پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران برای تکیه بر کرسی شهرداری، نیازمند رفع برخی موانع هست که یکی از مهمترین آنها، استعفا از نمایندگی مجلس است.
شعار سال: اعضای شورای ششم شهر تهران یکشنبه ۱۷ مرداد در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رأی از مجموع ۲۱ رأی، به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. 

با توجه به اینکه زاکانی در حال حاضر نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی را نیز به عهده دارد، برای تکیه بر کرسی شهرداری تهران، مسیر دیگری را، علاوه بر دیگر راه‌های قانونی می‌بایست طی کند، به‌طوری که برای این امر، نیازمند ارائه استعفا از نمایندگی مردم، به هیئت رئیسه مجلس است. البته طبق قانون، شهردار جدید تهران برای آغاز فعالیتش نیازمند صدور حکم توسط وزیر کشور نیز، هست.

استعفای زاکانی از نمایندگی مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس شد
برخی کارشناسان و نمایندگان سابق مجلس، از جمله مسعود پزشکیان نیز معتقد بودند که علیرضا زاکانی، پیش از استعفا از نمایندگی مجلس، حتی نمی‌تواند سرپرستی شهرداری تهران را به عهده بگیرد.

**قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره شرایط استعفای نمایندگان چه می‌گوید؟

طبق ماده ۹۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر نماینده‌ای بخواهد از سمت نمایندگی استعفا دهد، باید دلایل خود را خطاب به رئیس مجلس ارائه کرده و هیئت‌رئیسه مجلس نیز در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، تقاضای استعفای نماینده را اعلام و در دستور کار هفته بعدی پارلمان قرار می‌دهد.

البته شهردار منتخب تهران به این مانع قانونی برای رسیدن به ساختمان بهشت واقف است و در همین راستا، علیرضا زاکانی در حاشیه صحن امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «چهارشنبه بعد از رأی استمزاجی اعضا استعفایم را تقدیم رئیس مجلس کردم و طبق آئین‌نامه داخلی مجلس باید هفته بعد از استعفا این موضوع در تریبون مجلس قرائت و به رأی نمایندگان گذاشته شود».
 
استعفای زاکانی از نمایندگی مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح نحوه بررسی استعفانامه یک نماینده در جلسه علنی، می‌گوید: «ابتدا تقاضای استعفا در جلسه علنی قرائت می‌شود و سپس شخص متقاضی استعفا یا یک نماینده دیگری که تعیین می‌کند، حداکثر به مدت نیم ساعت از استعفا دفاع می‌کند، سپس مخالف و یا مخالفین هم ۳۰ دقیقه اظهارنظر می‌کنند و در نهایت رأی‌گیری به عمل آمده و چنانچه تصویب شود از طریق رئیس مجلس به وزیر کشور اعلام می‌شود».

از طرف دیگر، علی کریمی فیروزجایی نیز، دیگر عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به روند استعفای نماینده مستعفی، اظهار کرد: هر نماینده‌ای که از کسوت نمایندگی استعفا دهد، تا پیش از اعلام وصول استعفا نامه‌اش می‌تواند آن را پس بگیرد، اما پس از اعلام وصول، امکان پس گرفتن استعفا وجود ندارد.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس درباره آخرین وضعیت استعفای زاکانی در مجلس نیز، گفت: احتمالا استعفای آقای زاکانی از نمایندگی مجلس، تا پایان هفته جاری و در یک جلسه علنی، در مجلس اعلام وصول شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۹۹۹۴۵، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین