پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
شرکت مخابرات ایران باید خط تلفن ثابت را به قیمت مصوب ۲۱۸ هزار تومان بفروشد؛ اما امروز در برخی از مناطق این رویه اجرا نمی‌شود. علاوه بر تاخیر در واگذاری تلفن ثابت، خریداری اینترنت و مودم همراه با خط الزامی اعلام می‌شود. خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده است.
شعار سال: مدتی است که برخی از متقاضیان خرید خط تلفن ثابت در برخی مناطق شرکت مخابرات ایران، گلایه‌هایی را از شرایط فروش این سرویس ابراز می‌کنند.

سرویس تلفن ثابت قدیمی‌ترین خدمت شرکت مخابرات ایران است که در حال حاضر علاوه بر شرکت مخابرات، چند شرکت خصوصی دارای مجوز دیگر هم به صورت محدود این سرویس را در برخی از مناطق کشور ارائه می‌کنند. اما اغلب مردم تلفن ثابت را با شرکت مخابرات ایران می‌شناسند.

در یک رویه عادی، شرکت مخابرات ایران باید یک خط تلفن ثابت را به قیمت مصوب ۲۱۸ هزار تومان به متقاضیان بفروشد؛ اما گویا امروز در برخی از مناطق مخابراتی این رویه اجرا نمی‌شود و همین امر باعث اعتراض و گلایه متقاضیان دریافت خط تلفن ثابت از مخابرات شده است.

در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم و با شنیدن صدای مشترکان معترض، موضوع را از مسوولان مخابرات هم پیگیری کرده ایم.

ماجرای گلایه مردم از فروش اینترنت و مودم به خریداران خط تلفن ثابت چیست؟

مشکل موجود در زمینه خرید خط تلفن ثابت، توسط متقاضیان معترض به «فروش اجباری اینترنت و مودم همراه با خط تلفن ثابت» تعبیر شده است.

یکی از متقاضیان خرید خط تلفن ثابت در این باره به خبرنگار فارس، توضیح داد: مرداد ماه امسال با مراجعه به مرکز مخابرات آل اسحاق واقع در منطقه حکیمیه در شرق تهران، برای خرید خط تلفن ثابت با قیمت ۲۱۸ هزار تومان اقدام کردم. متصدی مخابرات اعلام کرد که در این منطقه خط تلفن ثابت به همراه اینترنت و مودم فیبرنوری مخابرات فروخته می‌شود که قیمت آن یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان است، در حالی که قیمت مودم فیبر نوری در بازار یک میلیون تومان است. همچنین از انتقال خط تلفن قبلی متعلق به خودم که در همان منطقه به ثبت رسیده و اینترنت adsl شاتل روی آن برقرار است خودداری کردند و دلیل عدم انتقال خط قدیمی به منزل جدید را تکنولوژی جدید ارائه شده در منطقه مقصد اعلام کردند.

این متقاضی درباره پیگیری‌های خود برای حل این مشکل، تصریح کرد: این ادعای مخابرات به تلفن رسیدگی به شکایات مراجعه کنندگان به شماره ۸۸۰۲۷۱۷۱ و ۸۸۰۴۹۴۰۷ منعکس شد که پاسخ داده شد که کارمندان طبق مصوبه عمل می‌کنند. شکایت در سامانه‌های ثبت شکایات وزارت ارتباطات به شماره ۱۹۵ هم ثبت شد که تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است. همچنین شکایت در سامانه مرکز بازرسی و نظارت مخابرات به آدرس https://bazresi.tci.ir به ثبت رسید که پاسخ داده شد که «امکان دایری ftth (سرویس فیبر نوری) در محدوده اعلام شده موجود است». علاوه بر این، مشکل در سامانه ثبت گزارش‌های مردمی مخابرات به آدرس complaint.cra.ir و مرکز ملی رقابت به آدرس www.nicc.gov.ir هم منعکس شده که تا کنون پاسخی به همراه نداشته است.
 
گلایه مردم از فروش اجباری و انحصاری اینترنت و مودم روی خط تلفن ثابت

مشکل در واگذاری تلفن ثابت جدید است؟

بررسی سابقه این موضوع نشان می‌دهد که آنچه که امروز اسباب نارضایتی برخی از مشترکان را فراهم کرده، مشکل تازه‌ای نیست و حداقل ۳ سال پیش هم رسانه‌ای شده و به گوش مسوولان رسیده است. برخی کاربران هم در صفحه توئیتر محمد جواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این موضوع اعتراض کرده بودند.

در یک نمونه در سال ۹۷، برخی از متقاضیان خرید خطوط تلفن ثابت اعلام کرده بودند که با مراجعه به مراکز مخابراتی برای ثبت نام و دریافت تلفن، مخابرات منطقه اعلام کرده که خط تلفن ثابت را بدون خط اینترنت واگذار نمی‌کند. این موضوع اعتراض متقاضیان را به همراه داشت؛ زیرا برخی قصد خرید اینترنت را نداشتند و برخی هم می‌خواستند از سرویس دهنده دیگری، اینترنت خریداری کنند.

همچنین در نمونه دیگری، این مشکل در مرکز تلفن ۱۳ آبان واقع در منطقه ۱۹ تهران هم گزارش شده بوده که در این مرکز خرید یک خط تلفن ثابت، به همراه اینترنت و مودم، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای متقاضیان هزینه داشته است.

مجید صدری مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران در واکنش به این موضوع، اصل مسئله را رد کرده و گفته بود: فروش اجباری اینترنت مخابرات در مراکز مخابراتی غیرقانونی است و این مراکز نباید از این روش بازاریابی کنند و اینترنت بفروشند. افرادی که با این مشکل مواجه شده اند می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات مخابرات اعلام کنند.

مخابرات چه توضیحی دارد؟

محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: شرکت مخابرات ایران همواره در تلاش بوده که خدمات خود را در اسرع زمان و با کیفیت ارائه کند، اما متاسفانه در برخی از مناطق مخابراتی به دلیل محدودیت‌های فنی، دچار وقفه در خدمات رسانی می‌شویم.

وی ادامه داد: از یک سو، در دایری‌های جدید شرکت مخابرات ایران به دلیل استفاده از فناوری‌های جدید قیمت تمام شده بالا است و از سوی دیگر، تعرفه‌های شرکت مخابرات ایران در بخش تلفن ثابت ۱۲ سال است که تغییری نداشته است.

به گفته بیدخام، در مناطقی که از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنیم سعی می‌کنیم که ارائه خدمات به صورت باندلینگ عرضه شود؛ یعنی خدمات تلفن ثابت همراه با اینترنت ارائه شود. طبیعی است که این سرویس اینترنت نیاز به مودم دارد و با توجه به نوع مودمی که در این فناوری استفاده می‌شود، مودم بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد که مشترک می‌تواند در صورت تمایل مودم را از بازار هم تهیه کند به شرطی که با تکنولوژی مخابرات سازگاری داشته باشد.

این مقام مسوول در واکنش به مشکل مشترک در عدم تغییر مکان خط تلفن ثابت، هم گفت: با توجه به اینکه تعرفه‌های شرکت مخابرات ایران در بخش تلفن ثابت ۱۲ سال است که تغییری نداشته است و از سوی دیگر تعرفه تغییر مکان بسیار زیاد است در عمل در برخی از مواقع تغییر مکان یا به سختی انجام می‌شود یا امکان انجام آن نیست.

وی تاکید کرد: این مسائل در نتیجه عدم به روزرسانی تعرفه تلفن ثابت پیش آمده که نیاز به حل ریشه‌ای مشکل دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
این مبلغ اضافه چی میشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین