروریستی پ.ک.ک دارد و با مقاومت در مقابل درخواست دادستانی خواستند از وضعیت پیش آمده (دستگیری نمانیدگان) به نفع پ.ک.ک تبلیغات کنند.
اقدام دولت آنکارا با واکنش های گسترده خارجی نیز روبروست.
در همین حال وزارت خارجه ترکیه اقدام دادگاهی در بلژیک که پ.ک.ک را یک سازمان آزادیخواه مسلح تعریف کرده، به شدت واکنش نشان داده است.
پ.ک.ک از سوی اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار 14 آبان 95 ، کد مطلب: 82294050: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین