پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزایش ۱۵۷ درصدی تردد کامیون‌های ترانزیتی از خاک ایران در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه ۱۳۹۹ خبر داد.
 
شعار سال: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری ۳ میلیون و ۷۵۳ هزار تن حجم ترانزیت زمینی و جاده‌ای کشور اعم از سوختی و کالا، بوده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱ میلیون و ۹۱۹ هزار تن ترانزیت جاده‌ای رخ داده که نشان دهنده افزایش ۹۵.۵۶ درصدی ترانزیت در مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

پیش‌بینی می‌شود ترانزیت کالا از خاک ایران در سال جاری به ۱۱ میلیون تن برسد؛ سال گذشته ترانزیت زمینی از کشور ۷.۵ میلیون تن بود؛ در ۴ دهه اخیر، بیشترین میزان ترانزیت از خاک ایران به سال ۱۳۹۳ با عبور ۱۳ میلیون تن انواع کالا، برمی‌گردد.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: رشد ۱۵۷ درصدی ترانزیت کامیون‌ها در ۴ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به ۴ ماهه ۱۳۹۹

جواد هدایتی درباره حجم رشد ترانزیت در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۱۵۷ درصدی ترانزیت خبر داد و گفت: این میزان ترانزیت مقایسه تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز‌های کشور در مقایسه با سال گذشته است.

وی با بیان اینکه علت این رشد بالا نبود تردد در ماه‌های نخست سال جاری به دلیل شیوع کرونا بود، افزود: با این حال میزان ترانزیت کامیون‌ها از مرز‌های زمینی کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به چهار ماهه نخست سال ۹۸ که از کرونا خبری نبود رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

تنها فعالیت مرز‌های اینچه برون و باجگیران با ترکمنستان متوقف است

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت مرز‌ها افزود: در حال حاضر همه مرز‌های زمینی ما برای انجام صادرات، واردات و ترانزیت فعال هستند، فقط دو مرز باج گیران و اینچه برون در مرز با ترکمنستان که فعالیت در آن‌ها متوقف است؛ با ترکمنستان ۴ پایانه مرزی داریم که دو پایانه آن متوقف و دو پایانه لطف آباد و سرخس فعال است.

هدایتی درباره ورود کامیون‌های ایرانی به خاک کشور‌های همسایه تصریح کرد: در مرز‌های عراق و پاکستان عمدتاً شاهد تخلیه و بارگیری کامیون‌ها در مرز هستیم و از ورود کامیون‌های ایرانی به داخل خاک این کشور‌ها جلوگیری می‌شود و اگر ترددی هم باشد بسیار محدود است. مثلاً در مرز ایران و عراق در منطقه اقلیم کردستان عراق شاهد ورود برخی کامیون‌های ایرانی به شهر‌های سلیمانیه و اربیل هستیم که عمدتاً به کالا‌های نفتی اختصاص دارد، ولی کالا‌های غیرنفتی در داخل مرز‌ها با کامیون کشور‌های همسایه تخلیه و بارگیری می‌شود.

کاهش تردد متقاضیان واکسیناسیون از مرز نوردوز به ارمنستان

هدایتی درباره کاهش تردد‌های مسافری به خاک ارمنستان از طریق مرز نوردوز اظهار کرد: در ماه گذشته به دلایلی که مهمترین آن زدن واکسن در ارمنستان بود، ایرانی‌ها به این کشور تردد مسافری از طریق مرز‌های زمینی داشتند، اما پس از آنکه ارمنستان اعلام کرد کسانی که برای زدن واکسن وارد این کشور می‌شوند باید حداقل ۱۰ روز اقامت داشته باشند و همچنین روند رو به رشد واکسیناسیون در داخل، حجم تردد مسافری به این کشور کاهش یافته و تردد‌ها به حالت عادی برگشته است.

ترکیه خواهان بازگشایی مرز زمینی مسافری است / ‬ستاد کرونا باید تصمیم بگیرد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره مذاکره با ترکیه برای از سر گیری تردد‌های زمینی مسافری میان دو کشور گفت: بعد از شیوع کرونا مذاکرات ما با ترکیه به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود و درباره موضوعات تردد‌های زمینی اعم از مسافری و کالا مذاکراتی داشته‌ایم که امیدواریم به زودی امکان تردد مسافری میان دو کشور فراهم شود؛ ترکیه یکی از مهمترین کشور‌های طرف مقابل ما در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است.

وی تصریح کرد: اخیراً ترکیه برای از سر گیری تردد مسافری اعلام آمادگی کرده است، اما صدور مجوز تردد زمینی مسافر با ترکیه نیازمند تصویب ستاد ملی مقابله با کروناست، در حال حاضر تنها گروه‌های چند گانه دیپلمات، دانشجو، اتباع مقیم، دو تابعیتی‌ها، رانندگان کامیون، بیماران و… از طرف ستاد کرونا مجاز به تردد زمینی به ترکیه هستند، اما ترکیه‌ای‌ها مشکل خاصی برای پذیرش مسافران توریستی و گردشگری ندارند و اعلام آمادگی کردند تا مسافران ایرانی مثل گذشته بتوانند به راحتی از مرز‌ها وارد ترکیه شوند. نگرانی‌های ستاد مقابله با کرونا وجود برخی شرایط در ترکیه است از جمله اینکه اخیراً این کشور یک موج سهمگین کرونا را در چند ماه گذشته پشت سر گذاشته و اگر نیاز به تصمیم گیری مجدد باشد از طرف ترکیه با مشکل مواجه نخواهیم شد.

علت صفوف طولانی کامیون‌ها در مرز آستارا چیست؟

هدایتی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات کامیون‌های ترانزیتی و عبوری از مرز آستارا به جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در حال حاضر صف کامیون‌ها در مرز آستارا کم شده است، معمولاً علت تشکیل صفوف کامیون‌ها در مرز آستارا در فصول صادرات محصولات کشاورزی ایران از طریق خاک آذربایجان به روسیه است که از مهر یا آبان ماه تا ژانویه (اواخر دی ماه و اوایل بهمن) به طول می‌انجامد در این برهه از سال به دلیل سرما در کشور‌های حاشیه خزر محصولات صیفی کشت نمی‌شود که روس‌ها خریدار این محصولات از جنوب ایران هستند.
 

رشد ۱۶۰ درصدی تردد کامیون های ترانزیتی/ علاقه مندی ترکیه برای ازسرگیری تردد مسافری

روس‌ها مرز خود با آذربایجان را محدود کرده‌اند / آذربایجان هم از پذیرش کامیون‌های ایرانی جلوگیری می‌کند

وی ادامه داد: توقف کامیون‌ها در مرز آستارا در نیمه دوم سال چند علت دارد که یکی از علل آن به محدودیت تردد مرزی آذربایجان با روسیه برمی گردد که در مرز محرم کندی (حد فاصل آذربایجان با روسیه) به دلیل ساخت و ساز مرزی از طرف روس‌ها پذیرش کامیون به شدت کاهش یافته است؛ لذا جمهوری آذربایجان از سمت آستارا میزان پذیرش کامیون‌ها را کاهش داده تا بتواند تعادل در تردد را برقرار کند. ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دنبال مذاکره سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه هستیم تا تردد در این محور را افزایش دهیم، چون بخشی از کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود؛ آذری‌ها نیز قول همکاری در این خصوص را به ما داده‌اند.

تعدد مراکز تصمیم گیر داخلی؛ عامل کندی تردد کامیون‌ها از مرز‌ها

هدایتی با تاکید بر اینکه قرار است به زودی مرز دومی به نام آذربایجان و روسیه افتتاح شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه از طرف مرز داخلی خودمان هم به دلیل آنکه با ساختار متمرکز و سنتی که همه چیز اعم از تشریفات اداری، کنترل و نظارت بر کامیون‌ها، انبارداری و مجوز خروج را باید در داخل مرز انجام دهد رو به رو هستیم. همچنین هر دستگاهی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد سوخت، هیأت دولت، یا شورا‌های عالی دیگر مجوز‌هایی برای اعمال کنترل شخصی اخذ کرده است که در کندی تردد مرز‌ها مؤثر بوده است.

حجم عبور کامیون‌ها از مرز سارپ (گرجستان و ترکیه) از کل مرز‌های ایران بیشتر است!

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: متوسط عبوردهی کامیون‌ها از مرز‌های ۲۶ گانه کشور در سال گذشته ۱۱۴ کامیون در هر شبانه روز بوده است. این در حالی است که مرز سارپ میان گرجستان و ترکیه به تنهایی روزانه ۱۳۸ تردد کامیون را ثبت می‌کند که از مجموع تردد کامیون از همه مرز‌های ما بیشتر است.

رشد ۱۶۰ درصدی تردد کامیون های ترانزیتی/ علاقه مندی ترکیه برای ازسرگیری تردد مسافری

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین