پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
سفیر پیشین ایران در باکو گفت: عضویت ایران در شانگ‌های برای هر دو طرف دارای مزیت است و باید در چارچوب یک دیپلماسی برد - برد به آن نگاه کرد.
شعارسال: محسن پاک‌آیین سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان درباره مزایای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: سازمان شانگ‌های یک سازمانی است که با هدف ایجاد ترتیبات امنیتی بین اعضا و تامین امنیت اعضا و منطقه تشکیل شده و هشت کشور عضو آن هستند. کشور‌های چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، هند، پاکستان و ازبکستان عضو این سازمان هستند و برای این‌که عضو جدیدی پذیرفته شود نیاز به اجماع است، برای پذیرش عضویت یک کشور دیگر، هر هشت کشور باید رای مثبت بدهند و حتی اگر یکی از کشور‌ها رای مثبت ندهد، عضویت کشور جدید در سازمان شانگ‌های منتفی می‌شود.

وی افزود: ایران مدت‌هاست به دنبال عضویت در این سازمان است، عضویت ایران در سازمان شانگ‌های به نفع هر دو طرف است، هم به نفع ایران و هم این سازمان. در مقاطعی برخی از کشور‌ها به عضویت دائم ایران رای مثبت ندادند، از جمله این کشور‌ها تاجیکستان بود که دخالت ایران در امور داخلی این کشور و ارتباط با نهضت اسلامی تاجیکستان را بهانه کرد و به عضویت دائم ایران رای مثبت نداد.

پاک آیین ادامه داد: در یک مقطعی در دوران «اسلام کریم‌اف» نیز ازبکستان معتقد به اضافه شدن اعضای جدید به شانگ‌های نبود و به هر کشوری که خواستار عضویت بود، رای منفی می‌داد.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه برای عضویت در این سازمان باید روابط دوجانبه خودمان را با کشور‌های عضو مستحکم کرده و رای آن‌ها را جلب کنیم، تصریح کرد: سوءتفاهماتی که بین ایران و تاجیکستان وجود دارد را رفع کنیم، البته تا جایی که اطلاع دارم این سوءتفاهمات با سفر‌های انجام شده، خنثی شده و کاهش یافته است. باید با هر ۶ کشور به صورت دوجانبه کار کنیم و رای آن‌ها را به دست بیاوریم و بعد در دوره رای گیری بتوانیم اجماع را حاصل کنیم.

پاک آیین درباره اهمیت سازمان شانگ‌های برای ایران، گفت: عضویت در این سازمان به نفع ایران است، چراکه به این طریق در یک ترتیبات امنیتی منطقه حضور می‌یابیم و صاحب‌نظر می‌شویم و به عنوان یک کشور ثبات ساز می‌توانیم نقش خود را در تأمین امنیت منطقه و حوزه اوراسیا احیاء کنیم.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان ادامه داد: ایران با عضویت دائم در این سازمان، به بازار‌های گسترده کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های نیز متصل می‌شود و در حوزه‌های مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی به عنوان یک قدرت منطقه می‌تواند با این کشور‌ها تعاملات اقتصادی مثبتی را داشته باشد.
 
 
 
 
عضویت ایران در شانگ‌های دیپلماسی بردبرد است
 

وی افزود: با توجه به این‌که اخیرا ایران عضو ناظر اتحادیه اوراسیا شده، حضور در سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند این روند را تکمیل کند که ایران از ظرفیت‌های اقتصادی کشور‌های این حوزه که ۶۵ درصد جمعیت جهان و منابع جهان را در خود جای داده، نیز استفاده کند.

پاک آیین اضافه کرد: برای سازمان شانگ‌های هم اهمیت دارد که با قدرتی مثل ایران و کشوری ثبات‌ساز در منطقه که به لحاظ اقتصادی دارای منابع بسیار غنی برای همکاری اقتصادی است و پل ارتباطی شرق آسیا با غرب آسیا و شمال به جنوب تلقی می‌شود ارتباطی نزدیک داشته باشد، لذا برای شانگ‌های هم بسیار مهم است که یک کشور مهمی مانند ایران که هم به لحاظ ژئوپلتیکی در موقعیت بسیار ویژه‌ای قرار دارد و پل ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب است و دارای منابع غنی و ثروت مانند نفت، گاز و معادن است، بتواند با این کشور ارتباط برقرار کرده و همکاری کند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های برای هر دو طرف دارای مزیت است و در چارچوب یک دیپلماسی برد - برد باید به آن نگاه کرد. به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌هایی که برخی از مسئولان کرده‌اند، موانع اصلی برای عضویت ایران در این سازمان فراهم شده و در اجلاس بعدی نظر مساعدی نسبت به این امر وجود خواهد داشت. البته این به این معنی نیست که حتماً ممکن است عضویت ایران را در جلسه بعد بپذیرند. ولی در مجموع نظرات مساعد است و ممکن است به عضویت دائمی ایران منجر شود.





گفتنی است؛ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بیستم مرداد ماه در صفحه توئیترش نوشت: ‏ساعتی قبل در گفتگو با دوست و همکارم جناب آقای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه تحولات افغانستان، سوریه و خلیج فارس را بررسی کردیم. خوشبختانه موانع سیاسی برای عضویت ایران در ⁧‫پیمان شانگهای‬⁩ برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

سازمان همکاری شانگ‌های در راستای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و بعد از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان مذکور ملحق شدند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت دائم این سازمان درآمدند. در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۸۵۸۹۵۰، yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین