پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۵۶۰۶۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
ملا فرید، نماینده طالبان و رئیس آموزش عالی طالبان گفت: اساتید زن باید فقط برای دانشجویان زن تدریس کنند. آموزش مختلط ریشه تمامی بدی‌ها در جامعه است و آموزش مختلط باید پایان یابد.
شعار سال: تنها چند روز پس از آنکه طالبان به رعایت حقوق زنان افغانستان متعهد شدند، مقام‌های این گروه شبه‌نظامی، آموزش مختلط در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی هرات را ممنوع کرده و گفتند که این، ریشه تمامی بدی‌ها در جامعه است. این تصمیم پس از نشست بین اساتید، صاحبان موسسان خصوصی و مقام‌های طالبان گرفته شده است.

این نخستین فتوا از سوی طالبان پس از تصرف افغانستان، کابل و ۲۰ سال پس از سقوط این گروه شبه‌نظامی به واسطه حمله آمریکاست که با خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان بار دیگر قدرت گرفته است.

روز سه شنبه گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نخستین حضورش در مقابل دوربین‌های رسانه‌ای به نگرانی‌های مربوط پاسخ و قول داد که طالبان به حقوق زنان در چارچوب هنجار‌های شریعت اسلامی احترام می‌گذارد؛ اقدامی که نشان‌دهنده موضعی میانه‌روتر نسبت به ۲۰ سال قبل به نظر می‌رسید.
 
آموزش مختلط ریشه تمامی بدی‌ها است و باید پایان یابد

"ملا فرید"، نماینده طالبان و رئیس آموزش عالی طالبان گفت، در جریان جلسه سه ساعته بین اساتید دانشگاهی و صاحبان موسسات آموزش خصوصی مشخص شد که هیچ جایگزینی وجود ندارد و آموزش مختلط باید پایان یابد. اساتید زن باید فقط برای دانشجویان زن تدریس کنند. آموزش مختلط ریشه تمامی بدی‌ها در جامعه است.

در دو دهه گذشته، افغانستان یک سیستم ترکیبی از آموزش‌های مختلط و کلاس‌های جداگانه بر اساس جنسیت را در همه دانشگاه‌ها و موسسات پیاده کرده است. متخصصان آموزشی می‌گویند، دانشگاه‌های دولتی تحت تاثیر این تصمیم قرار نمی‌گیرند، اما موسسات خصوصی به دلیل تعداد پایین دانشجویان زن با چالش روبرو می‌شوند. بر اساس تخمین‌های رسمی، هرات ۴۰ هزار دانشجو و ۲۰۰۰ استاد در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی و خصوصی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۹۹۲۷۱، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین