پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
«برای اینکه مشکلاتِ ناشی از خشونت را در بین جوامع از بین ببریم، باید به یک درک مشترک برسیم؛ متاسفانه اکنون اختلافات درون دینی بیشتر از اختلافات برون دینی است که همین امر چهره اعتقاد را خدشه دار کرده است.»

شعار سال: ، «ابوذر ابراهیمی ترکمان» عصر روز (چهارشنبه ۱۹ آبان) در آیین اختتامیه چهارمین مجمع اسلامی - مسیحی باعنوان "احترام و حفظ کرامت اسلامی؛ زمینه‌ساز صلح و امنیت جهانی" در سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از ملاقات و گفتگو با گروهای چهارگانه اهل سنت، شیعه، مسیحی کاتولیک و اندیکن در این مجمع اظهار کرد: در این جلسات مباحث بسیار مفیدی توسط اندیشمندان مسلمان و مسیحی ارائه شد که طبق گزارشات به دست آمده، به نتایج بسیار مهمی رسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: در اسلام کرامت انسانی ناشی از روح خداوند وانتقال به انسان است و به همین دلیل، انسان خلیفه‌الله نامیده می‌شود و به دین سبب است که انسان در درجه بالاتر از مخلوقات خداوند قرار می‌گیرد؛ تا آنجا که فرشتگان بر انسان سجده می‌کنند. پس وقتی خداوند به انسان این همه ارزش می‌دهد، باید همه انسان‌ها فارغ از هر دین و نژاد و رنگی به یکدیگر احترام بگذارند و حفظ حقوق و ارزش‌های انسانی در هر دینی حرف اول را می‌زند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: کرامت انسانی نه تنها در دین اسلام به آن اشاره شده، بلکه دیگر ادیان به آن اهمیت می‌دهند و احترام به انسانیت در مسیحیت نیز به عنوان یک اصل اساسی ذکر شده است. اما چرا انسانی که از این همه اهمیت برخوردار است، از سوی یکدیگر مورد خشونت قرار می‌گیرند؟ دلیل آن چیزی نیست غیر از این که این خشونت‌ها از دین ریشه نمی‌گیرد، بلکه تنها از جهل عدم عقلانیت دینی بوجود می‌آید.

ترکمان یادآور شد: امیدواریم این نشست‌ها پیش از پیش گسترش یابد تا متفکران ادیان و مذاهب بتوانند به مبنای معرفتی مشترکی دست یابند. ما بدون درک معنای مشترک نمی‌توانیم به یک اصل اساسی برسیم، از این روی به برگزارکنندگان و علمای حاضر پیشنهاد می‌کنم که همگی یک رویکرد معرفتی نسبت به اصول بنیادی داشته باشند تا بتوانیم به صورت بنیادین این معضلات را رفع کنیم. برای رفع مشکلات درک مشترک بسیار مهم است. از این روی مجموعه افراد و نهادهای مشروعیت بخش دینی با همکاری جدی و اثرگذار خود می‌توانند به این فهم مشترک قوت و قدرت ببخشند و آن را تبدیل به گفتمان مشترک پیروان ادیان الهی کنند.

ترکمان گفت: شبکه‌سازی یکی از اهداف این نشست‌هاست اگر نتوانیم تصمیماتی را که در این گفتگوها گرفته‌ایم توسط شبکه‌ای از علاقه‌مندان و رهبران جامه عمل بپوشانیم، نتیجه جدی حاصل نمی‌شود. این مجمع نشان دهنده قابلیت‌ها و ظرفیت‌های درون‌دینی و برون‌دینی برای چاره‌اندیشی برای حل مشکلات بشری است.

وی افزود: ‌متاسفانه اختلافات درون‌دینی امروز پیش از اختلافات برون‌دینی چهره اعتقاد را خدشه‌دار کرده است.

حوادث سوریه و عراق نشان داده که دینداران باید به اندازه گفتگوهای بین‌ ادیان به گفتگوهای درون‌دینی اهمیت بدهند واین مجمع مجموعه‌ای از ضرورت‌ها و چاره‌اندیشی‌ها است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این مطلب که برای پیشگیری از خشونت و افراط‌گرایی و تقویت عقلانیت دینی در جامعه باید آموزش کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی بدهیم تاکید کرد: ارزش نهادن به علم و عمل سبب می‌شود که انسان‌ها از جهل و نادانی فاصله بگیرند، واقعیت این است که امروز بیش از هر چیزی باید در پی آن باشیم که ایمان در قلب ما محکم شود و به دنبال آن این ایمان را به منصهظهور برسانیم. آنچه که امروز عده‌ای نابخرد به نام دین و خداوند به اسلام آسیب‌ می‌رسانند، نشات گرفته از آن است که روح آنها از برکات خداوندی فاصله گرفته است. انسان به دنبال آرامش است و این آرامش تنها از طریق معنویت به دست می‌آید.

ترکمان ادامه داد: برخی به جای آنکه به آرامش‌های معنوی فکر کنند، فریفته آرامش‌های ناپایدار دنیوی شده‌اند. خروج از این غفلت تنها با خردورزی و اندیشیدن به نیک و بد آثار غفلت میسر می‌شود. انسان برای درست زیستن به خرد نیازمند است، اما برای آرام‌زیستن نیازمند توجه به معنویت است. انسان ابتدا باید با خود آشتی کند و سپس انتظار صلح فراگیر را داشته باشد و این آشتی انسان با خود تنها با خرد و اندیشه میسر می‌شود.

اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ انتشار 19 آبان 95 ، کد مطلب: 95081913991: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین