پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
نشست رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت امروز 17 آبان ماه به منظور ارائه گزارش نهايی بررسی واگذاری املاك شهرداری تهران برگزار شد.

شعار سال: نشست احمد توكلی رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت پيش از ظهر امروز 17 آبان ماه به منظور ارائه گزارش نهايی بررسی واگذاری املاك شهرداری تهران برگزار شد.

**١١٠ ملك به ١٢٢ نَفَر منتقل شده است

رئيس ديده‌بان شفافيت و عدالت در ابتدای این نشست با اشاره به بررسی های انجام شده، اعلام کرد: ١٠٨ واگذاری برای ما محرز شد، ١١٠ ملك به ١٢٢ نَفَر منتقل شده كه فقط ٢ مورد اين واگذاری ها زمين بود. ٩٨ درصد باقی مانده واگذاری ها آپارتمان و خانه بوده كه تقريبا تمام املاك واگذار شده در مناطق شمالی و شمال غرب تهران است.

نماینده ادوار مجلس گفت: در ماجرای حقوق های نجومی مقام معظم رهبری فرمودند كه اگر در اين زمينه قانونی هم وجود داشته باشد نامشروع است و كسی نبايد با قانون های من درآوردی كلاه شرعی ايجاد كند. در این مورد هم آنها بايد اموال و املاك را برگردانند و شايد برای اين اقدامشان جرم كيفری هم داشته باشند.

**نام ٥ نَفَر از اعضای شورای شهر تهران هم جزء دريافت كنندگان املاك نجومی است

توكلی با اشاره به اینکه نام ٥ نَفَر از اعضای شورای شهر تهران هم جزء دريافت كنندگان املاك نجومی است، اعلام کرد: یک مورد از اين واگذاری ها در اسفند ماه برگشت داده شد، يك مورد هم در تير ٩٥ انصراف داده و برگشت داده شد.

وی گفت: از این سه مورد يك مورد واگذاری در اين بخش وقتی انجام شد كه آن فرد در ابتدا كارمند شهرداری اما هنگام دريافت عضو شورای شهر بود. چهارمين واگذاری كه مربوط به شورای شهر بود به كسی تعلق گرفت كه شورای شهر اين واگذاری را به قصد تقدير از قهرمانی وی تصويب كرده بود. در خصوص نَفَر پنجم هم بايد گفت كه هيچ دليلی برای واگذاری به اين فرد نيافته ايم.

**در بررسی واگذاری اين املاك حداقل از ٥ شخصيت اصلاح طلب كمك گرفتم

توكلی با بیان اینکه متخلفان اين واگذاری ها مسئوليت مدنی دارند و بايد اين تخلف جبران شود، گفت: با فساد نبايد برخورد سياسی كرد چرا كه در اين صورت بسياری از متخلفان خود را زير سايه جريان سياسی شان پنهان كرده و مصونيت می يابند.

وی با اشاره به اینکه بنده به جهت آنكه معتقد به فراجناحی بودن فساد هستم در بررسی واگذاری اين املاك حداقل از ٥ شخصيت اصلاح طلب كمك گرفتم، معتقد است: شايد ما از لحاظ سياسی افكار متفاوتی داشته باشيم اما از لحاظ برخورد با جرم و فساد نظرات مشتركی داريم.

وي در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه آيا قاليباف هم در اين زمينه جرمی مرتكب شده است، می‌گوید: در اين جريان مديرانی تصميم گيری كرده اند اما قانون بايد تعيين كند كه آيا قاليباف، رئيس شورای شهر و مديرانی در اين سطح جرمی در واگذاری املاك مرتكب شده اند يا خير.

توكلی با بيان اينكه كودتا و جنگ جمهوری اسلامی را بر‌نمی اندازد، گفت: فساد تنها چيزی است كه جمهوری اسلامی را می اندازد و وقتی انداخت سقف بر سر همه ما فرو می ريزد.

رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: متعاقب انتشارنامه‌ای به امضای سربازرس سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شهرداری تهران که در فضای مجازی منتشر شد، شهردار تهران در نامه ای به دادستان کل کشور ضمن آنکه اطلاعات نامه سربازرس را مخدوش دانست از قوه قضاییه خواست به موضوع رسیدگی کند و در صورت اثبات تخلف یا جرم، بدون اغماض برخورد کند. وی همچنین تصریح کرد که هیچ خط قرمزی برای مقابله با فساد قائل نیست.

**قالیباف گفت مدیونی اگر به من رحم کنی

توکلی می‌گوید: شهردار تهران در ۱۱ شهریور امسال در تماسی، به بنده گفت قصد دارد از سازمان دیده بان شفافیت و عدالت به عنوان نماینده افکار عمومی بخواهد که مستقلا موضوع را بررسی کند و نتایج را به اطلاع عموم برساند. شهردار تهران به بنده گفت مدیونی اگر در بررسی های خود به من رحم کنی.

رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه هیات مدیره سازمان دیده بان شفافیت تصمیم گرفت تا بررسی ها را با تشکیل یک هیات ۵ نفره از کارشناسان حسابرسی، بازرسی و امور تعاونی ها آغاز کند. گفت: موضوع بررسی صرفا رسیدگی به صحت اطلاعات فهرست مذکور، ارزیابی نحوه واگذاری ها طی سال های ۸۷ تا ۹۵ از حیث قانونی، دین و انصاف و کشف تخلفات و جرایم احتمالی و شفاف سازی درباره فهرست مطرح شده بود.

توکلی افزود: این ماموریت هیچ یک از اقدامات دیگر شهرداری تهران را مثبت یا منفی، قبل، حین و بعد از این ماجرا را در بر نمی گیرد و تنها مربوط به موضوع املاک واگذار شده و لیستی است که در رسانه ها منتشر شد.

وی با بیان اینکه همکاری شهرداری تهران و مجموعه شهرداری در ارائه مدارک و اطلاعات به سازمان دیده بان شفافیت قابل قبول بود، اظهار داشت: در پاسخ به درخواست سازمان دیده بان شفافیت از مردم برای ارائه اطلاعات نیز اعتماد قابل اعتنایی نشان داده شد و مدارک بسیاری به دیده بان رسید.

توکلی با اشاره به اینکه پس از این بررسی ها، نتایج با جمع بزرگتری از متخصصین پاک‌دست، با دانش و صاحب تجربه مرتبط در میان گذاشته و نظرات آنها در حد مقدور دریافت شد. سپس برای سومین بار با شهردار تهران و جمع همراه جلسه ای برگزار شد، گفت: بر اساس مذاکرات این جلسه، روز گذشته دو نامه از سوی شهرداری فرستاده شد و در نهایت ثمره این تلاش دو ماهه گزارش مبسوطی است که اوایل هفته آینده برای مراجع قضایی و سایر مسئولان ذیربط از جمله شهردار و رئیس شورای شهر تهران ارسال می شود.

**شهردار تهران، بستگان درجه اول و سایر خویشانش، از دریافت کنندگان این املاک نبوده‌اند

رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: واگذاری های املاکی که صورت گرفته است اوایل به دستور شهردار به افراد بوده و سپس مشخص شده این کار با آیین‌نامه ها همخوانی ندارد چرا که فقط تعاونی ها مشمول دریافت این املاک بودند. اینکه املاک چه به صورت مستقیم به فرد فروخته شده و چه از طریق تعاونی ها به افراد واگذار شده است به هر حال نقض آیین نامه بوده و ایراد شرعی آن هم این گونه بوده که قانون در این مساله نقض شده است.

وی با اشاره به اینکه خبر دارم که قالیباف شروع به بازپس گرفتن برخی اموال کرده است، گفت: در این پرونده ۲۹ نفر از بیرون شهرداری تهران املاک گرفته‌اند که من نمی‌توانم از آنها نام ببرم چرا که شاید جرم باشد.

توکلی گفت: شهردار تهران نه خودش و نه بستگان درجه اول و سایر خویشانش، از دریافت کنندگان این املاک نبوده اند.

نشست احمد توکلی با اصحاب رسانه امروز در حالی برگزار شد که بعد از طرح ماجرای واگذاری املاک در شهرداری تهران محمدباقر قالیباف در نامه‌ای از او خواست که به این موضوع رسیدگی کند. احمد توکلی نیز مدتی پیش در برنامه متن حاشیه شبکه سه اعلام کرد، شهرداری تهران در قرار دادن مدارک و اسناد در اختیار سازمان دیده بان شفافیت و عدالت نهایت همکاری را داشته است. با این وجود هنوز پرونده واگذاری املاک در دستگاه قضا باز است و بررسی ها ادامه دارد. پیش از این دادستان تهران از تمام مسئولان اعم از شهردار تهران و دیگر مدیران شهرداری خواسته بود تا اتخاذ تصمیم نهایی از سوی دادستانی، از اظهارنظر پیرامون وقوع یا عدم وقوع جرم در این پرونده خودداری نمایند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 17 آبان 95 ، کد مطلب: 5850640: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین